6des Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 Er i uke 33 og var en tur på kontroll hos jordmor idag og fikk flere bekymringer. Har vært sykmeldt i 4 uker pga litt forhøyet blodtrykk (har vært oppe i 136/88, men etter å ha hvilt meg hjemme om dagene har jeg klart å holde blodtrykke nede i ca 130/75. I dag var derimot bt steget til 150/92 på ene målingen hos jordmora, noe hun synes var litt for høyt. Det hører vel med til historien at jeg hadde et bt tidlig i svangerskapet på 110/50, så jm mente at stigningen har vært markant. Urinen var fin, men hun skrev 0-1 på ødem. Jeg har i tillegg fått påvist noe nedsatt glukosetoleranse i forrige uke, og i dag målte jm SF-mål til 31 cm. Dette er på kurven helt greit i uke 33, men det som ikke er så ok er at legen målte SF-mål til 32 cm for 10 dager siden. Dette sa jordmor at kunne skyldes at hodet hadde festet seg godt ned i bekkenet, og at babyen derfor ligger så høyt (?) lenger. Som dere sikkert skjønner føler jeg at det ble mye som ikke er som det skal være, uten at det er noe alarmerende ved noen av delene. Jeg fikk time på sykehuset i morgen, med oppfølging av jordmor der (evt. ultralyd), men jeg klarer liksom ikke helt å slappe av og kose meg idag med så mange tanker svirrende i hodet. Er det noen som har erfaringer med liknende tilfeller som har noen trøstende ord? Er jo bare redd for at babyen min ikke har det bra...
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 22. oktober 2007 #2 Skrevet 22. oktober 2007 Hei. Det ang SF-mål skjedde til meg i dag og.. Jeg har hele veien ligget over "normalen", mens i dag så lå jeg midt på den røde streken. Jeg ble selv ganske bekymra for det var en ganske kraftig endring på kurva mi, men jordmor forklarte at hodet på jenta mi har festa seg, og dermed har magen sunket.. Så du skal ikke ta sorgene på forskudd, for om babyen din ligger med hodet ned, så er det nok som jordmora sa; at hu har lagt seg langt nede. Håper du ble litt beroliget av dette iallefall.. Jeg skal forresten tilbake om ei uke for å se at det ikke har stagnert eller sunket mer..
6des Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2007 Godt å høre! Hvor langt har du kommet da?
søskenforsøk:) Skrevet 22. oktober 2007 #5 Skrevet 22. oktober 2007 Dette skjedde meg ved et par anledninger i forrige svangerskap, men fikk beskjed om at lege og jordmor kanskje målte litt forskjellig. Det er jo sikkert ikke så lett og måle helt likt.
mammaTilLinnea Skrevet 22. oktober 2007 #6 Skrevet 22. oktober 2007 har ikke noen videre erfaring, så du blir nok ikke klokere av dette... men sånn er det hos meg også, ang sf-mål... hos jordmor i uke 24 var målet24 cm og over normalen. hos legen forrige uke(uke 28) var sf-målet bare 25 cm... 1cm på 4 uker! legen mente at jordmor nok hadde gitt meg noen cm ekstra, og at de målte forskjellig! når jeg kom hjem, begynte jeg å bli bekymret... føler ikke magen har vokst heller, og 4 uker til jordmortime... men babyen sparker, så får bare prøve å ta det med ro:) ser jeg ikke var mye til hjelp her:/
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 jeg får litt "opp og ned kurve" på SF-målingene, for lege måler med en gang jeg legger meg på benken, og da står som regel magen som et alpefjell, mens jordmor venter til etter hun har hørt fosterlyd ovs, da har magen gjerne "roet" seg litt.. (så legen mener baby er stor, mens jordmor mener den er helt passe)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 Hei!! Min mage har også krympet. Det har nok med hodet å gjøre som de andre skriver om. Jeg har blodtrykk på 160/100 til tider og normalt undertrykk på 90 konstant. Jeg har vært på ullevål og tatt et par ekstra UL, men de sier de ikke behandler trykket hvis undertrykket ikke er over 100. Jeg er i uke 36. I våres var trykket på 180/110, da ble jeg lagt inn til observasjon et døgn. Jeg kjenner den spreller, så jeg trur den har det godt. I og med at jeg har ødem og p i urinen blir jeg sjekket hver uke. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 De måler alle litt ulikt, så det som er viktig er at samme person måler. SF målet er jo veldig grovt mål, men det er en indikasjon på hvor mye livmoren vokser. Jeg hadde en kurve som deg, som gikk fra midtstreken og til nederste delen av det skraverte området. Babyer krymper ikke, men de kan slutte å vokse, og da synker en jo på kurvene. Dessuten så blir den konstante produsksjonen av fostervann mindre om babyene får problemer med veksten. Så først slutter de å legge på seg, så slutter de å vokse, og så begynner de å sentralisere, dvs øke blodforsyningen til de vitale organer. Så har du en stagnering i SF mål SKAL dette undersøkes med ultralyd. Da ser de på vekt, størrelse av fosteret, morkakefunksjonen, navlestrengen, de ser på blodforsyning til hjerne, og de vet akkurat hva som er det beste å gjøre videre. Enten får du beskjed på at alt er vel, eller så får du beskjed på at du skal til videre kontroller, eller de bestemmer seg for å ta barnet ut. Det du beskriver med blodtrykk og vann kan jo muligens indikere svangerskaps forgiftning og det kan jo gi morkakesvikt og dårlige kår for fosteret, så dette må du få undersøkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå