Gå til innhold

kontroll av mor etter fødsel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var hos legen min på "6-ukers-kontroll", men han tok kun utvendig ul på meg for å se om livmora hadde trekt seg sammen... Jeg trodde det var vanlig med full gyn-undersøkelse med prøver o.l. Så ringte jeg sjukehuset der jed hadde født, men der kunn jeg ikke få time. Det var mest vanlig å ha denne undersøkelsen hos legen sin, ble jeg fortalt...

Tror jo ikke det er noe galt, men syns det hadde vært greit med en full sjekk...

Hvordan har deres undersøkelser hvert...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. ja jeg tror det er mest vanlig med full sjekk. jeg har selv litt "lege-skrekk" og har ikke gått til legen ennå.. legen min er nok like gammel som meg og ser ut som en "model", det frister ikke å bli undersøkt av ham heller å forklare at jeg ikke vil bli undersøkt av ham. Derfor har jeg bare skyvet det bort... Men enig med deg et det hadde vært lurt med ne sjekk nå snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min fastlege mente at det ikke var vanlig lengre med gynekologisk undersøkelse han... Synes det var litt rart, men det eneste han gjorde var å snakke med meg og spørre hvordan jeg hadde det... Men jeg skal til gynekolog for å sette inn spiral, og da regner jeg med at jeg blir undersøkt samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde etterkontroll på sykehuset (etter 8 uker). Jordmora sa at hun kunne sjekke det jeg ville og prate om det jeg ville. Siden jeg var førstegangsfødende og sydde 10 sting ba jeg henne om en GU. Hun spurte meg om hvordan formen var, hvordan jeg opplevde fødsel og barseltid, og om behov for prevensjon. Jordmora sa at etterkontroll skulle være en gratis service til fødende, slik at de slapp å betale for en resept på prevensjon etter fødsel..

 

Jeg kunne velge om jeg tok etterkontroll på sykehuset eller hos fastlegen, men siden fastlegen min er helt grusom på GU foretrakk jeg at jordmor gjorde dette. Hadde vært en fordel med en gynekolog, men det fikk jeg altså ikke.

 

Virker som om det er veldig ulik praksis rundt om i landet på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege min sa at det ikke lenger er rutine med GU på 6 ukers kontrollen, såfremst det ikke er en problemstilling i forhold til dette... men tror ikke det er så lenge siden det ble tatt bort, så kanskje ikke så rart hvis det er litt ulik praksis rundt omkring... kanskje ikke alle har fått det med seg rett å slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var på 6 ukers kontroll var det GU, synes dette var veldig greit. godt å vite at alt er "på plass" etter fødselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde min kontroll på sykehuset pga keisersnitt, men jeg hadde full GU, celleprøve og innvendig UL. Synes nå det var betryggende å bli sjekket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min tok heller ikke GU, så jeg spurte om det ikke var vanlig.

Hun sa at det ikke var rutine lenger, men kunne gjøre det om jeg ville.

 

Jeg gjorde nå likesågodt det, selv om det aldri er noe man vil... men greit å sjekke at alt e fint.

 

Jeg bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke "tilbud" om GU på 6 ukers kontrollen, selv om jeg sa at jeg hadde sett at det hadde grodd feil der nede. Legen min mente da jeg måtte vente til jeg var ferdig med å føde alle barn jeg skulle ha, før de gjorde noe.. Hun kunne jo ha tatt en titt ihvertfall da!!! Ble kjempe usikker, og forhørte meg med andre...

Bestillte deretter time hos privat lege (kvinnedoktor.no på Nøtterøy)

Var der på 3d ultralyd, og syntes han var kjempe hyggelig..

Fortalte han om bekymringene mine, og han ba meg vise dette.. Han sa at det var to hud fliker som hadde grodd sammen og som ikke skulle være der, rett nedenfor skjede åpningen. Ca 3-4mm tykk.. Så sa han at dette måtte klippes opp og sy på begge sider, og det skulle han gjøre med èn gang!!! Gikk ut og hentet saks osv, og kom inn igjen.. Deretter klipte han(uten bedøvelse!!) , men slapp å sy heldigvis..

Det var ganske vondt, men gikk greit, og SÅ glad jeg er som sjekket dette. Det kunne faktisk hende at den hadde spjæret av samboeren min når vi hadde hatt sex, og da hadde jeg fått en negativ opplevelse med sex..

Etterpå tok han innvendig ul, som var kjempe interessant faktisk!!

Veldig deilig å vite at alt er i orden nå, og veldig glad jeg bestilte time.. Skal fortelle legen min dette, og anbefaler dere andre til å ta GU uansett, greit å få sjekket ordentlig!!

Ble langt dette her, men min historie =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som startet denne tråden... Jeg ringte på sjukehuset der jag har født for å bestille time der..., men det kunne jeg ikke få! =( Dama jeg snakket med sa at de som jobbet der var spesialister, og ettersom jeg ikke hadde noen plager eller trodde at noe var galt kunne jeg ikke få time. Syns dettte var skikkelig dårlig! Hvis jeg absolutt ville ha GU, så måtte jeg ta kontakt med legen min og få han til å sende en henvisning... Blir liksom for dumt å ringe legen syns jeg da... Men ettersom jeg har skjønt på dere, så er det forskjellig praksis rundtom i landet... Får vel bare slå meg til ro med dette...

Men takk for at dere har svart på tråden min! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde GU, det hun sjekket var bare at livmoren hadde trekt seg sammen, og så kikke hun kjapt på ks såret.

Dersom du gjerne vil ha en gu så kan du jo kontakte en gynikolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...