Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg og mannen min var hos svigerforeldrene mine i går og det var kjempekoselig. Vi begynnte og snakke om jula, for de skal kanskje til syden da de sier de begynner og bli gammle og orker slik styr og mas. Men jeg synest at det er svigermor som gjør dem selv gamle. De er da ikke mere en 65 år. Men plutselig sa svigermor at hun skulle ønske at om de ble hjemme at de kunne vært alene, for det er bare styr med pakker og mas hele kvelden, og du og mannen din som nå blir en liten familie må nå lage deres egne tradisjoner. Jeg kjente det snørte seg i magen min og følte meg plutselig ikke velkommen der på juleaften. Vi har det slik at vi er jos foreldrene mine og mannen min sine annenhver jul, og i år er det hos mannen min sine. De bor jo bare rett borti gata her. Så tenkte jeg kunne heller be mine foreldre hjem til oss jeg da også kunne vi ferie alle sammen nå som vi får ei lita jenta, men det orka dem ikke. Kjenner jeg blir lei meg. Mannen min sier dem bare er sære og stae. De har jo en sønn til på 27år som er singel så jeg spurte hvor de hadde tenkt at han skulle være om de skulle være alene, nei han var voksen og klarte seg selv. Hærregud jeg synest alt er tragisk. Er ikke vant med slik jeg. Har jo kjent de i 11 år nå - men alldri sett de slik. Så jeg må kanskje tro på at de er slitne. Men er trist at det skal bli slik. eller så er det jeg som er litt sårbar da jeg går her gravid.
Eve Dallas Skrevet 21. oktober 2007 #2 Skrevet 21. oktober 2007 De taper jo bare på det selv da.. Har dere ingen venner dere kan feire jul sammen med da? Eller hva med svogeren din, han er jo familie!
Kamomille Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 synes kanskjedu overreagerer jeg da! De er vel ikke de første "eldre" som synes at julaften er mye styr og mas med både middag, mye besøk, masse styr med pakker osv. Det behøver jo ikke ha noe med at du/dere ikke er velkommen dit lenger. Kanskje det er på tide at dere heller inviterer til jul, så får besteforeldregenrasjonen komme til dekket bord - hvis de vil. Ellers må du bare respektere at de vil være alene!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 jeg husker hvor utrolig lei meg jeg ble da jeg skjønte at vi ikke kunne feire jul hos besteforeldrene mine lenger og at de heller ville være alene uten mas en å komme hjem til mamma og oss. Mamma tok det pent da, og som svigermoren din sa..så startet hun sin egen juletradisjon og nå er jo jul for meg å være hjemme hos mamma, akkurat som det er for deg og mannen din. Skjønner de jo, om de synes det er masete og har lyst å være alene så synes jeg de skal få lov til det uten å få dårlig samvittighet. Det er mange andre dager de kan være sammen med familien deres på da, men er jo litt spesielt med jula. Litt rart at de ikke ville komme til ferdig dekket bord hjemme hos dere synes jeg jo det var..men det er jo deres valg. Håper både du og mannen din finner julestemningen hjemme hos dere selv i år. Gruer meg selv til å starte for meg selv, fordi jul er jo hos mamma det. Heldigivs blir det der i år også.
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 Min OLDEMOR på 101 år synes fremdeles jula er stas hun og så lenge formen hennes holder kommer hun hit for å feire med oss, sammen med mine besteforeldre, på hhv 78 og 75. Så dersom dine svigerforeldre fysisk/psykisk er eldre enn de nevnte, ja da kommer de nok til å dø vesentlig mye tiligere også. Jeg har veldig stor tro på at man er så gammel som man føler seg og det reflekteres i hvor lenge man lever:) Men, la nå de få være sære, lag en herlig jul hjemme hos dere selv! Og siden du bor i samme by som meg kan jeg informere om at hver julaften er det åpent hus med risengrynsgrøt på formiddagen i et rosa hus på Konnerud;) Hehe... Lag deres egne tradisjoner, inviter de dere har lyst til å invitere og ha en heidundrende og herlig første jul med deres nye familiemedlem!
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Hva med å feire jul hjemme hos dere, og be de dit? Hvis de ikke vil det, så må du bare respektere at det er sånn de vil ha det.. Selvom det er trist.. Liksom ikke sånn jula skal være, forbindes med mas og stress..
