Gå til innhold

Energimangel -. hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har null energi om dagen. Er 14+5 i dag og makter knapt å stå opp om morgenen. Er snart desperat etter å få litt energi så jeg i allefall kan handle, ta litt i huset etc.

Noen gode råd?

Vil bare si at jeg spiser regelmessig i løpet av dagen, så det er ikke det det skorter på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var også slapp og lite energisk... Men så begynte jeg å gå meg en tur hver dag. Ikke lange turen, bare for å få litt frisk luft. Utrolig hvor mye mer opplagt man blir! Kan jo hende det er noe annet som gjør at du føler deg slapp, men du skal hvertfall prøve :) Nå er jeg i uke 30, og i kjempeform :)

Lykke til :)

Skrevet

Tar du jerntilskudd? Hvis ikke kan det gjerne hjelpe og starte med det.

Skrevet

Jeg hadde det også slik i begynnelsen av svangerskapet. Frem mot uke 18 ble det gradvis bedre, og nå har jeg i alle fall et energinivå som går an å leve med. Blir mye fortere sliten nå enn før, men ikke i nærheten av slik som det var rundt uke 14.

Det kan skyldes jernmangel, men da ville nok det vist på blodprøven du tok på den første kontrollen. Det er ikke noe som utvikler seg helt sånn plutselig, med mindre du har hatt en veldig kraftig blødning.

Man kan ha det slik som du beskriver bare pga hormonforandringene når man er gravid, spesielt på begynnelsen så blir det produsert litt for lite thyroksin, som er et hormon som er med på å "gi oss energi" for å si det litt enkelt. Det blir bedre snart, for de aller fleste i alle fall. Hvis du ikke syns det blir noe bedre i løpet av de neste ukene, bør du ta kontakt med lege, eller du kan gjøre det allerede nå. Det kan jo være andre ting som gjør deg så trøtt, og da er det greit å finne ut av det!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har det også sånn. Er i uke 16 nå, og de siste ukene har jeg vært så slapp at jeg ikke orker noe som helst. Bare det å gå i dusjen er en skikkelig påkjenning. I tillegg er jeg mye svimmel, ser stjerner og det svartner når jeg reiser meg opp. Og så sover jeg MASSE! Var hos legen på fredag og tok blodprøve for å sjekke om det var noe galt, men alt i orden der. De sa bare at dette er normalt for gravide. Men jeg synes det er utrolig slitsomt og ikke minst kjedelig. For en person som er vant til å være spretten og aktiv 24/7 er det litt av en omveltning å plutselig gå helt i null... Håper så inderlig at det går over snart, så jeg slipper å ha det sånn de neste seks månedene. Det er ordentlig kjipt å ikke få gjort nok hjemme, ikke ha ork til bikkjene, for ikke å snakke om familie og venner som blir forsømt. Jeg er virkelig glad for at dette er mitt første barn, så jeg slipper å ha dårlig samvittighet overfor ungene mine.

Skrevet

Det er nok desverre bare sånn det er! Utviklingen av barnet tar veldig mye energi fra kroppen din. Og det er helt normalt og lite å gjøre med. Den trenger det rett og slett. Derfor skal du faktisk holde deg i ro, hvis det er det som er mest riktig for kroppen. (ikke for hodet;))Trøst deg med at du snart vil få tilbake energien din;)

Skrevet

Jeg og har det sånn, og med en på halvannet år hjemme er det ikke mye moro å føle seg helt udugelig. Er sykemeldt i to uker fremover pga dette, og håper virkelig det bedrer seg snart! har startet på min 16 sv.skapsuke nå. Legen mente det ikke er noenting å gjøre med det, men at jeg må sørge for å sove når jeg kjenner trangen til det, uansett når på døgnet det skulle være...

Alle prøvene mine er fine, stoffskiftet også, så dette er i all hovedsak hormonellt betinget ifølge legen.

Heldigvis har jeg en samboer som støtter og forstår, og en nabo som hjelper til med barnepass noen timer om dagen. Har all vår familie på en annen kant av landet, så her vet vi å ordne oss:-)

Jeg fikk beskjed om å ikke ta ginseng eller lignende "energifremkallende" midler, bare sove/slappe av og se om ikke energien vender gradvis tilbake.

Passer på å få litt luft hver dag også, men det blir korte turer ut med det energinivået jeg har nå!

Håper det kommer seg for oss, det er i hvert fall godt å vite at det er flere som vet hvordan en har det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...