1 blå, 1 rosa & 1 Engel Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg og lillegutt fant katten vår nesten død i morges, den kasta opp blod og greide ikke å røre på seg... Jeg var alene med lillegutt, så han så jo han og at katten var syk og kasta opp.... Den døde mens jeg koste med den, og jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare ham at kattepusen vår var veldig syk. Vi skal begrave den når han og sambo kommer hjem.... Sitter her og prøver å komme på hvordan jeg skal forklare ham at katten er død.... Har kommet så langt som til at jeg skal si med ham at katten var så syk at han ikke kunne bli frisk..... Så katten kan ikke bo sammen med oss lengre.... Vil jo ikke skremme guttungen heller.... Noen som har noen tips om hva jeg kan si?
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #2 Skrevet 22. oktober 2007 Best å være ærlig med småbarn ang død etter min mening. Trøst deg med at så liten som han er så er katten snart glemt :-) Jeg forklarer død med at det er nesten som å sove, bare at man aldri våkner igjen og at man ikke har vondt.
La78 Skrevet 22. oktober 2007 #3 Skrevet 22. oktober 2007 da min jente var 2 år kom, hun hjem fra barnehage og spurte , hvor er farfaren min ( han er døde da hun var 3 mrd ) og da fortalte vi henne at han var oppe i himlen og månen, idag er hun 4 år vinker til farfar når vi ser månen.
rosa og en blå Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 Å nei så trist!! ) Du må ikke fortelle att katten var syk og nå er borte.. (dette kan skape angst hos barna når de blir syke) men har er sikkert litt liten, men vet jo aldri hva han kan forstå. si att alle dyr ikke lever like lenge som oss, og att katten nå er død, og det betyr at han ikke kommer tilbake for å få kos. men att han er oppe i kattehimmelen og får masse kos der. el noe slikt. eg er ikke flink med slikt selv. ville bare si at du ikke må forbinde det med sykdom lykke til.
grå :) Skrevet 22. oktober 2007 #5 Skrevet 22. oktober 2007 Vi mista katten vår damoa var på samme alder, men vår ble overkjørt. moa var der da vi fikk beskjeden. fortalte henne at katten var blitt så ødelagt at hun døde. at hun aldri kan springe,spise, kose, leke elelr noen ting og at hun var i himlen nå dit vi alle skal når vi blir veldig veldig gamle. jeg har latt vesla styre mye av det som er sagt og senere har hun spurte hvor xx er for eksempel og da er han død og er i himmelen ( valgte i himmelen i mangel på noe annet) sammen katten. der er de begge hele igjen og har det gøy sammen. moa er veldig opptatt av katten koser seg der oppe og at hun en dag, da hun blir kjempegammel , skal få komme og leke med henne igjen.
1 blå, 1 rosa & 1 Engel Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2007 Vil være ærlig med ham ja, spesiellt siden han var med da dedt skjedde. Er bare litt skeptisk til å si at katten sover, vil ikke at lillegutt skal bli redd for å legge seg og sove heller. Det skjedde nemlig da en venninne av meg skulle forklare guttungen sin hva det ville si å være død... Men den guttungen var litt eldre... Er litt redd for hvordan han vil reagere når vi graver ned katten og.... Blæh, liker ikke dette jeg, vil ha lille Loke-katten vår tilbake jeg! :-(
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 En ting er sikkert, er at det ikke er lurt å si at man sover når man er død, for da kan de bli redd for å sove. Jeg tror at lillegutt godtar det meste som du sier, og han er jo så liten at han behøver ikke å vite hva det å være død innebærer enda. Jeg syns det du har tenkt ut hørest bra ut jeg. Enkelt og greit, katten kan ikke bo hos oss lenger. Vi hadde to katter som nabojenta på 3 år var veldig opptatt av. De ble påkjørt samtidig begge to og når hun kom på besøk og spurte etter kattene sa hennes mor at de hadde reist bort, og at de ikke kom tilbake fordi de hadde det så fint der de var. "okaj" svarte jenta og fortsatte å leke.
rosa og en blå Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 må ikke si att noen sovner inn. då kan noen bli redde for å sove. og kjenner mange som har vert redde for att foreldrene skal sove. men eg vifter ikke med noen pekefinger. bare et tips. )
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 Behøver han å se når katten blir nedgravd?
1 blå, 1 rosa & 1 Engel Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 22. oktober 2007 Litt vanskelig å forklare Lillegutt at han ikke var syk alikevell, var Lillegutt selv som sa at Loke var syk, for han kasta opp... Så det går ikke... Får prøve å forklare ham at den sykdommen som gjorde at katten døde er noe bare katter kan få, ikke mennesker....
1 blå, 1 rosa & 1 Engel Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. oktober 2007 Nei, trenger ikke det, har tenkt litt på å ta ham litt unna mens sambo graver katten ned, vet ikke om jeg greier å se på det selv engang... Men vil at han skal få se hvor vi legger ham, sånn at han får en slags avsluttning på det hele...
rosa og en blå Skrevet 22. oktober 2007 #12 Skrevet 22. oktober 2007 ja helt enig:) nei du kan ikke gå tilbake og si han ikke var syk for de såg han jo. . men smart å si at det bare er en kattesykdom
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 22. oktober 2007 #13 Skrevet 22. oktober 2007 Du husker vel reklamen om "Doffen har daua"? Jeg tror det beste og enkleste er å fortelle det sånn det er. Unger skjønner mye mer enn vi tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå