Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg er nå 24 uker på vei og har vært mye sykmeldt gjennom svangerskapet pga migrene og bekkenløsning. Har den siste tiden vært friskmeldt 30%, og meningen har har vært at jeg da skulle jobbe i tilrettelagt arbeid fordelt over flere dager (dvs noen få timer pr dag). Pga lite folk på jobb så fungerte denne tilretteleggingen dårlig, og jeg ble mye plaget med bekkenet igjen spes de dagene jeg hadde vært på jobb. Min fysioterapeut mente at jeg burde vurdere å sykmelde meg 100% resten av tiden, men det frister veldig lite. Så jeg var til legen og fikk omgjort til aktiv sykmelding, for da er det lettere å ta mer hensyn til seg selv på jobb og faktisk kunne si til sjefen at hun ikke må glemme at jeg faktisk ikke skal inngå i den vanlige staben. Møter stor forståelse fra de fleste kollegaene mine, men verre med sjefene. Føler at de forventer at jeg nå skal jobbe fullt opp, og heller kunne gå hjem viss jeg blir dårlig i hodet eller bekkenet. Men har prøvd tildligere i svangerskapet å komme tilbake i jobben som vanlig når hodet er bra, men det har resultert i flere migreneanfall. Det jeg lurer på er om det virkelig er så uvanlig at man er sykmeldt noen prosent, mens en samtidig har aktiv sykmelding på de resterende prosentene? Noen her inne med erfaring? Hilsen mammaen til Linnea:)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #2 Skrevet 22. oktober 2007 IKKE uvanlig i det hele tatt å ver sykmeldt noen prosent. veldig vanlig. Folk er jo så forskjellig fra hvilken symptom de får på graviditeten. jeg har vært aktiv sykmeldt i 4 uker nå.(kvalme oppkast uke 19) slik jeg kunne komme å gå når jeg følte for det. men sjefen min mente at jeg og hun skulle sette oss ned å finne ut hvilken timer jeg skulle komme. men det som er,. er at jeg ikke vet hva tid jeg er dårlig og ikke. så jeg skal ha 100% fra imorgen av..
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #3 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg ble sykmeldt pga akkurat de samme plagene som deg, men ble nektet en aktiv sykemelding fra NAV. Grunnen var at jeg aldri vet hvilke dager migrenen faller på, og de mente det skulle være faste arbeidsdager. Når det er sagt... Går det ikke ann å få aktiv sykemelding på f.eks 50 % av stillingen og sykemelding på resten? Her må du sikre deg at arbeidsgiverne ikke legger presss på hvor mye du kan jobbe, for det er det kroppen din som avgjør... Her må du sørge for en ordning som fungerer best for deg. Problemet for arbeidsgiver er at de aldri vet hva de kan forholde seg til. Nå vet ikke jeg hvilken type jobb du er i, men i min jobb kunne ikke dette fungert.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 Har nå aktiv sykmelding på 30% av stillingen og full sykmelding på de resterende 70%. En må jo selfølgelig ha en avtale om hvilken dager og tidspunkt man skal jobbe de 30%, og er det en dag man ikke kan komme på jobb pga formen, så ringer jeg og sier ifra om det. For som sagt, når man er aktiv sykmeldt så er man jo på toppen av personalgruppen som er der, så da skal det ikke skape problem for arb.giver om en noen ganger må melde pass kort tid før en skal på jobb. Skjønner jo at i noen yrker kan dette være et problem, men selv jobber jeg i helsevesenet på en avd hvor det alltid kommer godt med en ekstra hånd til å få gjort ulike oppgaver. Det som jeg synes er vansklig er å å gå hjem fra jobben når min korte arb.dag er over, for føler da at sjefen ofte tenker at "jaja, du ser nå så frisk og sprek ut at du sikkert kunne blitt her noen timer til"...... Skjønner? Jaja, skal ikke være enkelt gitt;) Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #5 Skrevet 22. oktober 2007 Hei! Aktiv sykmelding er ikke så veldig vanlig å bruke vedr. svangerskap. (av en eller annen grunn) Det er rart at sjefen din synes dette er tungvindt (for det er det de synes det er, når de ikke møter med forståelse) Jeg synes det er rart fordi når du er aktivt sykmeldt dekker trygdekontoret lønnen din (i følge min lege), og er du %vis sykmeldt i tillegg betaler arb.giver ingenting av lønnen din. I praksis kan de ansette en vikar uten ekstra kostnad. Jeg forstår ikke at det er er en bedre løsning for alle? Er selv 100% aktiv, men blir 100% sykmeldt fra 1 nov. da arb.giver ikke har flere alternative arb.oppgaver til meg. Han er svært forståelsesfull og går med på alt. Men sier at jeg selv bestemmer og må selv lytte til kroppen. Blir jeg frisk, skal han alltids finne på noe;) Foreslår at du tar et møte m sjefen, og legger frem idèen din om arb.tider/arb.metoder for neste periode. Begrunn tankene dine og se hva hun sier... Kansje du kan jobbe litt hjemmefra?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #6 Skrevet 22. oktober 2007 Folketrygdlovens § 8-6, 2. og 3. ledd lyder: Dette er hva NAV i Sandnes uttaler om aktiv sykemelding: Dersom medlemmet delvis kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver eller nye oppgaver etter tilrettelegging gjennom bedriftsinterne tiltak, skal det ytes graderte sykepenger, jf. § 8‑13. Dersom medlemmet ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver, kan det under aktivisering og arbeidstrening hos vedkommendes arbeidsgiver ytes fulle sykepenger i en tidsbegrenset periode. Sykepenger kan ytes i en periode på opptil 4 uker dersom medlemmet forventes å kunne gjenoppta sitt ordinære arbeid på heltid eller deltid etter en slik periode. Dersom rehabiliteringen, utprøving av funksjonsevnen, opplæring i nye arbeidsoppgaver eller annen tilrettelegging tar lengre tid, kan det ytes sykepenger i opptil 8 uker. Det kan ytes sykepenger for en lenger periode enn 4 eller 8 uker dersom arbeidstrening eller annen tilrettelegging gjennom bedriftsinterne tiltak fortsatt er nødvendig og hensiktsmessig for at medlemmet skal kunne beholde arbeidet.Avtale om aktiv sykemelding er en individuell avtale som er tilpasset enkelte tilfelle. Det er avtale mellom deg og arbeidsgiveren. Du inngår en avtale med arbeidsgiveren som passer begge parter. Under aktiv sykmelding er du ren bonus for din arbeidsgiver. Dersom aktiv sykemelding kan godkjennes skal medlem evt. gjøre helt andre arbeidsoppgaver enn de han normalt gjør. Dersom du skal gjøre samme arbeidsoppgaver / en del av de arbeidsoppgavene/ som du tidligere hat gjort, da bør det vurderes gradert sykmelding. Det kan godkjennes en del fleksibilitet dersom det vurderes som hensiktsmessig når sykmeldte snart forventes tilbake i ordinært arbeid. Skjemaet som skal fylles ut av deg og arbeidsgiver finnes på NAV sine sider. I mitt tilfelle har jeg fått relevante oppgaver innen mitt fagfelt, og det eneste som er fast satt er et ca. antall timer i uka (i mitt tilfelle 10). Det er hetl usaklig at du ikke får godtkjent aktiv sykemelding fordi du skal jobbe på spesifikke dager - det er dette aktivsykemelding er til. Du skal jobbe når du kan... Jeg kan ikke jobbe gradert fordi jeg normalt har arbeidsoppgaver som må utføres på bestemte tider, dermed har jeg fått andre arbeidsoppgaver som ikke er tidsavhengige...
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 Skulle ikke være anonym. Sliter forresten m det samme som deg..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg også tenker at det må vel være bedre for arb.giver at jeg er på jobben noen timer for dagen, fremfor å bli sykmeldt 100%. Føler at det er veldig viktig for meg selv også å være der, for er veldig veldig glad i både jobben og kollegaene mine, og tror jeg hadde blitt ganske deppa viss jeg kun måtte være hjemme de neste månedene. Har allerede laget avtale med sjefen ang hvilke dager og tidspunkt jeg skal være på jobb (med forbehold om at formen er bra), så den saken burde jo være grei. Den jobben jeg har, er vanskelig å ta med seg hjem, men i bunn og grunn er det ikke noe problem at jeg utfører den på min arbeidsplass. Som jeg har nevnt tidligere her, så er problemet det at sjefen har litt den innstillingen at "graviditet er ingen sykdom", pluss at det er problem med å få tak i personal (jobber på en spes avd, hvor det hovedsaklig kun jobber spes.sykepleiere). Så hun ser helst at jeg jobber mest mulig, og da får jo jeg kjempedårlig samvittiget når jeg ikke vil være der mer enn de 30%. Men her er legen min også veldig klar; får ikke lov til å jobbe mer enn 30%, så strengt tatt så kunne sjefen min bare droppa all "surmulingen"sin, og vært glad for de timene jeg er der............
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 He he.. den dagen du nesten ikke kan gå, og hun må gå driiitsakte ved siden av deg når dere skal noe sammen, blir nok tonen annerledes. Da skjønner hun at man faktisk ønsker å være på jobb selv også! Håper jeg i allefall! Lykke til! De skulle bare visst hvor heldige som har en ansatt med din innstilling!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå