Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nar jeg ble gravid, og fikk jenta, sa vurderte jeg aldri a ikke amme. nar man far barn, sa ammer man jo barnet sitt, ikke sant? jenta ble födt, hun tok brystet straks, og 12 timer senere for vi hjem, fordi det drev meg fra vettet at sykesöstre og jordmödre pa dö og liv skulle dra meg i puppene og fortelle meg hvor feil alt jeg gjorde var. na er jenta snart 4 maneder, og jeg ammer enda. det hender hun far ei flaske her og der, dersom jeg er trött og lei pa kvelden, men somregel sa glemer jeg det.

har lest noen debatter her inne med utsagn som "amming skal jo være kos, sa dersom det ikke er det for dere, sa er det bedre a bare slutte"

dæsikken, det hadde jeg gatt glipp av...

den förste tiden (ofte sa lenge som en maned) er amming direkte VONDT!!! jeg gaulte og jenta gaulte og samboer löp rundt med flasker i 3 uker. jeg fikk brystbetennelse, og jenta hadde mage verk. der var ikke mye kos pa gang der nei.

NA er det kos, men kosen er liksom et bi-produkt... jeg ammer jenta mi fordi hun trenger mat. malet med ammingen er at hun blir mett. at vi koser oss mens hun spiser tror jeg ikke er noe mer spesiellt enn at mammaer som gir flaske koser seg da, eller at hun og pappan koser seg skikkelig nar jeg pumper og han gir flaske...

man ma jo lure litt pa om grnnen til at færre og færre ammer i dag, er at de rett og slett ikke er forberedt pa hvor vondt og slit det er a amme i begynnelsen? jeg vet jeg var forferdelig skuffa, me jobbet liksom gjennom det uten a tenke over hvorfor jeg var sa bestemt pa a amme...

jeg har INGENTING negativt a si om mme, eller om mödre som gir det. dersom du har lest noe her som du tollker i den retningen, sa vit at det var IKKE ment sann. jeg driver mere og lurer litt pa HVORFOR sa mange "gir opp" ammingen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal jo ikke BARE være kos, det er jo maten til babyen da men de aller fleste som får til ammingen synes det er kos. Jeg for min del strevde i starten men da jeg fikk taket på det (gikk ikke lang tid) så har det BARE vært kos i ettertid, han er nå 7 1/2 mnd :-)

Er det virkelig færre og færre som ammer? Det visste jeg ikke, og det overrasker meg virkelig. Da kan en vel ikke snakke om ammehysteri og ammepoliti lenger?

Skrevet

i "baby klubben" vi gar i, er det kanskje 50% som ammer. resten er bare med flaske. har vanskelig for a tro at SA mange ikke KAN amme eller ikke har melk.

dersom sa mange kvinner virkelig ikke KAN amme, ma man lure pa om det enten er "for lett" a slutte, eller om evolusjonen na gar bort fra amming?

Skrevet

Norge ligger på verdenstoppen med amming så det stemmer ikke. Man hører om en del unntak her inne.

Skrevet

Syns det er kjempekos jeg. Melken flommet over med engang, aldri hatt noen som helst problemer...før jeg legger meg hender det jeg pomper ut en flaske som jeg bare kaster... er så ubehagelig å legge seg med fulle pupper...hehe.

Skrevet

Det er vel en 5% av oss kvinner som av fysiologiske årsaker rett og slett ikke kan amme, mener jeg har lest det en plass. Men av de som gir mme (mange fler enn 5% det ja) så har nok 99,9% av dem virkelig prøvd å få til amminga før det ble fulltids-flasking. Så det er nok ikke latskap som ligger bak.

Og delamming er jo supert, man må finne de som passer for seg. Slik du har, høres jo supert ut.

Og hvor kos ammingen er, kommer vel an på hva man legger i det. Jeg koser meg veldig når pjokken spiser bra og rolig, men ikke når han er urolig, biter meg i puppen etc. Så det varierer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...