Gå til innhold

dere som lager jul selv


nedtråkka kaviartubepupper

Anbefalte innlegg

Skrevet

og gjerne har MANGE gjester.... er det dere som betaler for all maten (og drikke)? Eller er det sånn man spleiser litt på?

 

Tenker bare at det blir veldig dyrt for de som alltid har det hjemme, og de som alltid drar bort slipper jo billig unna....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi holder alt av mat ja. Kunne selvfølgelig dratt til svigers og spist gratis noe mannen synes er helt glimmers, men synes det er mest praktisk å være hjemme jeg. I år var han faktisk helt enig med meg til en forandring:)

Skrevet

Vi har julaften hjemme. Og har noen ganger mange gjester.

Vi har holdt maten selv. Nå er jo ikke julemat så veldig dyrt, så det er i grunn ikke maten som er det dyreste. Det blir vel alt rundt som koster...

Gjestene har noen ganger satt inn en sum på kontoen, og noen ganger har de hatt med akevitt eller vin osv.

 

Alt dillet kjøper jeg i grunn uansett. 2 kg ribbe og noen poteter ekstra utgjør jo ikke akkurat den store summen...

 

Skrevet

Vi står altid for mat og drikke da vi ber inn til julemiddag. men det er klart at noen gjester enkelte ganger har med seg noe drikke eller annet som bidrar..

Skrevet

Jeg syns at dersom man er invitert til middag - jul eller ikke - så tar man med seg en flaske vin eller en eske sjokolade til kaffen. Ikke at det utgjør like mye som "kuvert-prisen", men da bidrar man i hvertfall litt.

 

Vennepar som vi møter har alltid med seg noe, eller vi spør på forhånd om vi skal ta med en kake/dessert eller noe.

Skrevet

Næh, det blir litt spleiselag her i huset. I år kommer antagelig svigermor som er stinkerik, så henne kan vi godt sende på butikken. Videre kommer en pakistansk vennefamilie, som er voldsomt pakistanske når det kommer til dette med å ta med mat hit og dit - så jeg antar det blir noen artige tilskudd til pinnekjøttet. =P

 

Vi har mange store middager, og tar ikke fem øre for å be folk ta med ting til dem.

Skrevet

Har tatt det som en selvfølge at vi som verter stod for mat + drikke ++

Når det er sagt handlet jeg bestandig sammen med min mor. Ergo ble det alltid henne som betalte for julematen. Selvfølgelig protesterte jeg, men mødre.. vet du..

 

Når jeg inviterer til andre middagssammenkomster står jeg også for bevertningen. Men rynker ikke nesen dersom jeg blr bedt til et spleiselag feks. Det er opp til hver enkel å avgjøre synes jeg.

Skrevet

Vi holder maten selv ja. Men hvis tante og onkel kommer så ordner de med pinnekjøtt selv. Ettersom de er muslimer så spiser de ikke gris. Og jeg orker ikke pinnekjøttlukta så det koker de hjemme og bare varmer det her.

Skrevet

Vi har som regel alltid jul hos oss fordi vi har syke foreldre begge to, og søsken som ikke er så huslige av seg.

 

De første årene stod vi for all mat og drikke, men synes det ble litt urettferdig etter hvert, siden vi har trangere økonomi enn resten av familien. Så nå ber vi dem være med å spleise, ingen som synes det er rart, de er bare glade for å komme til dekket bord og koselig julefest.

 

Enten kjøper foreldrene våre inn pinnekjøtt, eller drikke til kvelden. Synes det fungerer veldig fint.

 

I vår vennekrets er det vanlig med spleiselag når folk inviteres til middag og fest også. Dette fordi det er de samme personene (enten vi eller et annet vennepar) som arrangerer hver gang, og da blir det veldig skjev kostnadsfordeling i lengden.

 

Tar selv alltid med en flaske vin eller en konfekteske eller liknende når jeg blir invitert bort på middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...