Gå til innhold

Angående jul og andre helligdager....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har akkurat fyllt ett år, og jul nærmer seg jo...Tenker litt på det der med hvem som skal ha henne på juleaften f.eks...

Jeg hadde henne jo i fjor, men da var hun liksom 2 1/2 mnd, så det var liksom ikke noe annet alternativ. Men hva med i år? Mulig jeg er egoistisk,men jeg har jo lite lyst til å gå glipp av hennes "første" jul. I fjor sov hun jo gjennom hele greiene...

Har aldri vært sammen med barnefar så jeg har aleneansvar, men han skal nå snart begynne å ha henne annenhver helg. Har han krav på å ha henne i år, eller står jeg litt fritt til å velge det selv? Uten at det skal høres ut som at jeg ikke VIL at han skal ha henne, så vil jeg jo også gjerne ha henne selv liksom. Spurte han i fjor om han ville komme etter maten, men siden det bare var han og foreldrene hans alene, ville han ikke la dem sitte alene...så da ble det til at jeg og snuppa reiste til foreldrene hans 1.juledag på middag.

Hvordan gjør dere det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første jula var vesla 3mnd å da hadde far henne fra kl 10.00-20.00 på julaften å så hadde jeg henne resten. Andre jula hadde han henne fra lillejulaften til 1. juledag. I år skal jeg ha henne på julaften å gleder meg masse, blir jo første jula vi får sammen. Kan hende at far skal få ha henne 1 eller 2. juledag alikevel.

Skjønner godt at du gjerne vil ha henne selv, men far føler nok det samme. Hva med å foreslå at han har henne noen timer på julaften eller f.eks 1 juledag? Å så kan dere heller komme med en fast ordning fra neste jul.

Skrevet

Hei! jeg har et annet svar en du Charlie 22. jeg slet selv med å finne ut hva som var "rett" i forhold til jul og høytider, og alle sa forskjellige ting. Så jeg gikk rett og slett til advokat, hvor han skrev hva jeg hadde rett på. Siden jeg har aleneanvar for sønnen min som er nå 1 år og en måned, så skal all samvær være med mor frem til barnet er 3 år. Dersom barnefar er uenig i dette, så må han gå til domstolene og få del i foreldreansvaret, som er nesten helt garantert at han taper når barnet er så ungt. Det sies at barn frem til de er tre år ikke har utviklet tidsbegrepet, derfor skal barnet hovedsakelig være hos mamma.

Etter at barnet er 3 år, først da kan man avtale ferier og høytider. Far må likevel da få del i foreldreansvaret. Så jeg vil si: Du kan kose dg med datteren din på julaften frem til hun fyller tre med god samvittighet.

Alle situasjoner er ulike. Ser ut som du Charlie 22 har en annen situasjon med barnefar, og det er godt det fungerer sånn for deg. Likevel er det ikke i alle situasjoner, slik som min egen, at faren faktisk "kjenner" barnet.

Skrevet

jeg ville nok ikke gått for anonyms ide.

hva med og spørre pappaen om du kan ha i år og han neste? eller om dere kan dele dagen i 2?

om det ikke går så er det nok mye morsomere med en 2 åring på julaften en en 1 åring ;-)

Skrevet

dere er veldi heldige dere som har en barnefar som vill stille opp for barnet sitt:) Men akkuratt når det kommer til jul, bursdager, 17mai å sånne ting e det jeg som e heldig for da får jeg alltid vere med snuppa mi:)

Skrevet

Første jula til lillegutt var vi sammen, så da feria vi selvfølgelig også sammen :) Året etter, i fjor, var han hos faren sin og i år skal han være hos meg. Vi deler jula i to, og den ene epoken er fra 22. desember til 3. juledag, og den andre er fra 3. juledag til 1. nyttårsdag. Fungerer greit, selv om det er kjipt å ikke være sammen med lillegutt på julaften...

