Gå til innhold

når fortelle familie og venner+???


playground princess

Anbefalte innlegg

Gravid med første, termin ca 5. juni (tror jeg). Er glad og spent, men veldig redd for at noe skal gå galt..... Når "kan" vi fortelle gladnyheten til familie og venner? Vet det ikke er noe fasitsvar, men hva mener dere? =) Og når skal jeg ha første legetime? Eller er første time hos jordmor? (Litt pga smørsmål som dette jeg ønsker å fortelle det til noen av mine nærmeste...)

Lykke til til alle dere andre! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, ja det er ikke enkelt.. jeg har termin 7. juni og vi slapp nyheten i dag, mye pga av at jeg er stor og oppblåst i magen. litt ustabil i humør og form så greit at familie og venner vet hvorfor man har en dårlig dag... Tenkt at det var litt tidlig å si noe til barna våre, at det kunne bli lang ventetid, men de krever en forklaring på mammas strenge og sure oppsyn de og;) hehe... Tror det må være litt opp til hver enkelt å finne ut når man skal si noe. Å på den andre siden kan de jo være greit at noen vet, om det skulle gå galt så man har noen å støtte seg til....

 

Krysser fingrene for oss.. Lykke til.. c";)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fortelle det da jeg fant ut av det, nemlig da jeg var 5 uker på vei, like greit å si det tenker jeg. jobben vet ikke noe enda, tenkte å vente til uke 12 med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det også i uke fem. Da var det bare tre uker siden vi fortalte at vi prøvde å få barn... Tenkte det var greit at de visste det siden vi skulle igang med utredning... Siden vi først hadde fortalt dette synes jeg det var riktig at de skulle vite at vi var gravide, og ikke gå å bekymre seg på våre vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte til en del utvalgte dagen etter å ha tist på pinnen... hehehe! Var da 5 uker på vei. Men nå som jeg er i 9ende uke har jeg fortalt til noen fler.. så det er ganske mange som vet det nå. Jeg er en så åpen person at jeg ikke klarer å tie still.... og så får jeg bare dele det med dem dersom det går galt. Jeg synes du skal gjøre det du har lyst til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det til foreldrene våre og våre aller, aller nærmeste venner når vi hadde visst det i to uker (6. uke). Vi ville ha det litt for oss selv, særlig siden det er vår første. Men vi ville at de rundt oss skulle vite det, både fordi det var en glede som vi ville dele med dem, men mer relevant i denne sammenhengen, fordi vi ville dele det med våre nærmeste i tilfelle det går galt (bank masse i bordet!). Vil ikke gå gjennom noe slikt uten dem hvis vi først skulle vært så uheldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fortalt det til foreldrene våre samt søsken. Min mor blir mormor for første gang, og fikk vite dette på søndag. I dag har hun vært ute i butikken og gått amok etter babytøy.. er veldig koselig! - bare redd for å ta alle gledene på forskudd.. er jo ikke garantert at det går bra. (bank i bordet!!! ) svigermor og svigerfar ble veldig glade, de har et barnebarn fra før, og gleder seg masse og håper det blir ei jente.. (de har gutt fra før). mine svigerinner ble så glade at de begynte å gråte.. :) søstern min vet ikke helt om hun tror på meg enda, for det er nok litt uvirkelig..

 

det er de vi har sagt det til.. rett og slett for uansett hva som skje kommer vi til å trenge familien og den støtten vi kan få.

 

Begynner med julebord sesongen fom siste helgen i november, så vi tenker å fortelle det da for å "slippe" alle spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker vin men brus. da er jeg vel rundt 10 uker.

 

første legetime 4 desember, gleder meg!! :) - veldig spent på når magen kommer, men det er ikke noe hastverk enda! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er vel å vente i 12 uker med å si noe, ettersom de sier at den største risken er over da. Peoblemet er at du ikke har noen andre en din partner å støtte deg til om dette skulle bli veldig tungt for deg. Noen ganger er Mamma en veldig forståelses full venn som ofte har vært gjennom det samme en gang. Det samme gjelder venner som kanskje har opplevd det også.

 

Desutten så vil man jo veldig gjerne dele gleden med alle andre også.

