Gå til innhold

Spiser og bæsjer heeeeele tiden....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nybakt mamma til ei lita jente på 1 mnd. Hun er frisk og fin og har vokst godt siden vi kom hjem fra sykehuset. Jeg fullammer henne og det fungerer egentlig veldig fint. MEN: Hun krever mat HELE tiden. På sykehuset sa de at babyen skulle få regulere dette selv, og det har vi latt henne gjøre. Men det begynner å bli noe slitsomt synes jeg. I blant får vi det til å gå 1,5-2 timer mellom hvert måltid, men ellers er det pupp og pupp og pupp i ett sett hele tiden. Får hun ikke pupp så illskriker hun så vanvittig intenst at hun mister både pusten og stemmen og nesten blir blå i ansiktet (voldsomt temperament...)

I tillegg til at hun vil ha mat veldig ofte, så bruker hun veldig lang tid på å spise, spesielt på natten. Det kan ofte ta opp til 1,5 time å amme henne ferdig. Prøver jeg å avslutte og legge henne ned, så skriker hun så taket sprekker....En annen ting som jeg synes er litt rart er at hun bæsjer hele tiden. Omtrent hver eneste bleie vi bytter er bæsjebleie. Og jeg trodde at ammebarn ikke bæsjet så ofte...???

Det virker nesten som hun er hard i magen, hun trykker og trykker og trykker og stønner. Men det som kommer ut er ikke hardt. Har prøvd med maltekstrakt en ukes tid, men det ser ikke ut til å gjøre særlig forskjell. All denne "trykkingen" bidrar også til at det tar lang tid for henne så spise. Hun klarer liksom ikke både å trykke og spise samtidig, men hun klarer heller ikke å vente med å spise til hun har fått ut det hun skal og fått på ren bleie. Dette har jeg prøvd å prate med HS om, men de sier at det er heeeelt normalt, se det an etc. Er det andre som har/har hatt babyer som har vært sånn som min? Har det gått seg til, og evt når? Gjorde dere noe for å øke tiden mellom måltidene, og i såfall hva og når begynner man med det? Takknemlig for svar.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Ut på tur
Skrevet

Vi hadde MANGE bæsjebleier da hun var 1 måned. nå har vi bare mange :)

Det er like normalt å ha mange som få.

Jeg hadde også ei jente som brukte 1,5 time pr måltid. fikk vite fra HS at det var litt i overkant for jeg skulle gjøre andre ting enn å amme. Jeg hadde problemer med lenge mellom måltider så jeg kan ikke tipse deg om det, men bruker hun smokk ? Skriker hun også når hun er i vogna. Jenta vår skrek mye og lenge om kvelden. hos oss blei far beordret på trilletur av hs sånn at jeg kunne være hjemme og lage melk

Gjest Ut på tur
Skrevet

Glemte å si at det er en eller annen refleks som gjør de bæsjer når de spiser... helt vanlig, men tidkrevende for oss som må skifte midt i måltidet. har hun problemer med å bæsje hadde jeg tatt en snakk med hs/lege

Skrevet

hei og gratulerer med jenta!

gutten min er 1 måned nå og situasjonen for oss høres veldig lik som deres situasjon så jeg tenkte jeg kunne dele våre erfaringer. Vet jo ikke om de er relevante for dere, men kanskje. Gutten vår bare spiste, bæsjet og gråt. Gikk gjerne bare en halvtime mellom hver pupp med mindre vi var på trilletur - da kunne det gå to timer. Han sov så og si ikke noe på dagen unntatt når vi var ute og trillet. Inne våknet han gjerne etter femten-tjue minutter og skrek. Roet seg da han fikk pupp og jeg tenkte at da er det vel det han vil ha og kanskje han ikke får nok mat. Men etterhvert begynte jeg å mistenke at han også var overtrett pga lite søvn på dagen. Snakket med helsestasjonen om dette og helsesøster var enig i at det kunne være noe i det. Som hun sa så er spebarn umodne og også evnen til å falle til ro og sove er umoden hos dem og kan være problematisk. Så nå har vi den siste uken jobbet med å få ham til å sove. Det er vanskelig å få til inne, så etter amming legger jeg han ut på balkongen, putter en smokk i munnen hans (han er ikke veldig ivrig på den, men sutter nå litt på den om jeg støtter den), rugger på vognen og synger litt for han. Det kan ta tid og mye gråt før han sovner, men til slutt går det som regel. Og dette har hjulpet mye på humøret hans å få noen gode soveøkter i løpet av dagen. Han er roligere og gråter mindre. Så for oss betydde ikke alltid skrikingen og søkingen mot brystet at han trengte mer mat (etter timesvis på puppen), men at han var frustrert over å ikke få sove. Kanskje er det noe slik for dere også, at hun egentlig ikke trenger mat hele tiden, men noe annet, som hun ikke klarer å formidle. Tja, vet ikke - men kjente meg sånn igjen i beskrivelsen din så ville dele våre erfaringer.

Lykke til uansett!!

PS: På kveldene derimot trenger han MYE pupp, men det er visst vanlig har jeg skjønt...

Skrevet

Om du ikke bruker smokk vil jeg anbefale å prøve det. Kan godt være at det er suginga hun er ute etter og ikke mat. Kan kanskje også være derfor hun bruker så voldsomt lang tid på å spise også?

Skrevet

Hei igjen og tusen takk for svar! Det er i allefall alltid godt å få bekreftet at man ikke er den eneste og at andre har lignende erfaringer. Jenta vår har ikke vært interessert i smokk i det hele tatt, hun blir som regel sint hvis vi prøver å gi henne den. Men av og til går det en liten stund. I vogna roer hun seg som regel etter en stund, men hun sover aldri mer enn 1,5 time der heller.

Vi får nok bare jobbe videre med å øke intervallene mellom spisingen og håpe at det blir lettere etterhvert, hun er jo som en skrev over her liten og umoden både i magesystemet og nervesystemet sitt ennå så det er ikke så lett å få rutiner med en gang.

Skrevet

Minner om sønnen min også, jeg trodde han spiste, men skjønte etterhvert at han brukte meg som smokk... Fikk han til å bruke smokk etter litt om og men, og det hjalp!!!

Skrevet

Jeg har også vært inne på tanken om hun bare gjør det for å sutte/kose. Men jeg kan jo både se og høre at hun svelger, så da spiser hun jo. Og hun får ligge mye inntil oss og kose utenom måltidene også, så det skulle ikke mangle på det....

Skrevet

min lillejente er nå to måneder og det du beskriver virker fjernt for meg...nå..:) Men det er ikke lenge siden vi hadde det ganske likt som det du beskriver. Ville bare skrive dette som en liten trøst til deg, for det er kanskje ikke lenge til det snur om, her har det vært ganske bra en god stund nå. I starten var det pupp- bleieskift- pupp, dagen og natten lang. Har i stor grad latt henne regulere selv, det eneste jeg gjorde var å ikke tilby henne pupp med en gang hun knystet, hvis det ikke var "på tide" med pupp da..

Skrevet

Vi hadde 20 bæsjebleier i døgnet den første måneden. Enkelte skift måtte jeg bruke 6 bleier før vi kom oss ut av badet med ren bleie. Nå bæsjer han bare 2 ganger om dagen.

Høres ut som om hun har et stort suttebehov. Prøv smokk eller en nyvasket lillefinger. Prøv forskjellige smokktyper om hun ikke liker den første.

Lykket til og husk at de 3 første månedene er unntakstilstand. Det kommer til å bli lettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...