Gå til innhold

alkohol etpar dager etter el? skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

huff, har et lite dilemma her! er i min 3pp, og har sansynligvis el nå på tirsdag. har holdt meg unna alkohol i prøveperioden, men nå har det seg slik at det er arrangert en tur i helga, der en kompis av sambo. skal feire bursdagen sin. da blir det drikking både fredag og lørdag. jeg er utrolig usikker på hva jeg skal gjøre! har ikke noe særlig lyst å reise om jeg ikke skal drikke, for det blir sansynligvis ikke noe arti, i og med at dei fleste kommer til å drikke ganske mye. kommer jo ikke til å drikke mye uansett, men jeg lurer på om jeg skal unne meg noen glass hvitvin. er jo uansett ikke så stor sjangse for at jeg blir gravid denne månden, men om jeg skulle bli det kommer jeg nok til å få ganske dårlig samvittighet! er nok ikke noen som kan hjelpe meg her inne, jeg veit jo at jeg helst ikke burde drikke i det hele tatt. men det jeg lurer på er hva dere gjør? er dere avholds hele pp, eller lever dere som normalt frem til evt. en grav-test er positv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg skal leve som vanlig fram til positiv test... Var ute å drakk litt på fredag. Er det ikke mange barn som blir unnfanget på fest eller i påvirket tilstand, tenker jeg.. :-) kanskje dumt å tenke det da.....

Men hvis man blir plaget med å bli gravid, kan det kanskje være lurt å unngå alkohol, eller?

Skrevet

hm, ja det hadde jo selfølgelig vert det lureste:) hadde i utgangspunktet bestemt meg for å ikke drikke i pp, i hvertfall ikke i de to ukene etter el. men er så vanskelig når sånne ting dukker opp! trur det kan bli ei kjempegøy helg, og sa ja til det da vi trudde den skulle være om tre uker. men nå er det forflyttet og da ble det et lite dillemma. jeg er ganske sjenert av meg, og kjenner veldig få av dei som skal bli med, så trur det blir ei ganske kjip helg om jeg skal sitte edru mens alle drikker. man kan jo ikke slutte å leve helt heller, selv om man har sluttet på pillen. kan jo ta tid dette. huff, det er ikke lett!:P

Skrevet

Enhver får følge sin egen samvittighet når det gjelder alkohol, så jeg vil prøve å ikke komme med noen moraliserende pekefinger. Men man anbefaler i dag at man holder seg unna alkohol helt fra man prøver å bli gravid, fordi man ikke vet hvor lite som skal til før det kan være skadelig. Det er faktisk i første del av svangerskapet fosteret er mest sårbart for påvirkning. Forskning viser i tillegg at inntak av alkohol kan påvirke fruktbarheten, så jeg velger å være forsiktig nå i prøveperioden.

Men de første ukene deler man ikke blod med et eventuelt embryo, så inntak av alkohol rett etter eggløsning vil neppe ha noen konsekvenser dersom du blir gravid. Det som kan påvirkes, er sannsynligheten for at du blir gravid den perioden.

Skrevet

Dette er skikkelig dilemma. Leger anbefaler jo at man skal leve som man ER gravid mens man prøver. Tror faktisk ikke en liten celle kan ta skade av dette på et så tidlig tidspunkt. Har lest et sted at alkohol og røyk kan gjøre at slimet som fører sæden til egget blir dårligere og derfor vanskeligere for å bli gravid.... men jeg vet ikke. Er selv i 2. pp og klarer ikke helt å la være å tenke på at det KAN være noe på gang og har derfor valgt å ta 2-3 glass vin, men ingen heisafest liksom :)

Skrevet

Jeg drakk nå i helga og hadde EL for en uke siden...kan jo ta lang tid før man blir gravid...tror det er viktig og leve som normalt...at man ikke henger seg for mye oppi det! =) Men...man får gjøre som man føler for..

Skrevet

takk for svar:) trur det blir til at jeg tar meg noen glass vin, og koser meg på tur:) det er jo bare etpar dager etter el, og det kan da umilig ta noe skade? egget har vel ikke engang festet seg da. om det er slik at det er mindre sjangse for at jeg blir gravid denne månden får det bare være, jeg har jo uansett god tid på meg:) blir litt slisom denne prøvinga viss en skal gå å tenke på det hele tiden. jeg får jo uansett vite det når tanta kommer, evt. ikke kommer..=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...