Gå til innhold

Oksestek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan gravide spise oksestek?Den er jo litt rødlig/blodig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om den er rød INNI gjør det ikkenoe. Det som er med rått kjøtt er at man ikke bør spise rått kjøtt som har vært i kontakt med andre ting. Men inni en stek f.eks har det ikke kommet noe, så det kan man trygt spise.

Skrevet

Det skal aldri være blod på en gravid kvinnes tallerken fikk jeg beskjed om fra jordmor. Det velger jeg å følge, siden jeg tror på at hun har greie på hva hun snakker om. Ellers kan du jo spise det som er helt stekt som er i kantene... eller steke steken litt lengre, slik at den blir grå inni også!

Skrevet

Gravide skal kun spise GJENNOMSTEKT kjøtt

Skrevet

Ja, gravide skal kun spise kjøtt som er gjennomstekt! Det gjør i allefall jeg så er jeg på den trygge siden. :)

Skrevet

Du skal ikke spise kjøtt som ikke er gjennomstekt!

Dyr som smittes av toksoplasmose, vil ha smitten i kjøttet, og dette forsvinner kun ved skikkelig oppvarming.

Vet mange tror at det er trygt å spise det, siden stykkene er "rene", og ikke et blandingsprodukt, men det er feil!

Siterer fra matportalen:

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt.

Dersom en gravid kvinne smittes for første gang under svangerskapet, kan parasitten overføres til fosteret og forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på barnet, hvis ikke sykdommen behandles i tide. Personer som er smittet tidligere i livet, har antistoffer mot parasitten som beskytter fosteret mot infeksjon. I Norge har mellom 10 - 20 prosent av befolkningen antistoffer mot Toxoplasma. Helsepersonell kan undersøke om hver enkelt gravid har slike antistoffer ved å analysere en blodprøve. Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder først og fremst gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer.

Kjøtt

I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.

Du kan vel steke steika skikkelig, så er den trygg. Eller legge den i fryseren i noen døgn :)

Skrevet

julematen min har i de alle år vært en blodig biff.....DET er godt d !!! men,,,,,hva gjør man når man er gravid???? jo,,,,,legger den i frysern noen døgn.....og da kan man trygt spise den :-) jeg sier bare HURRA ;-)

Skrevet

Den "rødlige" du snakker om ER IKKE BLOD men kjøttsaft!"

Ellers så er det selfølgelig viktig at det er godt gjennomstekt!

Norske gravide bør slappe av!!!!!!!! Jeg har bodd i Frankrike og andre land og har ALDRI sett et land hvor folk bekymmer seg SÅ mye som her i Norge!

Slapp av! og lykke til med alle måltider :-)

Skrevet

HALLOOOO! SIMBA! DU MÅ VÅKNE.

Feil

Feil

Feil

Toxo bakterien er i hele kjøttet/dyret. Toxo bakterien er IKKE en bakterie som kjøttet blir smittet med ved at det feks kommer i kontakt med en skitten skjærefjøl eller urene hender.

Derfor er det meget viktig for gravide at ALT kjøtt er gjennomstekt, ikke noen medium biff her, nei.

Siden godt stekt i mitt tilfelle vil si dårlig stekt, så holder jeg beg unna biff og andre godsaker til ungen kommer ut. Skal jeg ha indrefilet og er nødt til å lage skosåle av den, kan jeg likså greit spise en kotelett.

Skrevet

Herregud, i Frankrike har jo neste alle hatt toxo fra de er små. I Norge er dette ikke vanlig å få, derfor anbefales norske kvinner å steke kjøttet skikkelig i denne perioden.

En kvinne fra sør-Europa kan spise så mye blodig biff hun vil. Blodig urettferdig, men det er jo bare for ni mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...