storesøster&lillebror Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 Vi holder på å avvenne jenta vår at hun skal sovne ved puppen, så ved noen anlednonger nå har jeg bare lagt henne ned når jeg ser hun har blitt trøtt. Det har jeg gjort nå også, så nå ligger hun å gråter som bare det i senga si.. Har såååå lyst til å ta henne opp, kose med henne og la henne ligge ved puppen, men hun er tross alt 61/2 mnd, så det er vel på tide å venne av, eller?? Synes det er helt forferdelig å høre på henne der hun ligger! Har blitt slik hver gang jeg har lagt henne ned, men hun roer seg som regel etter 20-30 min! Er det for lenge å la henne ligge?
MissUnderCover Skrevet 22. oktober 2007 #2 Skrevet 22. oktober 2007 jeg hadde nok iallefall sittet hos henne, eller tatt henne opp, men ikke gitt pupp.. skjønner godt at du vil venne av, hadde samme problemet selv, men gikk seg til av seg selv her..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #3 Skrevet 22. oktober 2007 Sålenge hun er god og mett skal du fint kunne la henne ligge, men jeg ville ikke sittet ved siden av henne i så lang tid. Da ville jeg heller tatt en ferber light med korte intervaller mellom hver gang du går inn til henne. Det er viktig for barnet å føle at de klarer å sovne uten at mamma eller pappa er der, da har de oppnådd noe de blir stolte av. OG de får ikke samme sjokk når de våkner, nemlig at foreldrene ikke er der.. (for det vet de jo alt..) Legg henne i våken tilstand, klapp henne litt på hodet si god natt og sov godt, gå ut av rommet og vent 2 min, gå inn stryk litt på henne, si nå er det natt, nå skal du sove, gå ut, vent 3 min etc.. Men fra første gangen dere går inn igjen vær "klinisk" i væremåten, ikke dull med henne, hun trenger rammer, og faste vaner og det skal dere gi henne.. Jeg vet at jeg kommer sikkert til å bli angrepet nå, men dette har vært helt suverent for vår datter. Hun sover godt fra hun blir lagt til hun står opp og er blitt superblid på dagen også.. (det var hun fra før også, men enda blidere!!!)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 Hadde ikke sittet der inne, eller tatt henne opp MEN gått inn ofte og strøket henne på kinnet og sagt "sov godt" og gått ut igjen. Det gjorde vi og det tok ikke lange tiden før det var over. Lykke til :-) Fra ei som vet hvor grusomt det er å høre på og som var på nippen til å ta han opp flere ganger :-)
storesøster&lillebror Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2007 heh.. ente med at jeg tok henne opp! noen ganger begynner hun å kaste opp når hun gråter så my, og det vil jeg selvsagt unngå..!! Dessuten er hun utrolig forkjøla for tide, så jeg benytter det som unskyldning med det samme;) Men nå sover hun godt!=) Takker for svar!!
Bergene Skrevet 22. oktober 2007 #6 Skrevet 22. oktober 2007 Aldri om jeg hadde latt jenta vår ligge å grine uten å ta henne opp! Jeg hadde tatt henne opp og gitt henne pupp. Syns ikke det er noe negativt å amme i søvn jeg, har ingen problemer med det. Slutter jo med det før eller siden uansett...
Gjest Ut på tur Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 Kanskje du kan ha en overgang hvor hun sovner på fanget ditt med smukk før hun må klare seg helt alene i sengen ?
Vintersol Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 Til FruLykkelig Jeg var i utgangspkt av samme oppfatning som deg: Gråter hun er det noe som ikke er helt bra og da må hun tas opp, og syntes det var helt greit å amme henne i søvn. Men etter en periode der hun voknet og måtte ammes i søvn en gang i timen hele natten, endret jeg litt syn på dette.... (også i samråd med HS da). Barna trenger nemlig å lære seg å sovne. Også å sovne igjen når de vokner om natta. De veksler mellom lett og tung søvn flere ganger, og mange vokner ofte helt ved den lette søvnen. Samtidig ville jeg nok ha problemer med å la lillemor ligge alene å gråte veldig lenge om gangen... Vår løsning ble å sitte ved siden av henne, og holde en hånd på henne. Men ikke ta henne opp av sengen uansett. Med mindre vi mistenkte at det var noe "galt" (sulten, våt bleie el.l) da. Men syns det var relativt lett å høre forskjell på "ordentlig" gråt og den mer sinte hylingen som var fordi hun gjerne ville bli tatt opp (og helst ammet i søvn). Nå går vi litt inn og ut som beskrevet over her. Sier god natt og sånn men ikke noe kos. Bare for å la henne forstå at vi er der og at hun ikke er "forlatt".
spireliten Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 Vintersol: når startet dere med dette? Har en gutt på 4 uker, og vil så gjerne lære han gode sovevaner,men kan være vanskelig til tider. Har tenkt til nå at han er så liten, men blir nok ikke bedre om vi venter så mye lenger med å lære han å sovne av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå