Gå til innhold

Irland

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har bodd/ bor i Irland her som kan si noe om hvordan det er. Hvordan er det å ha barn i Irland?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Irland er et flott land med utrolig trivelige folk!

Dessverre er det veldig dyrt for barnepass, ca. 7000 - 9000 kr for en fulltids barnehageplass. Men hvis du har barn i skolealder og har dem på offentlig skole, går det an. "SFO"/Creche er jo også dyrere enn her, men mer overkommelig. Hvis du el. mannen din betaler skatt til Irland, får dere barnetrygd på ca 1200 kr og skattelette (i tillegg til mye lavere skatteprosent - ca 20 % opp til 300 000).

Se mine svar under "DUBLIN" og presentasjonstråden lenger ned her.

Skal du flytte? Hvor i Irland?

Skrevet

Det var veldig dyrt for barnehageplass ja. Men viss man skatter 20 % mindre så får man det jo igjen der.. Jeg har hørt at Dublin er dyrt. Vi kommer nok til å flytte til en mindre by. Hvordan får man råd til å ha barnehageplass da? Benytter de fleste seg av den ordningen? Det blir jo dyrt når man har to barn i barnehagealder.

Hvordan er det ellers å bo i Irland? Har du bodd andre steder enn Dublin? Hvordan fungerer det med helseforsikringer etc?

Vi har to barn og tenker på å flytte til Irland.

Skrevet

Nei, vi har bare bodd i Dublin. Trivdes kjempegodt, men det økonomiske var mye av grunnen til at vi flyttet tilbake. Det er mange flere mødre som er hjemme eller deltidsarbeidende enn her, og mange flere bestemødre som passer de små. De kan begynne på skole allerede fra de er 3 1/2, men da har de korte dager. Jeg hadde norsk barselpermisjon og han norsk lønn, slik greide vi oss. Mens vi vurderte å bli, så jeg på muligheten for å jobbe deltid/kveld/helg, ellers ville det blitt alt for dyrt/alt for lite tid med ungene. Men det er selvfølgelig lettere å greie seg på et lite sted, der boligutgiftene kan være mye lavere enn i Dublin.

Helseforsikring er et vanlig frynsegode. Det koster noen tusenlapper hvis du ikke får det gjennom jobben, og de store på markedet er VHI og BUPA (mulig de trakk seg ut, forresten, p.g.a. lovendringer - tror noen andre overtok, men tror det var VHI som var regnet som best). Vi hadde ikke. Da koster det 50 euro å gå til fastlege (det gjør det jo uansett, men du får refundert en del gjennom helseforsikring). Jeg fødte der borte, men "went public", så betalte ikke en krone for det. Det er også greit å merke seg at hvis barnet går i offentlig skole, får du tilgang på offentlig helsetjeneste for barnet, mens hvis du betaler for privatskole, må du også betale for privat helsetjeneste. Imidlertid får du alt gratis hvis barnet har gått så mye som en dag i offentlig skole :0), (så da ventet vi med det tannlegebesøket til vi kom hjem til Norge).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...