Gå til innhold

Er 40,5 i feber hos 3-åring helt ok ?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Målte temperaturen på jenta mi i sted, og hun hadde 40,5. Hun var vanlig kroppstemperatur på 36,5. Jeg ble selvfølgelig skikkelig oppskjørtet, og ringte legevakten - som sa at det var bare å ta det med ro.

Vi måtte bare passe på å få i henne godt med drikke, og vi kunne gi ferbernedsettende.

Er dette virkelig helt vanlig???!

Datteren min er veldig sjelden syk, og når hun blir det, blir jeg helt på tuppa, hehe, er ikke vant til det.....:-)

Men 40,5 ...????

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er vel helt "ok", dersom barnet har en ok almenntilstand, OG at feberen går ned med paracet.

Her er snuppa stadig syk, men måler sjelden feberen før hun blir rød i fjeset og blank i øya, og vil sove. Da er ho alltid nærme 40. Da gir jeg ho en paracet, og drikke, så sovner ho, og våkner "feberfri" og i full vigør..så går det noen timer, så er det samme regla igjen. Etter ca 1 døgn er ho tilbake til normalen... Snuppa her er 3 hun og. Hun har forresten hatt 41,2 i feber en gang, da sto jeg ute med ho i snøen!

Skrevet

Det er allemnntilstanden som sier noe om hvor sykt barnet er. Selv om temperaturen er en god pekepinn, og 40,5 er høyt.

Så lenge hun ikke blir mega slapp og syk så holder det nok med å gi febernedsettende ja, men du skal ikke nøle med å ringe legevakten igjen dersom du er bekymret.

La jenta ha lette luftige klær, og la det være kjølig (men ikke kaldt) inne på rommet hennes. La henne drikke mye og gi henne en paracet/pinex slik at feberen synker og hun får en roligere natt.

God bedring!

Skrevet

Huff, jeg synes det var veldig mye, men de på legevakten vet vel hva de snakker om...

Vet at barn tåler høy feber, men dette var vel litt høyt...? Du får putte i henne paracet og gi henne masse drikke.

God bedring!

Skrevet

Du får følge med på henne i løpet av natten og sjekke om hun får noe utslett og evt gi mer drikke og febernedsettende.. Jenta mi er også sjelden syk og det er litt skummelt når det skjer.

Skrevet

Spørs vel på allmenntilstanden.

Vi var på legevakten med 5-åringen min på fredag kveld. Da hadde hun 38,8, men hadde hatt 40 tidligere på dagen. Legen syntes det var mer enn nok indikasjon på at det var noe galt med henne, men så var hun skikkelig pjusk i tillegg, så det viste seg det var streptokokker.

Gi paracet og sjekk henne i natt.

Om det ikke har gitt seg til i morgen og ikke gitt noen andre symptomer, kan du evt ringe fastlegen for en sjekk, CRP osv

God bedring!

Skrevet

Takk for det:-)

Hun var utrolig slapp før hun fikk medisin, men kviknet noe etterhvert. Nå sover hun godt, og jeg har selvfølgelig sjekket henne maaange ganger allerede.

Jeg kommer til å se til henne ofte i løpet av natten; jeg klarer ikke å la være å bekymre meg selv om legevakten sier jeg kan ta det med ro:-)

Blir man forresten herdet som mamma på dette feltet etterhvert.....?:-)

Jeg håper det!!! :-)

Skrevet

Jeg blir ikke det. Har ikke vært mamma mer enn i 5,5 år, men hater at ungene mine er syke! Blir fortvilt og lei meg, men ikke hysterisk egentlig.

Skrevet

småen målte 41,5 i våres.. var skikkelig dårlig.. vi fikk beskjed om å bade han og ta det helt med ro.. men ringte etter vaktskifte, for han har en hjertefeil og skal sjekkes.

Fikk komme inn da..

Hvordan er almenntilstanden?

Skrevet

hmmmm...

Her kommer vi iallefall rett inn til legen dersom feberen er over 40 - uansett om almnntilstanden er bra.

Skrevet

Helt greit så lenge almentilstanden er fin =)

Mini leker seg fint å spiser godt med 40 i feber. Men jeg er litt mer bekymret på natta siden jeg ikke får målt så ofte. Så da gir jeg paracet.

Husk at det trengs litt tempratur for å utdrive sykdomen, og at barn tåler feber mye bedre enn voksne.

God bedring til vesla!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...