 

Ulempen med dette er jo også at folk har en tendes til å mase vanvittig mye, nå i en periode man kanskje har en noe kortere lunte. Mange spørsmål blir stilt som man ikke engang vet selv enda, folk slenger ut med det ene og det andre hvilket også gjør en utrolig stresset og tankefull.

 

Dette er vel bare noen av de erfaringene jeg har med meg fra forrige gang, og derfor tenker jeg mer på dette nå.

Desutten så er det helt herlig å få nyte denne lille hemlighetsfulle tiden med mannen sin.

 

Det faller som regel helt naturlig når man føler seg klar for å si det1

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kun fortalt det til en pålitelig venninne.. vi skal fortelle det til familien på julaften.. hvis jeg greier å holde kjeft, hehe, samboeren tror ikke jeg greier å holde det hemmelig så lenge...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortalt det til to venniner, ellers tenkte jeg å vente til juleaften med å fortelle familien det, da er jeg i 14. uke så da bør det være trygt å si det.. Vi har nettopp pusset opp huset så svigermor har tulla med at vi får lage julegavene i år, så da får vi ta henne på ordet å gi henne det da :)

Må bare klare å holde kjeft så lenge da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe fasitsvar om når det er riktig å si noe. Var gravid i våres for første gang. Var ikke forberedt på å bli gravid og var i sjokk en periode. Jeg er en veldig åpen person og jeg klarte ikke holde munn om omstendighetene. Jeg var også i elendig form og det ble til at også arbeidsgiver fikk vite det tidlig. Ønsker ikke å sette meg i samme situasjon igjen. Det er viktig å ha noen nære rundt seg som kan støtte om vi skulle miste igjen, men alle disse velmenende spørsmålene som kom etter aborten kunne jeg tenkt meg å slippe.

 

Allikevel har jeg fortalt arbeidsgiver i dag (termin i slutten av juni). Det har jeg gjort fordi formen er nedadgående og jeg har en del oppgaver som ikke kan ligge til jeg kommer tilbake. Jeg har også fortalt noen få nære venninner. Håper jeg klarer å holde på hemmeligheten frem til jul for resten av familien. Vet ikke om jeg klarer det. Min mor stiller stadige spørsmål til meg angående formen osv.... Kan bli vanskelig å holde munn når alt svinger og jeg bare vil sove:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange koselige historier :) Lykke til til dere alle!

Er såå klar til å fortelle det til noen at jeg nesten går på veggene... =)

Føler kanskje sjefen min har en mistanke, humøret mitt å formen har ikke vært heelt på topp de siste ukene....

Har litt lyst til å vente med å fortelle det til jeg har vært hos legen, føler det blir litt mer "virkelig" da... Rart egentlig. Men har ikke engang bestilt legetimen enda, så spørs om jeg klarer å vente!

 

playground princess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har som flere andre her tenkt på å holde oss til julaften... Og gjøre noe litt stort ut av det da... tenkte å skrive personlige brev til alle i familien som de åpner sammen med julepressangen de får, men for å gjøre det mer spennende får de ikke si noe om det eller til hverandre før alle har åpnet sitt brev/kort... :) Må selvfølgelig vente med besteforeldrene til slutt :P

 

tror dette blir veldig morsomt :) da jeg er den yngste i en søskenflokk hvor alle allerede har 2 barn hver... Er ingen som venter en sånn nyhet liggende under juletreet :) håper bare jeg ikke er blitt for stor til den tid, og at de gjetter det før jeg får sagt det... kommer til å bli fælt å holde på det så lenge, men så blir det veldig gøy når de får vite det :) *glede seg* samboeren min sine søsken har ingen barn så der er han den første :) blir gøy å få vite deres reaksjon også :)

 

og jeg har allerede fortalt det til to venninner slik at jeg har noen å snakke med utenom samboeren m det ikke skulle gå bra denne gangen :)

 

lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o) leser at det er mange som skal vente til julaften med å fortelle, det har jeg også lyst å gjøre,men tviler på at jeg klarer å vente såååå lenge!! er da 14 uker på vei :o) tror det kommer til å vises en stund før den tid også så... :o) gleder meg veldig over at jeg er gravid,dagene går sååå sakte!! har to barn fra før :o)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...