Gå til innhold

Noen tips mot ekstrem, EKSTREM, svangerskapskvalme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke til meg altså.

Men jeg fikk i oppdrag om å spørre dere.

Hun har fått noen tabeletter men de virker ikke.

Hun bare spyr og spyr og spyr.

Problemet er at hun ikke kan sykemelde seg heller, for da får hun ikke kursbeviset på studiet. Privat studium.

Så om noen kjenner til dette og har tips. På de siste tre dagene har hun bare fått i seg 3 maria kjeks. Ikke noe mer.

Så tips taes imot med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å spise, mener du? Jeg spiste gule epler og APPELSINER i 16 uker. Det var omtrent det eneste jeg fikk i meg......Men jeg var sykemeldt, så jeg kunne sove meg gjennom noen timer.

Skrevet

Har hun testa ut det armbåndet? Funker visst bra har jeg hørt..Ellers er ingefær kvalmedempende. Jeg kjøpte ingefærdrops på asiatisk dagligvarebutikk. Anbefales! Ellers fikk jeg råd av legen om å spise mandler,men det fikk jeg ikke prøvd før kvalmen var over. Hun må vertfall drikke masse. Lett å bli dehydrert!

Skrevet

Har aldri vært kvalm i mine 3 svangerskap (takk og pris for det), men har ei venninne som spydde i 7 mndr med alle sine 3!! Hun syns seabands hjalp litt nå med 3 mann!! Fås kjøpt på apotek og helsekost, presser på noen akupunktur punkter på håndleddet!! Eller kanskje akupunktur kan hjelpe!!

Skrevet

Da jeg var på det værste med førstemann hjalp ikke annet enn å bli innlagt...men jeg fikk ikke i meg en dråpe vann engang. For meg hjalp postafen nok til at jeg klarte å holde nede noe...ellers bare myyyye søvn.

Farris og Ritz kjeks funket når det aller værste var over...

Skrevet

Bare vær obs. på at ingefær kan gjøre ting verre også, det gjorde det ihvertfall med meg...

Skrevet

Dersom hun har hyperemesis så bør jo legen kunne tilby henne et eller annet som kan hjelpe?

Hvis ikke har jeg hørt at naturterapeut muligens kan hjelpe.

For min del truer jeg i meg salte pringles, det funker iallefall der og da.

Men så har ikke jeg noe ekstrem kvalme heller.

Skrevet

Hun kaster opp ca hvert 15, minutt.

Hun skulle prøve å få i seg et knekkebrød med vossafår. Men om det blir som alt annet går det vel 2 bit så spyr hun igjen.

Forrige gang ble hun innlagt, og avbrøt svangerskapet.

Skrevet

Hun kommer seg ikke til legen fordi hun har skole, og fordi hun ikke har fastlege der.

Skrevet

Akupunktur.

Hjelper kanonbra. Og bedre jo fortere hun får behandling. (da trenger hun ikke like mange timer)

Skrevet

Hun trenger ikke gå til fastlegen, hun kan gå på legevakta i hennes tilstand. Og sist jeg sjekket er den døgnåpen.

Skrevet

Hun prøvde, men de "tok bare imot akutte tilfeller"

Skrevet

Det ER jo akutt for barnet dette her, og potensielt farlig!

Ah, legevakten suger noen steder...

Hun kan gå til en annen lege enn sin egen fastlege, helsestasjon eller jm også på stedet for å få hjelp.

Skrevet

Hva er prisen på en akupunktør egentlig?

Skrevet

Hvis det forrige gang var så ille at hun valgte å avslutte svangerskapet, så MÅ hun jo komme seg ett sted å få hjelp denne gangen. I denne situasjonen, så syns jeg det er dumt å tenke på skolen først (som det virket som for meg da). Og å spy hvert 15 min er jo myyyyyye da.

Hun bør legges inn for intravenøst og evt finne noe som kan hjelpe henne.

Kjenner ei som var innlagt med begge barna sine, siste gangen fra uke 7, hun lå på sykhuset til hun var i uke 19 eller så, da hadde dem ENDELIG funnet en medisin som kunne hjelpe henne gjennom dagen, en sprøyte hun måtte ta daglig. Hun ble ikke kvitt kvalmen helt, men sluttet å kaste opp. Hun sa selv, at hvis dem ikke hadde funnet noe som hjalp når dem gjorde det, så hadde hun tatt bort barnet, hun holdt på å gi opp.

Syns det er beundringsverdig å orke å gå gjennom 2 slike svangerskap jeg da:-)

Selv har jeg bare vært bittelitt kvalm i begynnelsen, så vet heldigvis ikke hvordan det er.

Skrevet

Dette er en Akutt og Alvorlig situasjon! Hun MÅ få legehjelp så snart som mulig!

Selv tynte jeg meg så langt som mulig og satt hjemme en uke og skrev eksamen mens jeg, som din venn, kastet opp hvert 15. min. Det endte med et sykehusopphold på over 3 måneder!

Utløsende eller forverrende faktorer for denne tilstanden er nettopp stress. Det viktikste man gjør er å få TIDLIG og riktig behandling, ellers kan sykdomstiden forsterkes og forlenges kraftig. Helst bør man legge seg rett ned og overlate eventuelt barnepass og husarbeid til andre. Å komme seg vekk fra kjente omgivelser er ofte gunstig. Derfor kan et sykehusopphold hjelpe, eller kanskje å reise hjem til mor og far? Selv måtte jeg ligge isolert på et mørkt rom uten "underholdning" og kastet opp så snart jeg hørte fottrinn i gangen.

