Gå til innhold

Melkeallergi?? Trenger hjelp....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny her og håper noen kan hjelpe meg litt. Min sønn på 15 mnd(nr 2 i rekken) har avføring mellom 5 og 7 ganger daglig og nå opptil 10 ganger om dagen og natten.Dette har pågått siden mars, men er verre nå enn noen gang. Han er "marete" og utilpass til tider. Så hintet noen om melkeallergi..... Avføringen er myk, men ikke rennende. Alt fra grønn til alle brun nyanser og gjerne med klumper av noen slag. Er ikke spesiellt lett å få i mat heller (kan jo være tenner det altså). Begynner å bli litt frustrert. Rumpa hans er full av sår og vi bruker mengder bleier og zinksalver. Noen råd? På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den enkleste veien å gå, er å prøve dette ut selv. Kutt ut all melk, inkludert den som finnes i mat i noen uker og se hvordan ting utvikler seg. Hvis du ikke har noen erfaring rundt dette fra før, så anbefaller jeg deg å lese denne siden her. http://home.no.net/jahnolav/utenmelk/melkeallergi.html

Det er utrolig viktig at du fjerner ALL melk fra ksotholdet, og holder deg til det en stund for å se hvordan ting utarter seg.

Min eldste ble utraedet for allergi da han var liten og fikk konstantert melkeallergi. Han ble syk om han fikk i seg så mye som en dråpe, kastet opp, diare, utslett og magesmerter. Fikk veiledning fra erneringsfysiolog for å kunne finne veien i denne jungelen av matvarer og etter noen år, forsvant det sakte men sikkert til det ble nesten helt borte. Han er i dag 11 år, kan fint tåle melk i mat, noen is, yougerth osv. Han drikker laktoseredusert melk og dette fungerer også bra. Men innemellom merker jeg at han har fått i seg for mye og da får han diare og blir urolig ik kroppen, noen ganger ledsaget med utslett.

Min yngste er ikke mer enn 15 mnd og har ikke vært til testing. Hun har hele tidene vært ekstremt småspist, hatt avføring 3-4 ganger om dagen og noen ganger litt tørr hud. Hun har lagt greit på seg og vokst som hun skulle og har aldri vært noen grinete unge, blid som dagen er lang og sovet godt. Etter råd fra homopaten vår i forhold til avføringen hennes kuttet jeg all melk i kosten hennes og resultatet lot ikke vente på seg. Hun spiser nå store porsjoner med melkefri grøt,, hele middagsporsjoner og det går flere skiver brød til hvert måltid. Hun har nå 1-2 avføringer om dagen med normal konsistens. Vi bruker havremelk + som er tilsatt bladt annet kalsium og en del vitaminer som de trenger med godt hell. I og med at hun ikke var veldig plaget i utgangspunktet, tror jeg nok at hun er intollerant og ikke allergisk og jeg skal derfor snart begynne å prøve å innføre noe melk, som feks ost for å se hvordan hun reagerer.

Lykke til

Skrevet

Akkurat sånn var vår lille også! Bæsjet opp til ti ganger om dagen, sår rumpe og til tider grinete... vet ikke om han var grinete på grunn av sår rumpe eller hva det kom av.. men vi fikk råd på helsestasjonen om å kutte ut vanlig kumelk og bare gi han laktose redusert melk! den får du kjøpt i alle matbutikker, står ved siden av vanlig melk! Smaker litt søtere men vesten lik vanlig melken! Han ble bedre samme dagen!!! Nå er det avføring en gang om dagen og fornøyd gutt uten sår rumpe!:) Vi fikk beskjed om å prøve dette i 3 uker og så gå veldig forsiktig over til vanlig melk igjen... eller bruke bare den lactose reduserte. Det er noen unger som ikke har melke allergi men tarmene dems reagerer i starten på vanlig melk. ikke noe farlig og det går over etterhvert!

Håper det hjalp litt?:)

Skrevet

Hei

Vi holder for tiden på med noenlunde det samme.

Det første du bør gjøre er å ta ham med til legen. Før du kutter ut alt av melk ol. slik at prøver blir mest mulig "reelle". Ta med urinprøve så tar de blodprøver der som sendes inn for å teste melk, gluten, vitaminer/mineraler? ol. I tillegg vil legen kjenne på magene hans. Vi fikk deretter beskjed om å kutte ut all melk i en uke, så prøve med laktose redusert melk og deretter melk igjen før vi kom tilbake for å få resultat av prøvene. I tillegg skulle vi skrive opp hva han spiste og vhvordan avføringen så ut ( vi holder på nå så vet ikke om det fører frem da). Deretter skulle vi få henvisning til evnt. barneklinikk for å ta laktosetest eller hvis man tror det er noe annet test av dette.

Mitt råd er derfor - gå til lege.

Skrevet

Min lille gutt har cøliaki. På den delen av tarmen som glutenen ødelegger sitter også tarmtottene som brytter ned melken.

Derfor har reagrer også mange cøliakikere på melk før de kommer på riktig diett.

Måten vi først la merke til at det var no er i veien med lillegutt, og måten vi nå merker det hvis han får i seg gluten er ved at han regarer på melk.

Selv om han da forstetter på glutenfri diett må melken også kuttes ut noen dager for at han skal bli bra.

Så selv om de blir bedre ved at melk kuttes ut vil det ikke automatisk si at det er melkene det er noe i veien med. Det kan bare være en del av problemet.

Så mitt råd er alltid å dra til legen og få det utredet.

Skrevet

Det som ofte er, er at barn er inntollerante, ikke allergiske, og det slår ikke ut på noen tester hos legen. Det eneste som fungere da, er å teste det ut selv ved å ekskludere matvarer over noen uker. Jeg har vært gjennom testing av mitt ene barn, og det var ikke noe jeg var lysten på å gjøre igjen dersom jeg ikke må.

Jeg er vel en av dem som ikke er så veldig fan av legestanden, og med mindre det er strengt tatt høyst nødvendig, bruker jeg alternativ medisin for både meg å ungene.

Skrevet

Men ved å bare teste ut selv kan en risikere at en med cøliaki ikke får diagnose fordi tilstanden bedres ved melkeslutt.

Fortsetter en å spise gluten når en har cøliaki fører det ikke bare til at kroppen ikke tar opp næring skikkelig, men også at risikoen for benskjørhet og tynntarmkreft øker.

Viser ikke tester noen ting kan en begynne å eliminere selv, men før det synes jeg det er viktig å få en lege til å se på det også.

Nei det er ikke gøy å la de små gå igjennom denne testingen. Det var et rent lite helvete vi måtte gå igjennom med lillegutt. Mne tilgjengjeld fikk vi en ny gutt tilbake som er helt frisk.

Må legge til igjen at jeg trodde han ikke tålte melk siden han ble bra da jeg kuttet ut det mens jeg ventet på svar på testene. Så cøliakien kom som et sjokk på meg. Det var kun medisinsk test som kunne vise at han hadde det. Våger ikke tenke på hvordan det hadde endt hvis han ikke hadde fått de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...