Gå til innhold

overvektig og prøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er overvektige, og prøver å bli gravid? eller midt i en "slankekur"? hvordan tenker dere ang graviditeten, må man kutte alt som heter slanking eller, og bare tenke sunt, eller kan man drive litt forsiktig sanking?

er det noen trening man ikke bør gjøre, tenker da på aerobic med litt hopping, og sit-ups, o.l....?

går det an å "riste løs" en fersk spire? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Jeg kan kanskje svare på noen av spørsmålene dine.

Selv er jeg tynn og lav, 158cm/ 53kg,men har ikke alltid vært tynn,( før var jeg næmere 80 kg...5år siden)

For å gå ned så mye brukte jeg ikke akkurat noen sunn metode, og selv om jeg holdt meg slank og fin, var jeg på underskudd av kalorier og hadde vitaminmangel til de grader. Dette måtte endres både til mitt eget beste om jeg ville leve et lengre liv enn til jeg var 30, og ettersom jeg ønsket sterkt å bli gravid, måtte jeg skjerpe meg.

Det var vanskelig å finne et kosthold og en livsstil som passet meg...jeg skulle jo ha nok vitaminer til å bygge fysikken og styrken i kroppen min igjen, og jeg skulle passe på at det var vennlig for fruktbarheten, og jeg skulle heller ikke legge på meg igjen....

men det gikk!!

Nå spiser jeg til frokost 2 TYKKE brødskiver med Fedon Lindberg afrodite havrebrød

(inneholder folat, mye proteiner, lite karbo, og er bra for kvinner i fertil alder, gir mye av vitaminer og mineraler vi trenger)provenceskinke, jarslbergost, tomatskiver og 1 kokt egg. eller annet sundt pålegg du liker..

til mellommålt en banan/ eple/ fettfri yoghurt.

lunsj:

Omelett laget på eggehvite og soyamelk, med skinke og masse grønnsaker i. dampet spinat ved siden av.

mellommålt:

grove knekkebrød, eller en skive rugbrød med mager smøreost, kylling eller annet digg pålegg og paprika til pynt.

husk og spise noen druer og nøtter en gang på dagen. ogdrikk mye vann!!!

til middag 120 g indrefilet, med kryddersmør og bakte tomater,

eller kyllingfilet med parmesanost, tomater, agurk og romanosalat.

grillet laks/ ørret med gulrøtter, purreløk og squash er og alternativ..men det skal være magert...

noen ganger kan jeg spise en stooor sandwich til kvelds med kyllinkarri, kyllingfilet, bacon, salat, tomat og agurk..lages på urtebrød.

eg kan ikke kalle det å slanke seg, men å spise sundt. i helgene skeier jeg ut med myyye sjokolade, iskrem, og alt jeg måtte ønske meg av pizza, gatekjøkkenmat..i moderate mengder da selvfølgelig..inge vitsi å ta helt av,.

ang treninger har jeg lst at det er ikke farlig med noen trening du har holdt på med hele tiden, men om du begynner rett etter du har blitt gravid er det noe annet, for da er ikke kroppen vandt med det, og tapper deg for energi som egentlig barnet skulle hatt eller noe sånn....

aerobic skulle ikke være farlig i det hele tatt, det eneste jeg leste som kunne være skummelt var jogging og ridning....

Skrevet

Det beste tipset jeg kan gi deg er : tenk livsstilsendring, ikke slanking!!! (jada, du har helt sikkert hørt det før..) men det er faktisk det eneste som fungerer på sikt, og som gir varig resultat. Usunn slanking (dvs. for lite inntak av næring, evt. kombinert med overdreven trening) kan være skadelig både for deg og evt en liten spire. Nå er det heldigvis blitt "in" å legge om livsstil og kosthold, så det finnes mange spennende oppskrifter, og sunn mat er lett tilgjengelig i butikkene =)

Det gjelder å spise nok mat, riktig mat, og ofte nok (3+2 måltider, minst)

Når det gjelder trening så kan du ikke "riste" løs en spire med litt aerobic. Det er faktisk farligere å sitte i sofaen å ikke trene.. Det med ridning (i svaret over her) stemmer, men det er pga faren for å falle av. Hold deg unna trening som kan medføre fall, eller slag mot magen. du bør også holde deg unna tunge løft..

Lykke til! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...