Hvis hun ikke får bukt med kvalmen eller eventuelt får intravenøs- eller sondeernæring kan det ende i elektrolyttforstyrrelser som er en alvorlig tilstand der man risikerer spontanabort eller i verste tilfelle kan dø av. Det skjedde faktisk mens jeg var innlagt at en kvinne på østlandet døde av dette fordi hun ikke fikk behandling raskt nok (ikke for å skremme, men i alvorlige tilfeller er dette faktisk en risiko). Inntil da er det viktig for venninden din å få i seg nok væske og salter. Den beste drikken da er en blanding av eplemost/juice og farris.

Ellers kan det være lurt å få en vitamin B12 injeksjon. Rent forebyggende er det lurt å ha et proteinrikt kosthold med mindre mengder karbohydrater. For mildere tilfeller hjelper det ofte å spise tørr mat lite men ofte. Knekkebrød, tørre kjeks o.l. Ellers bør man unngå for fet mat, og heller spise kokt mat enn stekt. Syrlige ting er ofte også å foretrekke. Noe jeg fikk på sykehuset som jeg syntes var fantastisk når jeg begynte å bli litt bedre var ferskpresset juice (det gikk vel med en bærepose appelsiner daglig til mitt forbruk tenker jeg. Kastet det jo bare opp igjen, men godt lell). For mange hjelper det å unngå å bli sulten. Ha kjeks, bananer o.l på nattbordet og spis litt med en gang du våkner om morgenen.

Det finnes ulike typer kvalmestillende hun kan prøve, og virker ikke de hun tar nå, bør hun prøve ut andre. Stereoider kan også hjelpe.

Det som virket best for meg var sondeernæring med ernæringspumpe der jeg fikk ernæringen forbi magesekken og direkte ned i tarmen. Denne pumpen hadde jeg med meg hjem etter sykehusoppholdet også.

Slik jeg ser det bør vennen din desverre kutte studiene om hun ikke ser for seg et svangerskap som bare blir værre og værre med mulige alvorlige komplikasjoner, eller abort. Et alternativ kan da være å være hjemme med ernæringspumpe slik at hun Kanskje kan fortsette studiene.

Har hun snakket med skolen og forklart situasjonen? Skoler, private eller ei, plaier å være ganske flinke til å kunne tilrettelegge opplegg slik at det kan ordne seg. Muligens har hun noen juridiske rettigheter også?

Jeg ønsker vennen din alt det beste og lykke til!

Skrevet

Med nr 1 & 3 kastet jeg opp i 9 mnd (fikk jenter)

Med nr 2 kastet jeg opp i 2-3 mnd (fikk gutt)

Og nå har jeg vært kvalm i 2 mnd, men nå er det slutt på kvalmen :):)

Kanskje det blir en liten gutt til på meg :)

Skrevet

hei shiva....

Kossn det går med håvard? har ikke sett am siden bursdagen til alex i fjor.

Her venter vi på nr.2 (i mars) og det blir rett etter småen er litt ett. Vokser jo så fort at det er skummelt. Nettopp begynt å reise seg selv, og går med litt hjelp.

Men til hun som var så kvalm kan du si at hun kan prøve med grapefrukt juice, skal vist hjelpe.

Skrevet

Jeg har hatt hyperemesis med førstemann, spydde ca annenhver time døgnet rundt i 7 mnd.

Med lillemor spydde jeg konstant og var sengeliggende hele svangerskapet, var innlagt og fikk intravinøst ol.

Rådene var jo å tygge ingefær spise grønne epler osv..

Men, det er tre legemidler.. Postafen, Afipran og Largactil.

(Jeg tålte ikke afipran og den hadde ingen virkning).

Disse legemidlene gjør deg utrolig sløv da.. Men man kaster opp mindre.

Hun må ta en tur til legen eller på legevakten.

Hvorfor får hun ikke kursbevis om hun er dårlig? kan hun ikke ta opp prøven?

Over lengre perioder beholdt jeg ikke noe mat eller drikke, kastet opp blod og var helt utslått.. Kunne ikke bevege meg, klarte ikke å dusje selv eller noe :-/

Jeg kviknet litt til etter å ha vært innlagt, da fikk jeg intravinøst med væske og larcactil, og vitaminsprøyter i skinka..

Hun kan også prøve sånne armbånd med en kule på innsiden som gir konstant akupressur på håndleddene..

Hun kan ta akupunktur.

Jeg anbefaler IKKE homeopat da jeg fikk noe der mot kvalme som jeg da jeg kom hjem leste at IKKE måtte gis til gravide.. det var 1000 raske ut av vinduet :-/

Hun må få noen til å forklare dette for skolen at dette er alvorlig.

Skrevet

Fikk diagnosen alvorlig hyperemesis med lillemor, ...

Legen fortalte i ettertid at dette er veldig alvorlig og kan faktisk ende riktig så galt om det ikke blir behandlet.

Skrevet

Hei.. hadde ekstrem svangerskapskvalme med første mann og måtte ligge på sykehus og måtte også avbryte studiene..

Tror ingenting tar vekk alt men noen preparater kan jo dempe kvalmen noe.. fikk noe som hette phenergan.. men når jeg tok de måtte jeg sove hvis ikke følte jeg meg bare verre.. men når jeg våknet var jeg mye bedre og dette varte i flere timer.. fikk en utrolig rar døgnrytme:-)

Ellers syntes jeg farris hjalp litt..litt varm te også..

Håper det ordner seg for venninnen din

Men tror hun blir bedre hvis hun får slappet av litt:-)

Skrevet

Pasjonsfrukt. De små skrukkene med hardt knudrete skall - skjær over og spis med teskje. Hadde konstant pasjonsfrukt, smørekniv og teskje i lomma for å komme gjennom første del av siste svsk. Skarp og syrlig smak, dessuten næringsrik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...