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 Overreagerer ??? Hmm nei jeg tror ikke det...vi tilbydte oss og ha det her hjemme hos oss vi .. men da bare lo dem og sa nei takk ... !!!
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg hadde sagt at de og deres sønn på 27 år er hjertelig velkomne til å feire julen hjemme hos oss. Jeg hadde laget maten og ordnet med alt slik at de kom til dekket bord og bare fikk kose seg. Jeg hadde også invitert mine foreldre og hadde håpet på en stor fin julefeiring med alle min kjære rundt meg. Dersom svigerforeldrene takker nei til dette hadde jeg respektert dette, og heller tatt en telefon bort etter at vi hadde spist julemiddagen og ønsket dem en god og fredelig jul. Jeg liker best å ha mange rundt meg på julaften, men det er ikke alle som har det slik. Men du er sikker på at det ikke er noe spesielt som har skjedd? De er ikke syke eller noe slik? Ikke for å bekymre deg, men det er kanskje noe speiselt siden de føler seg slitne og ikke orker tanken på jula?
klg,2 boys now:) Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 vi å ferier annen hvert år.var i forifjor til mamma da sa hun klart i fra at nå var det hennes tur til å bli bedt bort.nå hadde hun laget jul i over 30år så nå ville hun komme til oss.ble skuffa først.men skjønner hun ligg egentlig.men hun er snart 60år i er i knall form å de reiser og farter over alt for tiden så ikke noe med det å gjøre.men i til sviger familien min feries det inn til mormor til gubben hun er altså godt over 70 år.får litt vondt av hun stresser rundt og sliter.så tror nok vi kommer til å starte vår egen tradisjon så kan vi heler be folk hit.du kan jo be svigerbroren din evt til dere?
cheni Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 Mamma og pappa vil også være alene på julaften, og jeg skjønner det godt jeg! Eller helt alene blir de ikke, for jeg har en singel bror som er hjertelig velkommen! De har 7 barnebarn som de er masse sammen med hele året, og vi er alle samlet hos de første juledag... Da syns jeg godt de kan få slippe å ordne og styre for så mange julaften, og bare kose seg i fred og ro... Og mine foreldre er bare 60 år... Men hva med å invitere dem til dere da? Så slipper de stress og matlaging, rydding osv? Kan hende de setter pris på det da...?
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 21. oktober 2007 #11 Skrevet 21. oktober 2007 Tja...personlig synes jeg det er bare deilig når vi av og til feirer jul heeelt for oss selv;0) Når det er sagt så er jo jula en veldig personlig høytid, mener nå jeg, og jeg blir ikke fornærmet om ingen vil feire sammen med oss! Synes altså det er bare litt godt... Men trivelig når familien samles, bevares! Har forresten tenkt på deg i disse dager! Begynner å nærme seg nå?! Lykke til.
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg må nok bare finne meg i at slik er det bare.... sååååå kosleig da vennen ... =) Har foresten sendt den en pm =)
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 mennesker på 65 er ikke eldre....jeg syns ikke du overreagerer..de må være skikkelig sære! Hvem sier noe slikt da!? Og de som får seg barnebarn og alt også gidder de ikke være ilag med henne på julaften...jaja..hadde ikke jeg fått meg til å gjøre...
Pixie Power Skrevet 21. oktober 2007 #14 Skrevet 21. oktober 2007 Det er da en ærlig sak å si det som det er, at de ikke orker, men heller vil være alene. Folk må få lov til å ta hensyn til egne behov også.
Honningmelon Skrevet 21. oktober 2007 #15 Skrevet 21. oktober 2007 Enig i at man må respektere valget dems, men hadde mine foreldre eller svigermor sagt dette, så hadde jeg blitt skikkelig skuffet. Hvis det ikke hadde vært for at de hadde vært syke eller noe, så hadde jeg rett og slett blitt skikkelig sur. Har vel kanskje noe med at mine besteforeldre har feiret jul sammen med barnebarna sine så lenge de har kunnet, og elsket det. Oldemora mi var 94 år da hun feiret sin siste jul, og det var sammen med barnebarn, oldebarn og tippoldebarn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå