Gå til innhold

toksoplasmose


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er veldig bekymret for tiden, sikkert fordi jeg er 34 uker på vei og fødselsnervene begynner å komme:) Men, det som plager meg er at jeg leser så mye forskjellig på nettet om toksoplasmose. Jeg fikk tak i meg en kattunge i sommer, og da var jeg ikke særlig oppdatert med tokso. Og som de fleste vet så kan katter være smittebærere av denne infeksjonen. Han var allerede husren da vi fikk han så han har ikke hatt noe kasse inne, men nå har jeg lest så mye rart på nettet om dette og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Fornuften sier at dette går så bra så og bare jeg er nøye med hygienen så er det ingenting å være redd for, men dere vet sikkert hvordan det er med fornuften når man er gravid...Så nå har jeg dårlig samvittighet ovenfor min kjære prinsesse som ligger i magen og ikke er skyld i noe, på grunn av at jeg i det hele tatt fikk katt. Bør jeg teste meg? Er det noen som har erfaring med dette fra før?

Hilsen bekymret kattemor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hoert at man kan teste katten sin for det, og jeg ville kanskje testet meg selv ogsaa, bare saann for sikkerhetsskyld.

Men jeg tror nok det gaar bra siden du sier du er noeye med hygienen. God haandhygiene og godt stekt og kokt mat skal nok holde.

 

Jeg er sikker paa at det gaar bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor mange gravide det er som har katter, det går helt sikkert fint. Det er fremmede katter man skal være obs på, og det som nevnes er kattens avføring. Tror ikke jeg hadde bekymret meg for det. Snakk med jordmor slik at du slipper å gå å tenke på det, for det er slitsomt å gå å bekymre seg, vet jeg alt om;)

Hilsen en små hypokonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt katt. Før hadde vi innekatt, og jeg har tømt min del kattedo, men har aldri fått toksoplasmose, så det skal nok mye til. Har katt nå også, og det går helt fint, men er du bekymra, så gå til legen og be om en test da vel. De gjorde det som en del av rutinekontrollen på meg i starten av svangerskapet nettopp pga at vi har katt.

Men som sagt, så skal det nok mye til. Tror nesten du må ta i kattebæsj, ikke vaske hendene og så spise etterpå... og hvem gjør vel det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innlegg:) Føler meg roligere allerede.

Skal til jordmor om noen dager, kanskje jeg nevner det da, men nå skal jeg slutte å tenke for mye og bare nyte svangerskapet for om noen uker er det over og vi får endelig møte hun som styrer og ordner inni magen min:)

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte jordmora mi om hvordan jeg kan unngå å bli smittet eller hvor stor sjans det er for å bli smittet...hun sa at for at man skal bli smittet må man få katteavføringen i munnen...viss jeg bare var flink til å vaske hendene og at det var andre som tok seg av tømminga av kattesanden så avr det ikke store sjansen for å bli smittet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vi har katt så jeg har bedt om toksoplasmose-test de gangene jeg har vært på kontroll hos legen (de fleste jordmødre er ikke sertifisert til å ta blodprøver). Det er en helt vanlig blodprøve som man får svar på etter få dager. Hun sier det ikke er nødvendig, men at jeg skal få teste meg så ofte som jeg vil slik at jeg få "ro i sjelen". Det er, som de andre sier, liten sjanse for å bli smittet, spesielt hvis man ikke tømmer kassen selv og er flink til å vaske hendene etter mye kos med pusen.

 

Husk at det er vel så viktig å skylle frukt/grønt + gjennomsteke kjøttet, for langt flere blir smittet på denne måten enn via katten sin.

 

Tips: Kjøpt kattenetting til vognen/sengen/voggen, så slipper du å bekymre deg for at katten kryper oppi til babyen, kan være skummelt. Og har du muligheten til det, kan det være greit å plassere pusen hos foreldre e.l. annen familie/venner de første ukene, til du og babyen får deres hverdag i havn, til rutinene er på plass. Så lenge man gir katten like mye oppmerksomhet som før når den kommer tilbake, slik at den ikke blir sjalu... Husdyr kan bli utrolig sjalu og snurt.... :-)

 

Masse lykke til med innspurten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at folk har hatt katter i alle år, og det er liten sannsynlighet for at barnet blir skadet av tokso. Kjempekos for den lille prinsessa di å vokse opp med pus. Jeg har ei jente på litt over et år som storkoser seg med katten vår. Jeg hadde faktisk hatt tokso før jeg ble gravid med henne (vil bare presisere at jeg aldri har spist avføring fra katten min... til dere som mener at det var veien til smitten...men det skal en del til for å bli smittet (har reist litt i utlandet, og har for min del større tro på dårlig vasket frukt/grønnsaker derfra)). Ble sjekket for tokso av ren rutine hos legen.

 

Jeg var også forsiktig med kontakten mellom katten vår og jenta rett etter at hun ble født. Hun lå i hevet lekegrind i stua, som vi hadde satt på plass lenge før hun ble født, sånn at vi kunne venne katten til at den ikke hadde lov til å være der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...