Gå til innhold

Tips mot såre brystknopper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen 2.gangs som har noen tips for såre brystknopper som kan brukes selv om jeg ammer? Svir så når ongen gaper over å tar de første taken.. Har litt sprekker:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

CALENDULA BALSAM, fås på helsekost til litt over tjue kroner. Jeg gikk fra blødende brystvorter sisit til nesten helt bra på ett par dager. Er ringblomstekstrakt og helt ufarlig for babyen. Husk å lufttørke etter hver amming, dette hjelper også. Og IKKE bruk ull direkte på såre bryst, da er det lett å få sopp...

Skrevet

Fikk råd om Unguentum salve på barsel sist. Må ikke vaskes av før ungen skal ha mat.

Men...viss det ikke går over, MÅ du gå til legen slik at de kan ta en bakterieprøve av sårene. Jeg fikk hele tiden beskjed om at det jo kunne gjøre litt vondt å amme i starten, og at det bare var å smøre med salve og lufttørke... Etter hvert ble det så vondt at jeg gråt under amming. Helt forferdelig. På 6 ukerskontrollen fant legen ut at jeg var smittet av gule stafylokokker..en typisk sykehusbakterie. Fikk en sårsalve på resept, og det ble bedre på bare en dag. Men unner ingen å gå slik i 6 uker.

Skrevet

Følgende har fungert på mine tre tidligere barn

- smør brystvortene inn med morsmelk når barnet

har diet ferdig og lufttørk så lenge du kan

(morsmelk er den beste antiseptiske medisinen du

har - både til deg selv og barnet...)

Ikke dytt brystene inn i ammeinnlegg/bh umiddelbart etterpå

- men vær bar under en ren/luftig bomullstrøye

(bruk noen dager inne om du må - det er verdt det!)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...