gyngehest Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Snuppa på 4 mnd legges rundt 8, men sutrer voldsomt ca halv time til en time før hun endelig sovner. Da sover hun gjerne 9-10 timer i strekk før hun får mat igjen. Fordi min melkeproduksjon og utdrivning er lav på kveldstid får hun mm på flaske siste måltid. Vi forsikrer oss alltid om at hun er mett, ren, ikke har vondt (annen type gråting) og tørr før vi legger henne (hun kan ofte sovne på flaska). Etter mat legger vi henne i senga, hun sover 5 min, våkner og sutrer en god stund før hun sovner for natta...Når hun sutrer går vi inn til henne ofte, styrker henne på kinnet og prater litt. Hun smiler ofte da. Tar vi henne opp er hun smørblid, så vi har tolket sutringen som at hun bare er sosial og vil ha kontakt med oss. Ofte sovner hun hvis jeg legger kinnet inntil og hvisker til henne i noen minutter. Det er slitsomt med all sutringen (spesielt når vi har besøk) fordi vi renner inn og ut av rommet inntil hun sovner. Hvorfor sutrer hun? Hva kan vi gjøre? Er hun overtrett? Noen som har noen gode råd?
Lillegullet130707 Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 Det skaper uro at dere flyr inn og ut av rommet, også at dere prater til henne. Det er helt vanlig at babyer "klager/sutrer" litt før de sovner. De er trøtte og strever med å finne roen. Sitt heller ved sengen hennes, hold henne i hånden, stryk forsiktig over kinnet/pannen, syng lavt og rolig nattasang. Vis at du er der, men ikke beveg deg for mye eller prøve å kommunisere. Da vil hun nok sovne raskere. Når du har gjort dette en stund vil hun nok sovne fortere etterhvert. La det bli et rituale at du steller henne, tar på pysj, legger henne i sengen og synger nattasang. Da vil hun skjønne at når hun får på pysj, da er det natta. Så får hun litt tid på seg til å finne roen. Snakk med henne og fortell hva dere skal gjøre, helt til du putter henne i sengen. Hun skjønner nok ikke så mye nå, men om man begynner med dette tidlig, vil hun forstå at den ene hendelsen fører til den andre. MEN, det finnes ingen fasit, man må bare prøve seg frem og finne ut hva som er best for sitt barn. Dette funker i alle fall godt på vesla mi, hun er 3 mnd. Har lest om dette i en bok som heter Søvn og Helse.
gyngehest Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. oktober 2007 Takk for gode råd! Så du gir mat/pupp før dere tar på pysjen? Vi har gjort det motsatt...kom nok ikke godt frem, men vi prater ikke mye til henne, bare stryker på henne (og går inn og ut av rommet). Ser at det kan være et problem at vi løper inn og ut av rommet når hun sutrer litt. Må kanskje sitte litt der til hun sovner...
vekt1983 Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 heisan skal ikke påstå at jeg har noe fasitsvar, men det var ved slik sutring jeg skjønte at jeg måtte legge min lille gutt tidligere. Han blir veldig sutrete med en gang vi går litt over leggetid. Når jeg begynte å legge han tidligere så slipper jeg også som oftest at han sovner ved puppen, for når han gjør det så har han en tendens til å våkne igjen ganske kjapt etter jeg har lagt han i sengen, og det er jo egentlig forståelig, sovner tett inntil mamma og plutselig ligger han i en kald seng og ingen pupp i nærheten:-) Vet ikke om det er det som skal til for dere, men kan jo være verdt et forsøk. Men er selvfølgelig tider nå også der han sutrer litt når vi har lagt han, men det er mer sånn som babyer ofte sutrer før de finner søvnen:-) Får håpe dere finner løsningen som passer for dere.
Lillegullet130707 Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Det sies at det babyen sovner til er det første den tenker på når den våkner. Om det siste den gjorde var å få flaske, er det det første den tenker på når den våkner. Det er fint om dere øver på at hun skal finne roen og sovne i sengen sin, da roer de seg som regel av seg selv om de skulle våkne etter at de har sovnet. Du kan jo tenke deg selv om du sovner et sted og våkner et annet sted. :-) Jeg gir henne som oftest mat etter stellet jeg også, men hun våkner når jeg tar henne opp for å rape. Hun er søvnig, men fullstendig klar over at hun blir puttet i seng. Så sitter jeg ved siden av sengen, synger en sang, blir litt til og går ut. Før måtte jeg sitte til hun sovnet, nå holder det at hun blir "smal" i øynene og snart antar jeg at jeg kan gå ut etter å ha sunget sang. Om du vet at hun er mett og har tørr bleie, så ikke ta henne opp av sengen igjen, da må hun liksom begynne fra start igjen på det å finne roen i sengen. Om det er sutring, så er det som regel ikke noe galt - det er bare babyen som trenger å uttrykke at det er litt vanskelig å finne roen og da er det fint å ha mamma eller pappa der (eller andre som babyen er trygg på). Lykke til - dette får du til! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå