Gå til innhold

Ang. smertelindring - epidural vs. pundalbedøvelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat hatt en samtale med min tante som er jordmor, og hun anbefalte pundalbedøvelse på det sterkeste! Det vil si en sprøyte som jordmor setter like før pressingen starter, og som bedøver hele bekkenbunnen (pundalnerven). Denne vil dog utelukke bruk av epidural.

Jeg har tidligere hørt veldig lite om denne pundalbedøvelsen, og lurer rett og slett på om noen har erfaring med dette? Eller aller helst erfaring både med epidural og pundal, og kan sammenligne de to?

Jeg har nå tre uker til termin, og i utgangspunktet hadde jeg tenkt at jeg ønsker epidural dersom mulig, men ble litt forvirret nå.... Min tante mente også at det beste er å klare seg med lystgass, og så få pundal. Men jeg skal føde på Haukeland, og der har de ikke lystgass, så det er også en grunn til min nøling/forvirring...!!

Takker for tilbakemeldinger!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om dette før...pundal?

Er dette noe som settes på alle sykehus?

Ps. Har de ikke lystgass på Haukeland??????

Skrevet

Kan være jeg skriver det litt feil, men omtrent rett tror jeg det skal være :-D

Haukeland har ikke moderne nok ventilasjonssystem for lystgass....blir oppussing/utvidelse nå i vinter og kanskje dette blir fikset da, men ikke foreløbig iallefall!!

Skrevet

Pudendalblokade heter det og er blokade av nervene i bekkenbunnen. Tror nok de fleste sykehusene har dette tilbudet. Jeg har også tenkt på dette dersom jeg klarer meg uten epidural. Skal føde på AHUS og der har de dessverre ikke lystgass, så får se hvor langt man kommer med badekar og TENS. Er vel det jeg vil forsøke først.

Skrevet

Leste Prøvekluten sin fødselshistorie, og hun fikk bekkenbunnsbedøvelse. Men har ikke fått i henne så jeg har fått mer forklaring på det. Men jeg søkte på nett brukte 'bekkenbunnesbedøvelse' som søkeord og fikk opp en del linker, og det ser ut som det er forskjellige erfaringer om det. Tror det var noen linker inn til snartmamma.no som jeg leste på der noen ikke hadde noen effekt på det, noen hadde blitt srukket mange ganger og vel jeg ble litt overassket egentlig for jeg trodde dette var en bedøvelse som ble satt med 2 stikk, en på hver side i skjeden og at den skulle virke likedan på alle. Men det ser ut som folk har litt forskjellige erfaringer med den, men prøvekluten hadde ikke kjent noe hun da, og det vil ikke jeg heller for jeg likte ikke utdrivningsperioden. Tar heller riene med lystgass(med forbehold om lystgass hvis jeg blir for sliten og da ikke BBB) for så å få BBB, enn epidural og ikke bbb.

Jeg skal i allefall ta det opp med jm når jeg skal til samtale med henne den 1.november på sykehuset, og få det med i fødebrevet hvis de bruker denne bedøvelsen på Levanger Sykehus.

Skrevet

(med forbehold om epidural hvis jeg blir for sliten og da ikke BBB)

Geeze så mange skrivefeil, oh well :-))

Skrevet

Jeg fikk epidural sist, det fungerte overhodet ikke, så denne gangen gidder jeg ikke å få noe smertelindring, klarte meg jo uten sist i og med at ep ikke funka. Som andre sier over her, har ikke lystgass på ahus, og det er det eneste jeg kunne tenkt meg å prøve..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...