AnTiLoPeSvIn Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 jeg har en kamerat som vil søke familieinnvandring. Han har ei datter i chile. Er det mulig at hun kan vente i norge mens saken er under behandling eller må hun vente i chile til saken har blitt innviglet?
Salat Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 Familiegjenforening? Det kan ikke søkes mens man er i landet. Man må være i landet man søker fra til søknaden er behandlet. Var iallefall sånn da min ungdomskjæreste skulle søke seg hit for 8 år siden.
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 Det er litt ulik praksis hos de ulike ambasadene tror jeg. Da mannen min skulle søke familiegjenforening så måtte han vente i hjemalndet sitt, men da ei venninne var i samme situasjon året etter så fikk han komme hit ca 1 måned etter at han hadde søkt, og ventet her. Kanskje det har litt å si om denne datteren er under 18? Kanskje det står noe på www.udi.no?
AnTiLoPeSvIn Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. oktober 2007 eller ja mente familiegjenforening.. ja hun er bare 4 år gammel. leste litt på udis sider. står at det er gebyrfri hvis man er under 18. stemmer det? må bare forsikre meg.. hmm så man kan ikke være her mens saken er under behandling da? kjiptern hvor lang tid tok det for dere da? kjente et par som søkte siden mannen ikke hadde oppholdstillatelse og han fikk være her mens saken var under bhandling.. kanskje blitt annerledes med det også? var bare 2 år siden det
Gjest -<<- Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Dersom hun er fire år gammel og har norsk far behøver hun ikke søke om familiegjenforening. Hun har rett til å bli norsk statsborger ved melding, og kan da fritt oppholde seg i Norge så mye foreldrene måtte lyste. Dette forutsetter at far var norsk statsborger da hun ble født. Det er bare å fylle ut melding om statsborgerskap, legge ved fødselsattesten og levere til nærmeste norske utenriksstasjon så skal hun kunne få pass.
AnTiLoPeSvIn Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2007 nei han har ikke norsk statsborger. han kom til norge for 3 år siden. han har ikke peiling på dette her så jeg sitter her og hjelper han. var inne på udis hjemmesider og leste at moren må undertegne sammtykkeerklæring. Hva er dette da? noe spiselt ark for dette eller vanlig" jeg XXX gir XXX tillatelse å søke familiegjennforening med vår datter XXX? stod også følgende: peroner som bor i Norge kan ikke søke familieinnvandring på vegne av de/den som bor i utlandet. Bare i ekstraordinære tillfeller kan det gjøres unntak fra denne regelen. Hvordan skal en 4 åring søke fra hjemlandet sitt da? Er det moren som må stå for all papirarbeid der nede da`? tror jeg må ta en tlf dit i morgen..
Gjest -<<- Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Ja, med mindre han har foreldreansvaret alene må mor samtykke i at det søkes om familiegjenforening - siden dette vanligvis vil innebære at barnet flytter hit. Samtykkeerklæringen kan de formulere selv, men det kan være lurt å få notarisert (bevitnet hos offentlig myndighet) mors signatur. Generelt sett - jo, man kan søke fra Norge. Særlig om man er et barn, siden selv UDI har mediatekke nok til aldri å utvise et barn som åpenbart har rett på opphold. Det som kan være tricky er å komme seg inn i landet dersom det mistenkes at man skal søke om opphold, men siden chilenere ikke er visumpliktige burde det gå greit. Og ja, det er en hovedregel at det må søkes fra det landet søker oppholder seg i, så om hun skal søke fra Chile må mor levere papirarbeidet, antagelig møte til intervju på ambassaden etc.
DippeDuppeDatt`n Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 hei! jeg var under 18 når jeg og mamma flyttet til norge og vi kom sammen, så jeg var i norge når saken ble behandlet... faren min ga over ansvaret for meg til stefaren min... det var vel noe i form av samtykkeerklæring som du nevner ovenfor... Alle papirer må også oversetters på norsk, el evnt. engelsk.. men tror slike ting varierer litt utifra hvilket land man kommer fra..
Fikk maibaby06 Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 vil anbefale deg å ringe udi imorgen, ev sjekke nettsiden deres. De har infoblanketter om familiegjenforening, også på spansk tror jeg. Reglene for familiegjenforening for barn er strammet inn de siste årene, pga fare for barnekidnapping. Barnet må regne med å vente i chile mens saken behandles, de er veldig strenge på det. Link: http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=5145
Fikk maibaby06 Skrevet 21. oktober 2007 #11 Skrevet 21. oktober 2007 sjekket litt videre: http://www.udi.no/upload/Pub/FaktaArk/FaktaarkFamilieinnvandringNorsk.pdf ser ut til at det er mulig at barnet kan reise inn i visse tilfeller. Den saken jeg var borti var litt anderledes (uklart foreldreansvar). Men det er lett å trå feil i slike saker:-)
AnTiLoPeSvIn Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 21. oktober 2007 oki, da skal jeg ta en tlf i morgen. Takk for svar :=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå