Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg må bare si en ting; her inne hører man bare om bæresjal, bæresjal, bæresjal. Skulle tro samtlige dib-ere sverger til dette. Er visst løsning på alle problemer. Spør noen om når de kan snu småen i BB eller et teknisk spm om BB så får de svar "Kjøp heller bæresjal! BB er djevelens verk osv". Spør noen om hvordan de skal baby til å slutte å gråte eller få til å sove på dagen så er visstnok løsningen å bære babyen 24 timer i bæresjal. Som om det ikke er belastende på psyken og ryggen. Men altså jeg bor i en av landets største byer og er ute flere timer per dag på tur og legger jo ekstra merke til andre småbarnsmødre. Er også ofte på hs grunnet oppfølging, er 1 gang i uken på åpen barnehage med masse småbarnsforeldre, har flere venninner med små babyer og jeg har nå siden våren 07 kun sett EN mamma med bæresjal. Jeg underdriver faktisk ikke! Når jeg først la merke til fenoment så har jeg sett, noe skal man jo drive på med på lange trilleturer ,-) Er dette et østlandsfenomen eller er det kun sånn ca. 10 aktive dibbere så gir inntrykk av at "alle" går med bæresjal? Er absolutt ikke imot bæresjal altså, sikkert topp det men reagerer altså på at det liksom er normen her inne men totalt fraværende her ute i den virkelige verden ,-)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #2 Skrevet 21. oktober 2007 Skjønner hva du mener, lurer på hvor alle bærerne er jeg også. Har selv mei tai, men har ALDRI sett andre med det. Og jeg bor ikke i noen liten by jeg heller.
Mammaja 120107 Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg elsker min Mei Tai, men den kan jo ikke erstatte vogna. Det er jo den mest konfortable måten å ha med baby på. Men jeg bruker MeiTaien når vogna ikke duger. F.eks: - Når lillegutt ikke får sove - Når vi er på steder der vogn ikke er så praktisk - Når lillegutt sutrer i vogna - Når jeg henter og leverer i barnehagen, er det backup når en av de to slår seg vrang. Da bærer jeg lillegutt på magen eller storebror på ryggen. Det geniale for min del er ikke at jeg bruker den hele tiden, men at jeg har en skuddsikker metoden for å få rolige og fornøyde barn hvis noe skjærer seg. Og da stresser jeg ikke når jeg er på tur.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg er også veldig fornøyd med min Mei Tai:) Bruker en på samme måte. Synes jeg ser mange som bærer der jeg bor... Bor i Oslo
aanonym Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 Bor også i en psse stor by, og har aldri i mine 7 år som småbarnsmor sett noen bruke sånn sjal.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Hi hi jeg har også tenkt dette...bor i Bergen og har aldri sett noen bære i bæresjal men mange i Babybjørn.
BellaSofia Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 Bæresjal er jo et relativt nytt fenomen i Norge, derfor er det ikke så mange som har fått øynene oppe for dette fantastiske bæretøyet Kunne virkelig ikke klart meg uten denne første tiden Når du først får øynene opp for det blir du veldig entusiastisk og ivrig og det er kanskje derfor det virker som det er så mange, fordi vi vil gjerne spre det glade budskap He he...
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Veldig off topic, men.. Leser feil hver gang jeg skummer over siden, og tror det står "Dere bæsjefantaster!"
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 He he nå fikk du meg til å sprutle så samboer hoppet i sofaen he he
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg er en av svergerne til bæresjal! Har en babybjørn også, men jeg får så vondt i nakken og skuldrene av den, så pappan bruker den! Men jeg ser ikke ofte andre med sjal jeg heller, bb`en derimot ser jeg ofte! (Bor i Oslo)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #11 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg betviler ikke at det er bra med bæresjal men måtte bare fundere litt over at jeg ser så lite av det og ser ikke ut som jeg er alene. DIB er liksom et eget univer til tider he he HI
Gjest Ut på tur Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg bruker sjalet mitt mest hjemme, på tur orker jeg ikke bære henne. Blir for tungt. Men det hadde ddet jo i BB også. Sånn som jeg ser det er den aller største fordelen med bærsjal at man kan bære fra baby er nyfødt
To skjønne og en spire Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 Det er som en over her sier at bærefenomenet er relativt nytt her i Norge. Det har eksplodert bare det siste året. Det merket jeg spesielt da jeg flyttet fra byen der jeg er oppvokst og inn til oslo i fjor. Før det hadde jeg ikke sett noe annet enn baby bjørn her i byen, men i Oslo (spesielt på Grûnerløkka) så jeg ofte folk som bar. Det var dette som fenget min interesse (pluss at baby bjørnen var vond å bære med). Etter et år i Oslo flyttet vi hjem igjen (nå i vår), og nå ser jeg daglig folk som bærer i sjal, mei tai, slynge etc. her i hjembyen. Så det er absolutt ikke kun her på DiB eller et østlansfenomen. Det bæres masse på vestlandet også. Regner med at du legger bedre merke til det hvis du deler bæreinteressen selv. (akkurat som når man går gravid ser man flere gravide...osv) Bæring har jo faktisk vært endel i media også det siste året. Blant annet i foreldre & barn, og endel avisartikler. Det er også blitt flere bæreforum. På et av de, www.tettinntil.no, er det over 2500 medlemmer (og forumet har kun vært åpent i ca 1.5/ 2 år). Og det er jo slettes ikke alle som bærer som er inne på forum - ergo (he he) må jo være mange flere bærere i dette langstrakte land.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 21. oktober 2007 #14 Skrevet 21. oktober 2007 Hehe bra spørsmål, jeg har også lurt på dette. Bor i Oslo og har sett etter mødre med bæresjal, men bare sett det et fåtall ganger. Ler litt hver gang noen spør om BB og får Mei Tai-svar tilbake jeg også ;-)
To skjønne og en spire Skrevet 21. oktober 2007 #15 Skrevet 21. oktober 2007 Hver sin smak egentlig. Men det er jo flere grunner til at babybjørn ikke er så bra for barnet eller bærer, derav råd som heller mot sjal eller mai tai (uten å gå inn på det her). (Send pm hvis det er noen som lurer) Spørsmål til dere som stusser på hvorfor enkelte brenner sånn for bæring - har dere prøvd sjal, mei tai eller lignende? Spør kun ut av nysgjerrighet. Ikke alt passer for alle.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 21. oktober 2007 #16 Skrevet 21. oktober 2007 Kan svare for vår del, vi har prøvd ringslynge og likte det ikke (mest vesla, hun vil se hva som skjer og likte heller ikke BB før vi kunne snu henne frem). BB digger både vesla og jeg, men nå begynner hun å bli så tung at vi leter etter noe nytt vi kan bruke. Antakeligvis blir det Ergo bæresele.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #17 Skrevet 21. oktober 2007 Synes det er endel bærere å se i Oslo, iallfall, både mei tai og sjal. Men det er langt flere babybjørn å se. Jeg bærer veslejenta på ca 8 kg overalt, men bruker ergo hvis det er langt (tur til sentrum på 2-3 timer). Så slipper jeg å måtte vente på neste buss fordi det allerede er 3 barnevogner på, problem på "min" buss. Men jeg merker at det blir lagt merke til når jeg bærer, og helt vanlig er det vel ikke her heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå