Gå til innhold

smerter ved amming. hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg har en sønn på 2 mnd som jeg ammer. de siste ukene har jeg hatt smerter i det ene brystet ved amming. smertene kommer da jeg ammer, og de stråler liksom innover fra brystvorten og inn i brysten. noen ganger har jeg også smerter etter amming. akkurat som om det skjærer innover. har blitt mer smertefullt de siste dagene.

Da jeg ammet storebror hadde jeg kuler i brystet og brystbetennelse, og det kjennes ikke ut som om det er det. ingen kuler og ingen rødhet i brystet.

håper noen her kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje selve brystvorten er sår? Det gjør j---- vondt!

Er det det som er problemet så hjelper det å lufttørke godt etter hver gang du ammer. Smør på Purelan eller annen god salve. Et kjerringråd er å smøre på olivenolje.

Skrevet

takk for svar. nei selve brystvorten er ikke sår. helt fin den. litt rød kanskje, men ikke sår. det vet jeg alt om etter sist jeg ammet. fy, da var det så sårt at det blødde. smertene sitter mer inn i brystet, ikke i selve brystvorten eller det mørke området.

Skrevet

når eg ammet jenta mi hadde eg slike smerter du beskriver.. og der var sopp. er beibin hvit inni munnen?

Skrevet

hei. har prød å se om han har noe hvitt belegg inni munnen. men jeg kan ikke se noe. skal for sikkerhets skyld sjekke en gang til.

hva slags behandling fikk du/dere da? hjalp det raskt?

og måtte dere til legen for å skaffe medikament for det?

Skrevet

ja! hjalp med engang.

ja eg gjekk til legen. husket ikke om det var reseptfritt, men fikk noe eg skulle pensle på tungen og inni kinnene hennes. brukte canisten på puppsa.. (kan faktisk amme med det på, for det forebygger også)

men ring til helsestasjonen nå og hør. og pip her om hvordan det går:)

er ikke farlig å skjekke.

men det kan også være at du har trange melkekanaler el. men det har eg ingen erfaring med:)

Skrevet

Dette ligner da veldig på Raynauds syndrom som jeg hadde. Forferdelig vondt spesielt etter amming. Stråler sinnsykt innover i brystvorta, og brystvorta blir enten helt hvit eller mørk lilla etter amming. Pga dårlig blodsirkulasjon, og samme fenomen som likfingre. Varme omslag etter amming er i grunnen det eneste som hjelper, evt legge på små varmepakninger. Viktig å ikke fryse på hendene, dette forverrer det. Lecitin-kapsler kan hjelpe. I de verste tilfeller kan en spraye på nitroglycerin-spray, evt stå på blodtrykksmedisin. Men dette synes jeg ble for drastisk. Etter noen måneder kan det forsvinne helt. Etter 5-6 mnd var det ikke vondt lenger hos meg, og ammingen gikk som en lek. Håper det forsvinner raskere hos deg! Lykke til. Var forresten kjempesår på brystvortene, de var intenst røde og vonde. Det var ikke sopp, og babyen sugde riktig. Så dette er ofte en del av syndromet. Men det vil forsvinne etter hvert...

Skrevet

tusen takk for svar. ja jeg skal ringe helsestasjonen og høre med de. ja håper å bli kvitt dette fort, for det er jammen meg vondt altså.

Skrevet

uff det hørtes slitsomt ut. det kan jo nesten høres ut som det kan være noe sånt. men brystvorten min blir ikke hvit eller mørk lilla! kan det allikevel være det da?

Skrevet

Det er visst typisk at brystvorta (kan kun være den ene..) blir helt hvit eller mørk lilla etter amming. Sjekk brystvorta når du kjenner at det stråler. Hvis den ikke forandrer farge, er det sikkert noe annet. Uansett håper jeg det blir bedre, for det er grusomt vondt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...