Gå til innhold

Ang det og skjemme bort barn...(er jeg urimelig???)

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå har jo søsknene til sambo fått sin etterlengtede nevø (sambo er 34, så det var jo "på tide").

Jeg legger merke til at søsteren hans er så fæl til og skulle vugge mini. Han gryntet littegrann, ikke gråt eller ubehag eller noe, og hun spratt opp for og vugge han (han lå i armene hennes når hun satt i sofaen),

Så spurte jeg hvorfor hun reiste seg "jo han er så urolig"... (det var han IKKE, og det er han sjelden og), og da sa jeg at det ikke var nødvendig og gjøre det,for da blir han jo bare bortskjemt med det". Da kom det kjapt "ja, men det er det tanter er til for, og skjemme de bort!"...

Jeg ble litt satt ut, for slike ting vil ikke jeg at mine barn skal få til vane! Har ei venninde med en svigermor som gjor akkurat det samme, og tilslutt måtte de slutte og ha ungen der alene, fordi han nekta og roe seg alene, ville bare bli bært rundt.

Så prøvde sambo i helga og si noe til henne når de var her, men da fikk han samme svaret. Han er av typen som ikke vil ha konflikter, så han lot det bare ligge, og sa til meg "jammen det er jo ikke nødvendig og si noe, for hun slutter ikke."...?!?!?!

Er det bare jeg som ikke syns den måten og skjemme bort barn på, er greit?

At de overlesser unga med gaver er nå en ting, det syns jeg bare er stas, men sånne uvaner vil jeg ikke at lillebror skal ha :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har større problemer i verden enn at babyens tante hopper opp og vil bysse barnet når hun tror det er urolig, så har du det vel ganske bra, eller?

Ja, jeg synes du er litt urimelig, sorry...

Hvorfor ikke heller være litt glad for at barnet ditt har en tante som bryr seg og vil babyens beste? Det er jo ikke akkurat vondt ment, og det skader ikke barnet. Dessuten antar jeg at tanten ikke ser barnet hver dag, så til syvende og sist blir det jo det dere gjør som teller.

Synes du virker litt utakknemlig, jeg...

Skrevet

jeg vil faktisk heller at ungen min skal bli bortskjemt på oppmerksomhet enn på gaver:)

Jeg har vært ei uke hjemme hos foreldrene mine, og de vugget og rugget og sang osv, og det var kjempestas. Og jeg merket egentlig ikke så mye når jeg kom hjem og vi var alene med henne. Jeg tar henne ikke opp dersom hun ikke griner (med mindre jeg vil kose med henne selv, og det vil jeg jo ofte)... Nuppa mi er 10 uker, og litt for lita til å bli bortskjemt sånn skikkelig tror jeg. Men det er vel forskjellig fra unge til unge.

Vær heller takknemlig for at det er noen tanter der som bryr seg. Onkelen til Augusta ville ikke engang se på henne da vi traff han 9 uker etter fødselen:(

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er det rart det blir sur stemmning her inne??

Hjelpess da kvinne, jeg sa da ikke at det var mitt største problem her i verden?

Unnskyld at jeg spurte!!!!

Skrevet

litt vanskelig det der, skjønner deg veldig godt.. det kommer jo litt an på hvor ofte dere sees da, hvis det er en gang i blandt vil det jo ikke bli noe uvane, men hvis dere sees ofte er det jo annerledes.. kan jo bare si at siden han er så urolig vil du roe han selv? hehe eller at gutten blir kvalm av vugging.. hehe nei da.. vet ikke helt hva du bør gjøre, men stå på ditt jaffal.. det er jo du som bestemmer.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg er kjempeglad for at de bryr seg, om både lillebror og mitt barn fra tidligere :o) Og jeg mente ikke at jeg heller ville at de skulle få gaver enn oppmerksomhet altså! Jeg bare ordla meg litt feil der (har sagt til svigers at de skal roe ned gavene littegrann, for snuppa mi har begynt og spørre om gaver når de kommer ;( )

Skrevet

Du er urimelig. Klart hun vil bysse på han. Og jeg tror ikke det blir noe problem med mindre dere bor sammen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk for et konstruktivt svar :o)

Ja, jeg syns at man kan unngå sånt så langt det lar seg gjøre. Vi sees ganske ofte, noe jeg er glad for, og de skal passe mini og snuppa om 2 uker. Syns liksom at man må respektere foreldrene også...

Skrevet

For å være ærlig vil jeg nå mye heller ha en tante som bysser og bærer og bryr seg, enn en som gir store gaver....

Jammen ikke lett å være tante med slike svigersøstre... Hadde hun ikke bysset hadde vel det vært galt også.

Skrevet

Du kan ikke skjemme bort en så liten baby. Kos i veg - både du og tante :-)

Men til syvende og sist - det er DU som bestemmer - så ikke vær redd for å si fra hvis du synes noen går over streken. Lytt til magefølelsen din og lykke til :-)

Skrevet

Så lenge det ikke er denne tanten som bysser ham flere ganger om dagen tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for. Litt byssing eller annen oppmerksomhet fra folk som kommer på besøk eller som man selv besøker, skal det nok mye til at blir noe problem.

Personlig ville jeg nok håpet at gaveflommen ville avta, men at oppmerksomheten ville vedvare.

Skrevet

Så lenge hun ikke bor sammen med babyen eller er masse sammens med han tror jeg ikke han blir bortskjemt. Dessuten skjønner barn ganske tidlig at "sånn er det hos tante" og "sånn er det hos mamma". Tror ikke det blir noe problem

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det var snakk om at hun SPRATT opp med en gang fordi HUN trodde han var urolig, og det var han ikke!! At ho duller og bysser han er et fett, men det er ikke nødvendig og bruke det for og roe han, når han IKKE er urolig!

Slutt og tolke ting i ditt eget hode, og forhold deg til det som blir spurt om.

Og jeg har ikke bedt om store gaver, jeg liker ikke store dyre gaver! Skal det være gaver, så liker jeg de som kommer fra hjertet! Men nå er vel det feil og! Sure dame altså!

Skrevet

Enig med de andre her. Ser ikke problemet så lenge det ikke er snak om at hun er der hver dag.

Skrevet

For å svare på spm ditt. Synst du er _litt_ urimelig ja!

Babyen har ikke vondt av å bli busset litt av tanten innimellom. Det er de vanene du legger til h*n som blir en vane/uvane. At tanten busser han et par ganger i uka spiller nok ingen rolle.

Som de andre sier, vær glad for at du har en tante til barnet ditt som bryr seg og vil det aller beste for nevøen sin.

Hun virker som en koslig tante som ikke under noen omstendigheter vil at nevøen skal være trist, lei eller ukomfortabel, og det kommer jo godt med å vite når de skal være barnevakt ol.:D

Skrevet

Ja, jeg synes du er urimelig.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg samtidig som jeg er litt uenig med deg.

Tror ikke at han blir så veldig bortskjemt av litt byssing av tanten. Det er vel heller værre det at de ikke hører på deg... Og at mannen din i tillegg ikke klarer å si i fra...

Hvis det er der skoen egentlig trykker så har du min fulle forståelse, har selv svigers som er mestere i å ignorere meg og mine meninger og en mann som ikke klarer å si i fra.

Fra erfaring på det området så si til din mann hvor viktig det er for deg at du blir hørt.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, man vil at andre skal respektere meningene sine. selv ser mine barn sine onkler svært sjelden. alltid jeg som må dra til dem, enda de er faddere for barna. så du er litt heldig og.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det er kanskje det som er problemet, når du legger det frem sånn...

Jeg mener jo ikke og være utakknemmelig på noen som helst måte, for jeg er kjempeglad for at de stiller opp, og setter så pris på barna som de gjør! Og jeg er superglad for at de ikke gjør noe forskjell på lillebror, og snuppa jeg har fra før :o)

Men det var vel kanskje det at hun ikke ville respektere det jeg, som mor, sa..

Ignorering, og mann uten taleevne var nok stikkordene ja...

Skrevet

En baby blir ikke skjemt bort eller legger seg til uvaner av at tante eller bestemor bysser og vogger når de er på besøk.

Har du så liten forståelse for at folk blir litt tussete når et etterlengtet barnebarn&tantebarn ankommer?

Du kan vel unne dem den gleden, mini tar neppe noen skade av kjærlighet og litt omsorg i overkant.

Er glad det ikke er meg som er tante eller bestemor(jadda, vet at du ikke har nevnt noen bestemor i innlegget ditt) til barnet deres, hvis all kosing med gogutten skal være godkjent av deg...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Neeeeeei reveenka!!! åååå, så totalt misforstått er det lenge siden jeg har følt meg :(

Poenget var at jeg ikke ønsker at de skal bruke byssing for og "roe" han, når det ikke er noe... All kos og pludring og dulling og dalling er da mer enn ok!

Skrevet

Ops, sorry! Min feil c",) Ikke lett alltid når man leser raskt og skriver enda kjappere...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, en fjer blir fort til 5 høns om man ikke leser alt så nøye ;)

Skrevet

Vil bare komme med et lite velmendende råd.

Pass på at du ikke blir den masete svigerinnen som ikke lar de få gjøre noen ting med barnet, den som stiller tusen krav før noen skal få passe babyen. Alt skal skje etter dine instrukse, og ingenting kan gjøres slik barnepasseren finner best.

Mor vet somregel best, men det finnes somregel tusen andre måter å gjøre det på som virker like bra;)

Så lenge de ikke propper barnet fult i snop eller driver med direkte farlig aktiviteter så er iallefall min taktikk ovenfor ivrige tanter og onkler, besteforeldre og oldeforelsdre at deres måte også fungerer helt fint;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...