Gå til innhold

Trenger råd her.. Er jeg urettferdig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg har en bror som har to barn (6 og 12). Jeg er utrolig glad i disse og har nok skjemt de bort litt.De er alltid spente på hva de får av tante til jul og bursdag - det er liksom bonusen :) Jeg pleier også å sende de påskeegg og halloweengodis. Nå har det seg slik at broren min er skilt og har en ny samboer som også har to barn (13 og 15). det jeg lurer på er, bør jeg også sende de påskeegg og slikt? Det blir liksom fort dyrt om jeg skal sende til dobbelt så mange.. De får selvfølgelig jule- og bursdagsgave men ikke i samme prisklasse som mine tantebarn.

Er det dårlig gjort å ikke sende noe til de? Vil de reagere? Vil foreldrene reagere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du burde sende med til de to nye i familien også, men det trenger ikke være like stort og dyrt som til dine tantebarn.

Å bare sende noe stort og bra til de som er familie av kjøtt og blod synes jeg er for lusent.

Skrevet

Hvorfor ikke bare kjøpe noe de kan dele alle fire?

Jeg hadde i hvert fall aldri verden gjort forskjell, hverken med tanke på slikt eller gaver.

Skrevet

Søskenbarnet til mannen sin har en samboer som har et barn fra før. Hun er 12 år, og deres felles sønn er 3 år.. Jeg har hele tiden gitt gaver til begge to, til jul osv.

De fikk tvillinger for litt siden også, og gir de alle gaver i samme prisklasse. Siden de blir flere, blir gavene litt mindre kostbare.. men fine gaver likevel:)

Hva med og gå ned i pris, slik at de får likt alle sammen?:)

Skrevet

hmmm ikke så lett det der nei..

Kanskje du kunne snakke med din bror og høre hva han synes? Om de andre kanskje kan få litt godteri eller en liten oppmerksomhet fra foreldrene når de andre får påskeegg og halloween godteri?

Eller så er de jo såpass store at de ikke vil bli misunnelige vil jeg tro??

Men synes de uansett bør få en oppmerksomhet ved jul og bursdager iallefall :-)

Skrevet

Vet du hva? Jeg synes ikke det er riktig at du skiller på de fire barna.

Som mor hadde jeg blitt fryktelig lei meg dersom svigerfamilien ga eldstemann mindre enn den yngste fordi jeg hadde han fra før.

Ungene merker det der.. har selv vært den som fikk mindre i forhold til søsteren min som fikk mer av både sin far og andre i familien på farsiden hennes.

Skrevet

jeg har ville gitt likt. Barn er uskyldige i det store og det hele, og det da ikke barnet sitt skyld at foreldrene ikke holder sammen. Det er sikkert veldig vondt og blitt gjort forskjell på. Mamma er veldig flink der. Kusina mi har ny samboer og han har 2 barn fra før, hun har 1 barn. Hun har bestandig gitt likt til de ungene. Vet ikke i år om hun gir noe til de 3 ungene de begynner jo å bli voksne. Mamma gir jo julegaver til barnebarna til kusinene mine også hun da. Hun gir bestandig likt til alle sammen.

Skrevet

Jeg gir de jo selvfølgelig jule- og bursdagsgaver. Men er det sånn at jeg ikke kan gi tantebarna mine noe som helst uten at de andre får akkurat det samme.. Har alder noe å si her? Er det forskjell på en på 6 og en på 15 ? Jeg er ikke gjerrig men jeg lurer vel mest på når barn ikke er barn lengre. Det er et stort aldersspenn på den eldste og den yngste her, før eller siden må jo dette brytes? eller skal jeg la være å sende påskeegg til ei på 10 fordi den eldste er 20 og ikke synes noe om det??

Skrevet

Kjøp noe som alle kan dele da vel :)

Skrevet

Hadde gitt til alle og for lik pris. Synes faktisk det er litt råtten gjort å gjøre forskjell på barna.

Skrevet

Jeg synes du kan skille i den forstand at du ikke trenger å gi til alle hver gang du gir noe. Til jul og bursdag skal du selvsagt gi gave, men jeg er av den oppfatning at barn forstår hvis man bare forklarer. Særkullsbarnet har jo farsslekt som barnet sikkert får fra og som tantebarna ikke får fra, så slik sett blir det jo like for like.

Kommer selvsagt an på alder på barnet. Men jeg har selv et særkullsbarn som var 8 år da jeg traff sambo. Jeg har aldri tatt det som en selvfølge at de skulle gi like store gaver til han som til min sambo og mitt sine fellesbarn. Selvsagt ville jeg ha reagert om de ikke hadde gitt noen ting. Men jeg synes det er ganske naturlig at våre fellesbarn får oftere ting og tang/utstyr av sambos foreldre/tanter enn mitt særkullsbarn. Mitt særkullsbarn får jo fra sin bestefar på farssiden (pappan hans er død og han har ikke så mange andre han får fra farssiden, men) og det får jo ikke våre andre barn.

Dessuten er det noe med å kunne være litt diskret. Når våre fellesbarn som begge er under 6 år, får noe av sine besteforeldre på sambos side, så skjer jo det gjerne ved at de gir oss foreldre klærne/utstyret, og så forteller vi hvem de har fått det for ved en passende anledning. Eller så er de med når det kjøpes når eldstemann min ikke er tilstede. En fordel er jo at han er såpass mye eldre at han har ingen interesse av å være med i butikker med oss treige foreldre mm.

Nå skal de sies at i direkte møte med mitt særkullsbarn, så har alle på sambos side vært særdeles raus og imøtekommende i væremåte og inkludert ham på alt som vi finner på osv. Å få ting eller ikke få ting, trenger ikke nødvendigvis føles eksluderende hvis man opptrer med omhu og taktfullhet. Det er jo faktisk hvor raus rent følelsesmessig og hvor inkludert man får inntrykk av at man er, som vil være mest avgjørende, er min mening.

Skrevet

godteri blir man aldri for stor til! og de komme garantert til å føle seg utenfor... send litt mindre, men til alle 4!

Skrevet

Altså kan komme med ett eksempel her. Min mor og far har tre barn sammen meg (25), lillesøsteren min (22) og lillebroren min (17). Foreldrene mine er skilte og mamma er gift på nytt med stefaren min som har tvillinger (13) og sammen har de lillesøster (5). Altså en helt vanlig mine, dine og våre barn familie. Den eneste som aldri blir gjort forskjell på hos oss er lillesøster på 5. Alle vi andre, også de to på 13 får presanger og oppmerksomhet fra våre respektive familier uten at alle må få det samme og til samme verdi. Stebrødrene mine har jo sin familie, med besteforeldre og tanter og onkler osv. på far og mor siden sin som jeg ikke en gang har møtt, ergo har ikke de noe forhold til meg og gir meg ingen presanger. Lillebroren min på 17 har nok fått en liten oppmerksomhet fra enkelte i min stefars familie, siden han har bodd hjemme lengst, men han har også besteforeldre, tanter og onkler spesielt på vår fars side som han får presanger av men ikke de andre får. Kan med hånden på hjertet si at ingen av oss 5 som ikke får presanger og oppmerksomhet på alle bauger og kanter fra alle og enhver blir sjalu eller missunnelig når noen av de andre får presanger eller oppmerksomhet og vi ikke får, vi får rikeligt fra våre egne. Og ikke minst vi var alle forholdsvis store, også tvillingbrødrene mine, når mamma og stefaren min fant hverandre så det ville blitt nokså unaturlig hvis vi plutselig skulle begynne å få en masse presanger og styr fra folk vi ikke kjente spesielt godt eller hadde noe nært forhold til.

Jeg ville som noen over her har sagt tatt en prat med broren din og hørt hva han synes og mener om saken, og så føyd meg etter det. Men ser overhodet ikke noe problem i å skjemme bort de to biologiske tantebarna dine, så lenge de andre to får oppmerksomhet til jul og bursdag og eventuelt en liten ting en gang i blandt.

Skrevet

Tusen takk for et godt eksempel og konstruktivt råd, Imsdal :)

Skrevet

Når det gjelder julegaver og sånt, så mener jeg at de andre har jo sine egne tanter og sånt....

...men dersom du sender Halloweengodterier og lignende når alle barna er samlet, så må du ikke holde de andre utenfor. Da kan du vel i stedet sende en pose med 4 ting i som de sammen kan ha i en skål...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...