Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 Lurte ogsp på denne? Hva mener du egentlig?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 henger meg på den...er blitt advart av fastlegen min også jeg...
Bdancer Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 med ammemafiaen mener du de som på død og liv skal få alle til å amme?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Folk som gir oss dårlig samvittighet for at vi ikke vil amme..De som til stadighet har noen bedrevitende kommentarer om dette temaet, men som tydeligvis ikke har peiling..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 Ja..se opp..Hvem vil melde seg inn i foreningen mot ammemafiaen?
4blir5 Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Hehe, skal ikke uttale meg jeg, vi har alle våre grunner for våre valg..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 ...hehe...ammemafia, hørtes heavy ut.. tror bare jeg lukker øyne og ører og styrer med mitt jeg...
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 huff, det blir litt for teit spør du meg, stå for dine valg.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 Enig, la oss diskutere noe annet..
Bdancer Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 vel... når man i dagens norge vet hvor viktig morsmelk er for babyen og de fleste mødre vil gjøre det som er best for babyen sin så er det jo forståelig at de fleste ammer, og at dette på det sterkeste anbefales. Men det er sikkert noen som har gode grunner for å ikke amme, og folk velger jo selv - men da regner jeg jo med at de tør å stå for sitt valg. Og hvis man føler dårlig samvittighet og føler seg presset fordi man ikke har gode nok argumenter mot "ammemafiaen" så har man kanskje ikke en god nok grunn da..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #14 Skrevet 21. oktober 2007 Har ei venninne som fikk nr 2 nå og må bruke tilskudd. Barnet vil rett og slett ikke amme. (hun fullammet nr 1, så har masse erfaring). Hun har blitt utsatt for "ammepolitiet" og sier hun er helt forferdet. Samme i barselgruppa og folk som bryr seg. Ser skjevt på henne, og gir små kommentarer. Er vel viktigst at barnet får i seg mat?!?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #15 Skrevet 21. oktober 2007 Har allerede blitt advart jeg. Har ei venninne som mista melka tidlig, og herrgud for ett mas fra bedrevitende ammemafia altså...ho kalte det det ho også En velger helt selv om man vil amme eller ikke. Venninna mi ville jo amme, men kunne ikke, men det var visst vanskelig å forstå.
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #16 Skrevet 21. oktober 2007 Helt enig! Tror dessverre at presset på "nyfödte" mödre ikke akkurat hjelper en om man har problemer med ammingen!
Micha.. Skrevet 21. oktober 2007 #17 Skrevet 21. oktober 2007 jeg fikk ikke melk med nr 1 og jeg drev å pumpet og pumpet, og prøvde å amme hver tredje time.. etter 2 måneder gav jeg opp, hadde ikke lyst til å stresse sånn lengre, det kom jo ikke melk likevel, men gjett om ammemafiaen begynnte å herse da? jepp.. jeg måtte jo prøve litt til, kunne ikke gi opp, visste jeg ikke hvor viktig det var..... Herregud , selvfølgelig vet jeg det, men det gikk bare ikke, syntes 2 måneder med prøving fikk være nok..Hva med litt sympati til de som ikke ammer, istedetfor " velmente ord".. ble drit lei av disse menneskene..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #18 Skrevet 21. oktober 2007 Ja, la oss bare skyve problemet under teppet, og la mødre som ikke kan amme bli plaget av folk! og få dålig samvittighet! Fin løsning...
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #19 Skrevet 21. oktober 2007 Jenter,- hva dere velger og hvorfor, er DERES sak. Ikke la noen gi dere dårlig samvittighet. Ok? Noen vil og liker å amme, andre får det ikke til, eller av andre grunner finner andre løsninger. Vær snill, la oss respektere hverandre!
vannkvinne82 *060208* Skrevet 21. oktober 2007 #20 Skrevet 21. oktober 2007 ...hvis du vil ha respekt for dine valg når det gjelder amming, nytter det ikke å være så fiendtlig innstilt mot de som har andre meninger enn deg. du kan jo ikke forvente at de skal respektere deg når du er sint og kaller dem ammemafia, for da respekterer du jo heller ikke dem...!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #21 Skrevet 22. oktober 2007 har hørt om nok nybakte mødre som syntes at det å amme er blitt rett og slett en plage pga sånne folk som maser om amming.min svigerinne satt og gråt og hadde så vondt for puppene blødde men ble fremdeles presset av andre til "å prøve mer".til slutt tok mannen hennes affære og stakk på butikken selv å kjøpte tåter og mme og sa at nok er nok.så gikk alt mye bedre selfølgelig. ammer ikke selv og lar meg heller ikke presse til det.har ikke ammet mine barn og de er sunne og friske på alle måter. bestem selv dere jenter og ikke la dere presse til noe dere ike vil eller klarer
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #22 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg respekterer ikke at noen kaller seg mafia og skal trykke egne meninger over på andre...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #23 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg fikk min førstefødte for tre år siden. Fødselen endte med hastekeisersnitt. Han ble lagt til brystet mitt allerede på operasjonsbordet og deretter på oppvåkningen, for å få i gang ammingen. Jeg ammet som en gal døgnet rundt på sykehuset, da han ville ha mat hver annen time. Var helt utslitt etter keisersnittet, men sto på og prøvde. Når vi dro hjem etter 2 1/2 døgn (ble nesten "kastet" ut av sykehuset pga. plassmangel), hadde han gått ned 450 gr. Noe jeg syntes var veldig mye. Vi kom hjem på mandag og fortsatte og amme bokstavelig talt hele tiden, døgnet rundt. Men, han bare skrek og var sulten. Det var helt tydelig at jeg hadde melk, men lang fra nok. Gutten min var stor (fødselsvekt 4400gr og 54 cm lang) og trengte mye mat. På onsdag var jeg fullstendig nedbrudd og bare gråt. Ingenting hjalp og sønnen min gråt døgnet rundt. Ba til slutt mannen min om å dra ut å kjøpe Nan, og hadde utrolig dårlig samvittighet. Vi ga han 120 ml. på flaske. Han tok flaska men en gang og SLUKTE melka. Sovnet deretter med en gang og sov i 5 timer! Han hadde vært forferdelig sulten. I 3 1/2 mnd. ammet jeg han først og ga deretter NAN. Han ble aldri mett etter bare å ha blitt ammet. Jeg skal love dere at jeg har møtt Ammepolitiet. Når jeg var i bokhandelen når sønnen min var 1 mnd, spurte ekspeditrisen (som jeg ikke kjente) om; "-du ammer han vell?". Redd for å bli dømt svarte jeg selvfølgelig ja. Tanter og onkler, svigers og venner sa alle mulige teite ting. Som f.eks; - alle får nok melk og skal derfor kunne amme. . . Som om noen andre hadde noe med at han ikke ble fullammet! -Hvorfor skulle jeg måtte forsvare meg ovenfor andre? - Det viktigste må vell være at spedbarn får mat? PS! Har i tillegg en venn som jobber på Folkehelseinstituttet. Hun har fortalt at de ikke kan bevise at barn som ikke blir ammet står dårligere "rustet". Grunnen til dette er at mange avfallsstoffer som moren får i seg, går rett i morsmelka. Som f.eks. giftstoffer, alkohol, nikotin osv. Dette skjer jo ikke ved morsmelkserstattning.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #24 Skrevet 22. oktober 2007 Utidig press om å amme dersom man ikke ønsker det er en uting, akkurat som alt presset om ikke å amme er en uting. (Er vel i grunnen like mye av det).
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #25 Skrevet 22. oktober 2007 Ja, alle har sine meninge om det - og det e' greit. Men eg reagere faktisk når nån mødre ikke vil amme fordi de ikke vil at ongen skal suge på brystvorta eller at man ikke like å flashe puppen sin. Da tar man ikke mye hensyn til ongen sine behov. Eg snakke ikke om dem som ikke kan amme pga at dem ikke får til, har en baby som ikke vil ha, dem som ikke har melk,pga sykdom eller e blitt utsatt for overgrep eller no sånt. Men dem som bare bestemme seg for å ikke skulle gjøre det. Det e ikke snakk om nån mafia - men snakk om at man no vet så mye om kor bra morsmelk e for babyen- å bør man ikke da gi det et forsøk?? Det e nånting som høre til å bli mor, amming e en av tingan...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå