Gå til innhold

Ikke JM, bare fastelge...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring. Siste svangerskap var i utlandet og jeg føler meg litt ny i forhold til kontrollene.

Ser nå at JM ikke har flere "plasser" til mai-mammaer, dermed blir det bare fastlege på meg. (Måtte ha ringt fra jobb, men har ikke noe uforstyrret sted å ringe fra der, så rakk ikke å lage noen avtale før det ble fullt...)

Hvordan er det gå til fastlegen hele tiden i forhold til JM? De har det samme utstyret og sånn, sant? Har litt på følelsen av at det ikke er den helt store forskjellen, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen er samtalene...

Hos legen er det veldig teknisk, måle blodtrykk, veiing, måle fosterlyd, urinprøver, blodprøver, ikke noe spørsmål om tanker og følelser! Men hos jm er det masse "kose"-prat (om du skjønner hva jeg mener), tanker og følelser!

Slik er det i alle fall hos min lege/jm! Er det ikke andre jm du kan gå hos da?

Skrevet

Jeg går annenhver gang til lege og jordmor.

Det er jordmor på de fleste helestasjoner i nærheten av der du bor.

Jordmor er som regel litt mer oppdatert på tilbud og sånt i nærheten, men de skal i utgangspunktet ha det samme utstyret til å ta vanlige svangerskapskontroller ihvertfall...

Skrevet

er det ikke flere jordmødre i nærheten der du bor?

Skrevet

Jeg gikk til begge deler første gang, og til bare fastlege andre gang. Fastlegen min har mye erfaring med fødsler (jobbet på føden på Ullevål) og jeg har stor tillit til henne. Men, i ettertid ser jeg at jeg kunne tenkt meg å ha en til å snakke med, siden hun ga meg litt dårlig informasjon ang bekkenlåsning.

Skrevet

Bor i Trondheim. De er ekstremt undebemannet. Avviser tusen av ca 2200 i året...(Stod i LørdagsAdressa, i hvert fall...)

Koster det penger å gå til privat JM? Det er vel sannsynligvis fullt hos de også når det er så mye de skal demme opp for.

Er ikke så veldig negativ til bare fastlege. Kjenner ham ikke så godt for jeg har nettopp flyttet hit. Han kan jo være kjempekoselig, han.

Tenkte mer på om det har mye å si, liksom. I forhold til baby... Vil jo at klumpen skal ha den best mulige sjansen for en god start.

Skrevet

Men egentlig ser det jo ut til at fastlege er et godt alternativ. Går til ham med positiv innstilling, jeg, så får jeg ta det som det kommer.

Takk for innspill:)

Skrevet

Jeg så avisen på lørdag, trist at det er slik. Jeg er heldig å ha en kvinnelig kjempetrivlig lege som jeg går til. Har hatt en kontroll til jordmor og skal ha en til nærmere fødsel. Det er for å prate med ei som er spesialist innenfor feltet, istedenfor legen. Sambo deltar også på timene til jordmor. Men tenker på de som ikke er fornøyd med legen sin og ikke ønsker å gå til kontroll der, da er det kjipt at det er så dårlig tilbud på jordmødre.

Har du ringt helsestasjonen å hørt i det hele tatt? Kan være godt å bare ha en samtale med jordmor, da hun kan svare på ting og forstå ting på en annen måte enn legen.

Skrevet

Hei

Bor selv i Trondheim, så vet hva du snakker om! Det er en privat jordmor som holder til på Solsiden tror jeg det er. De tar i mot de som ikke får plass hos de kommunale. Vet ikke noe om kapasiteten der, men det er hvertfall gratis mener jeg. Eller mulig du må betale og så får det refundert hos NAV.

Husker ikke i farten hva det heter der, men om du ringer legesenteret som holder til der så tror jeg de har samme sentralbord. OG det som irriterte vettet av meg er at helsestasjoenene har navn/nr til denne JM, men de opplyser det ikke når du ringer dem!! Dvs de sier bare "nei dessverre vi er fulle" og sier ingenting om at det finnes et privat alternativ.

Alternativt kan du gjøre som meg, og legge til en uke eller to og si at du har termin i juni. Da har de muligens plass...

Lykke til uansett:-)

Skrevet

Har ingen mulighet til å få ringt innenfor åpningstiden. Kan jo låse døra til do på jobb. Selv om ryktet sprer seg på bruket, har jeg ikke lyst til å ta akkurat den samtalen i kollegenes påhør.

Men jeg kan prøve å gjemme meg vekk og se om jeg kan få en enkelt samtale. Det hadde jeg ikke forestilt meg var en mulighet en gang.

Har slått meg litt til ro med at jeg ikke har tatt plassen fra en førstegangs, i hvert fall. Kjempetrist at de er så få...

Skrevet

Er litt redd for at hvis jeg legger til tre uker, så kan det gå litt dårlig om jeg går over tiden...

Skal præve de på solsiden. Sjekker gule sider, jeg. Takk for tips!

Skrevet

Ikke noe problem så fort du har kommet deg innenfor ;-) Termin blir jo alltid flyttet litt frem eller tilbake uansett. Jeg hadde menstermin 29.jan, men etter når EL var så regnet jeg med å bli flyttet frem. Det var fullt for januar-mammaer, men når jeg sa jeg regnet med å bli flyttet frem var det plass likevel, for feb-mammaer. Termin er satt til 8. feb nå. så føler ikke at jeg har løyet heller.

Grunnen til at det blir full etter hva jeg har forstått er at de har første konsultasjon i gruppe, med felles info. Ellers er det enkeltvis. Men at gruppen blir full. Skjønner det ikke helt......

Abefaler JM hvertfall.... de har helt annen kunnskap enn legene. Men kommer litt an på hva du trenger av info/oppfølging og da!

Skrevet

Jeg har kun valgt fastlege denne gangen!! Og ho spør om tanker og følelser også.. Ho bruker god tid! Hadde ikke henne under første svangerskap (da gikk jeg annenhver gang til jm og lege)

Skrevet

Jeg går privat til jm og det koster meg ingen ting :))

synes det holder å bare gå til jm blir litt mye stress synes jeg om jeg skulle gått annen hver gang lege/jm......

jm har nok mere utstyr enn legen har, i allefall min jm har ul apperat og det har nok ikke fastlegene tror jeg.....

så har jm mere tid enn fastlegen også, du slipper å sitte å trippe når du er hos henne :)

synd at ikke alle får plass hos jm :(

Skrevet

Det er ingen privat jordmor på Solsiden, Trondheim, hun har sluttet... var visst for lite fortjeneste...

Vi må nok bare oppfordre andre gravide vi kjenner til å ta kontakt med helsestasjonen så raskt som mulig om de vil ha jordmor...

Har forresten hørt at St. Olav kjører egne omvisninger på fødeavdelingen og barsel uten kontakt med jordmor og lege.

Skrevet

Jeg er tredjegangs og går kun til fastlegen min. nå er det heller ikke så mange kontrollene på oss flergangsfødende. føler meg veldig trygg på han og synes det er ok. eneste jeg synes er dumt, er at han har det travelt. ellers så spiller det ingen rolle for min del

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...