Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan jeg bli streng med leggerutinene? Mini er 2 og en halv mnd og er oppe til 23- 23.30. Alt for lenge!! Det hender at jeg er stuptrøtt og vil søve før han. Han ligger våken i senga si i 23-tida og pludrer og sutrer og må få sukk, mens jeg er stup trøtt og sovner mellom hver surk.

Er det greit å putte han i seng kl 20 og bare stappe i sutten, og la han skrike litt mens jeg er der og synger og stapper i sutt? Ev ta han opp litt og legge han ned igjen... Problemet er at han er lys våken i senga men sovner viss han får ligge i armene våre mens vi ser på tv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kanskje prøvd å endre leggetiden litt over tid..

Å plutselig skulle legge seg 20 istedet for 23 er ganske stor tidsforskjell...

Vi skulle flytte leggetiden fra 21/21.20 til litt tidligere på kvelden, og fikk tips om å legge han et kvarter tidligere hver kveld. Da jeg prøvde å plutselig legge han en time tidligere fra en dag til neste, brukte vi heller en time lenger på leggingen fordi han ikke ville roe seg og sove...

Men da vi tok det litt "pø-om-pø" - så gikk det veldig bra!

Nå legger han seg ca 19.30 hver kveld (er 3,5 mnd). Vi har nok brukt et par-tre uker på å forskyve leggetiden, og vært veldig konsekvente (dvs ikke vært borte sent på kvelden, slik at han denne perioden alltid er blitt lagt i sin egen seng..) - og det er veldig deilig nå med litt voksentid på kvelden!

Han sovnet også bare på pupp inntil for 2 uker siden, og jeg orket ikke begynne med "avvenning" av det. Men plutselig ville han ikke sovne ved puppen lenger - men sovner derimot av seg selv (med smokk som regel) etter et par sanger og litt stryk på panna i senge! :) Så dette bestemte han selv når han var klar for det! Hehe..!!

Skrevet

hei. jeg har en liten en på 3mnd. Ho legger jeg i 9 tiden nå. Men har også slitt med at ho har vært oppe til kl. 23 eller kl 24.

Har endelig fått inn en rutine i 9 tiden.

Skrevet

La han sovne i armene deres. Tiden går fort. Nyt det mens dere kan. Plutselig er dagen der hvor han nekter å sovne i armene deres. Jeg mener at det uansett er altfor tidlig å lage noe leggerutine. Han trenger å lukte mamma og pappa, få nærhet og ømhet, kjærlighet og varme. Du kan ikke la en så liten baby skrike seg i søvn. Det gagner ham ikke. Tenk så forlatt han føler seg når han roper alt han kan på mamman sin, også må han bare gi opp.

Drøy leggerutinene iallefall i to måneder til.

Du kan faktisk lese litt om det her på dib, om du søker på søvn.

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke mamma sin lille engel ligge å skrike i senga. Det går jo ikke. Det er han for liten til.

Og du er jo helt klart inne på noe... Om ikke lenge vil han vel ikke ligge i armene mine å kose lenger... Buhu! Tenk så trist!! Jeg skulle gjerne hatt han i armene hele tiden, men det tåler ikke kroppen min. Får ont i hodet, nakke, armer og blir helt utslitt av å ikke få sitte for meg selv å slappe av.

Skrevet

Vi har hele tiden hatt samme problemet. Skulle så gjerne slappet av om kvelden og gleder meg til han legger seg kl 19, men har innsett at de minste babyene ikke er klar for det... Lillegutt er straks 5 mndr, og han sovner sjelden før 21-21.30. Da han var 2 mndr sovnet han nok i 23-tiden kan jeg huske. Det har gradvis gått nedover til kl 21-21.30 fordi han sover mindre på dagen og begynner å surve konstant fra 19-tiden, så vi har prøvd å legge ham tidligere.

Nå legger vi ham i 20-20.30-tiden, men han bruker ca 1-1 1/2 time på å sovne. Han blir lys våken når vi legger ham i senga, og begynner å grine etter 5 min. Da er det ingen vits i å prøve å få ham til å sove der, må ta ham opp og gi litt melk. Så sovner han kanskje i armene mine, jeg legger ham på nytt og han begynner å grine igjen. Så opp igjen, melk og sovner. Et styr hver kveld, gruer meg nesten til hver kveld, men vet det blir bedre når han blir eldre.

Uansett, du kan prøve å legge ham litt og litt tidligere, kanskje 1/2 time pr uke. Regn ikke med at han sovner lettere, men kanskje litt tidligere etterhvert. Jeg tror ikke babyer er klar for å legge seg kl 19 før de er 6 mndr ihvertfall. Søstera mi fortalte at hennes datter ikke la seg kl 19 før hun var 1 år.... "Så sånn er det bare" har jeg innsett... Hadde ikke gjort meg noe å hatt ham oppe så lenge han ville hadde han bare ikke vært så survete hele kvelden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...