Skrevet

Men nå handler ikke alt her om rettigheter da. Det handler om å prøve å få til et godt samarbeid. Jeg og barnefar har hatt en vanskelig situasjon mellom oss i laaang tid, å mye av det har omhandlet advokater og møkk. Han hadde i fjor samvær under tilsyn, også på julaften. Nå har han endelig skjerpet seg å er rusfri å tar det ansvaret han skal ta. Hadde jeg gitt han opp fra første stund å sagt null samvær før barnet var 3 år så hadde han nok gitt opp hele barnet å seilet sin egen sjø. Det du sier at barnet ikke skal ha samvær før 3 år er jo feil. Barnet har rett på samvær med begge foreldrene å de aller fleste begynner med annenhver helg fra 1 år og oppover.

Jeg vil bare si at det tok nesten 2 år før faren til barnet mitt "kjente" henne. Det var fordi han rett og slett ikke så henne ofte nok, men siden han hadde samvær under tilsyn så var det begrenset med muligheter for å se henne. Om et barn ikke får være hos sin far fast før det er 3 år så kan tilvenningen blir enda mer vanskelig for barnet enn om dere hadde begynt ved 1-års alderen.

Dere som har fedre som ikke ruser seg eller er voldelige eller til fare for barnet, vær så snill å ikke ta fra barnet den muligheten å bli kjent med far. Dere må ikke glemme barnet midt oppi alle følelsene dere har.

Barn vender seg raskt til nye situasjoner, også UTEN mor. Å når dere velger at far ikke får ha barnet før det er 3 år fordi dere mener at barnet ikke skal være borte fra mor så fratar dere barnet muligheten med å bli kjent med far fra fødselen av.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Slik det er nå så har vi planlagt at barna feirer annenhver jul hos moren min og annenhver hos familien til barnefar. Så får vi se åssen ting er mellom meg og barnefar. F.eks. den her jula er det familien hans som står for tur, og vi skal begge feire der. I påska skal jeg og barna til moren min, og foreløpig så er det ingenting i veien for at barnefar også feirer der. Vet ikke åssen det blir i framtida, men sånn er det i alle fall nå.

Skrevet

I fjor feiret vi begge jul sammen med barnet, som var 8 mnd. I år skal faren ha barnet frå 22 des. til 27 des.. Blir sjølvsagt einsomt å ikkje ha gullet sitt på julaften, men vi feirer litt jul når ho kjem heim igjen til meg, med pakker og god mat. :) Og så tenker eg som så at neste år er ho 2 1/2 år og er meir med. :) Det viktigaste er at man samarbeider bra, noko barnefaren og eg endeleg har klart å begynne å gjere. Du kan jo sette deg ned å diskutere rolig med barnefaren, ikkje sikkert han sett seg imot at du har barnet i år. :)

Skrevet

Her var det ikke noe problem siden pappaen reiser bort i jula, men jeg vil absolutt anbefale deg til å snakke med bf om dette og være litt åpen for ideer. Det er barnet som står i sentrum og ikke vi voksne, noe som fort kan bli litt vanskelig å huske i disse juletider. Men det ordner seg som regel uansett :)

Skrevet

charlie 22, godt skrevet :-)

Skrevet

Enig med Charlie! Kjempebra skrevet!

Men hadde jeg fått velge hadde jeg heller villet hatt den første julen sammen med datteren min når hun var 2 år enn 1 år ;-)

Skrevet

Hvorfor skal man på død og liv dele på disse dagene? Som noen sier her er det barnas beste som skal stå i høysete. Er dere så sikre på at det er barnas beste å bli revet ut av sin vanlige familie for å feire jul med en biologisk far de ser sjelden? Nettopp jula er jo familiehøytiden fremfor noen. Her i huset vil vi ikke det. Barnefar og jeg skilte lag når barnet var kun noen måneder gammelt. Han møter barnet sjelden. Jeg er etablert med ny mann og en ny liten baby. Barnefar er alene. For oss blir det veldig kunstig å sende eldstemann ut av familien for å feire jul.

Skrevet

nå ser jo dette barnet pappaen sin regelmessig, skal man da ikke dele på slike dager?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...