martemia Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Vi venter vårt første barn i midten av desember. I går fikk vi vite at samboers foreldre hadde tenkt å feire jul sammen med oss og babyen. De spurte ikke, men sa bare at de ville komme til oss. De bor 4 timer unna, men har hytte en god halvtime unna oss. De er i fyr og flamme over å skulle bli besteforeldre. Jeg skjønner godt at de har lyst til å se den lille osv, men de er av og til litt vel entusiastiske. Jeg kjenner alllerede nå at bare tanken gjør meg sliten. Vi skal jo komme i gjenge selv-hvis babyen er kommet til verden før jul da- og kanskje vil vi være bare oss 3. Jeg får dårlig samvittighet av å tenke slik, samtidig som jeg lett forestiller meg at det blir veeeldig mye styr. Er jeg for egoistisk?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #2 Skrevet 21. oktober 2007 nei mener nu at de bør spørre, det e slitsomt i begynnelsen, enda verre hvis huset ska være fullt av over ivrige svigers kommer med råd å greier..skjønner deg godt, hva sier mannen din?
*1+1=2 små* Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 mamma har invitert halve familien til jul, vi har takk og pris muligheten til å stikke til min samboers mor om vi blir for slitene og lei! Synes det var ganske lite omtenksomt av moren min, men samtidig så skjønner jeg henne! Første gang bestemor og vil vise frem og familien min vil så gjerne se baby de også! Nå få rjeg vel nurket jaffal NOEn uker før jul, så rekker å bli kjent med han/henne, men tviler på at jeg orker å ha 100 mennesker rundt meg. Snakk med de og forklar dine tanker, kanksje de rett og slett bare ikke tenkte så langt?
Kossi Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 Vi blir ti på julaften, men heldigvis bare voksne i tillegg til nyfødt liten tass. Storesøsken/stebarn skal være hos mor i julen. Jeg gruer meg en del, for stedatter har også bursdag bare få dager før julaften. Hun skal invitere alle jentene i klassen sin. Og så kommer avslutninger for begge - både på skole og fritidsaktiviteter. Jeg regner med at folk kommer til å banke på døren her i tiden etter fødselen (har termin 10. desember), og dermed blir det også en greie - som er veldig hyggelig, men samtidig stressende. Utfordringen blir å skape ro og trygghet rundt den lille i en travel juletid. Heldigvis er jo mannen min hjemme i to uker og kan ta unna for det verste. Men jeg er litt skeptisk til hele denne perioden, gitt... jula kan være innmari stressende i seg selv.
aprilspøk Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 Du er jammen ikke egoistisk. Det kan være grusomt slitsomt med en liten baby den første tiden, så da kan det være en fordel å være alene så en kan gjøre som en vil. Men hvis svigerforeldrene dine har tenkt å ta seg av alt husarbeid og mat, så du får hvile - blir det noe annet. Da er de vel heller til hjelp enn bry. Spørs hvor mange dere blir også. Kan være ganske stressende for en liten baby med mye lyder og masse folk i starten. Hele verden er jo helt ukjent, og da er det best bare med mamma og pappa.
Ezmeralda Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Kansje det blir kjempe deilig? Får dere hjelp til julemat og barnepass. Koslig med fler på julaften, synes jeg, da! ;-)
Athravil Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 Sa rett og slett nei da mamma begynte å hinte om at de ville komme ned til oss etter fødsel/i jula. Var kanskje litt brå, men skylder på hormoner der og da, og i etterkant har vi pratet ut og hun skjønner begrunnelsene mine: 1. Jeg og samboeren ønsker å finne ut av rutinene på egen hånd de første ukene og da ønsker vi ikke å ha folk boende hos oss som vi må "varte opp" (selv om mamma alltid tar i et tak for å hjelpe...) 2. Stor familie jul har vært planlagt hjemme i over et år, blir feil å "ødelegge" for resten av familien nå. Denne ønsker vi også å delta på om alt er bra og vi er i god form (men usikker på når ungen bestemmer seg for å komme ut og fordi det er lang reise...) Mulig vi reiser til samboerens familie for julefeiring eller så feirer vi stille og rolig bare oss tre og ammetåka. Samboerens familie bor såpass nærme at de bare kommer på dagsbesøk, noe som er helt ok. Så kommer foreldrene mine heller ned på besøk på nyåret.
Krokodillemor Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Vi får besøk til jul, men de tar seg sv mesteparten av matlagingen og skal ikke overnatte hos oss. Jeg synes det er veldig egoistisk å invitere seg selv til jul hos noen, og ekstra ille når det er til noen som venter barn akkurat på den tiden!
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg forstår deg kjempegodt jeg. Hvis babyen kommer før jul, blir det bare oss tre, og det gleder jeg meg veldig til. Og hvis den ikke har meldt sin ankomst til jul, vil jeg nok foretrekke å bare være meg og sambo da også. Man blir tross alt veldig sliten. Mamma bor 1 1/2 time unna og har veldig lyst til at vi kommer dit, men jeg har takket nei. Har veldig god kontakt med mamma, men vil helst være sammen med bare sambo den spesielle tiden. Så kan vi jo heller ta feiring av jul sammen til neste år
smillas Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 Du er ikke egoistisk, du tar rett og slett hensyn til det som må være viktigst: å få noen gode rutiner i fred og ro for deres nye lille famillie. Og du vet jo ikke om du føder på termin, heller, kanskje er det helt ferskt 24. desember. (Selv er jeg på overtid, skulle født i midten av denne måneden, men det kan like gjerne bli i begynnelsen av neste måned.) Du kan jo fortelle dem at du ikke får lov til å planlegge noe denne jula, av lege/fødeklinikk, siden du risikerer å måtte tilbringe jula der i år. Helsesøster hos oss sa til oss som føder i oktober at i år skulle vi ikke ta på oss stort juleansvar og ikke love oss bort til lange utflukter heller. Vi vet rett og slett ikke nok om hvordan den tiden kommer til å bli. Blir uansett mye morsommere for familien neste jul, da med en ettåring. Hvor mye får man egentlig ut av en nyfødt som bare vil sove, bæsje og spise av mammaen sin? Så, konklusjonen er; skyld på lege eller sykehus og be dere fritatt for alle mulige juleforpliktelser i år. Ta det igjen til neste år!
martemia Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. oktober 2007 Takk for mange svar! Samboeren min sa de fikk komme på kaffe en kveld og det var det. Det syns jeg er litt knapt, men ha de her i flere dager orker jeg simpelthen ikke. De er jo så hyggelige, men ... Babyen kommer ikke til å få fred et minutt. Farmor har allerede planlagt hvor hun skal trille på tur. De hadde sikkert styra på kjøkkeneet, ordna og fiksa, men det vil ikke bli ro over jula slik jeg hadde håpet..
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 Nei, det er ANBEFALT at den første tiden (de første ukene) skal være forbeholdt barnet og barnets sjanse til å bli kjent med mor og far. Det er også VELDIG viktig med ro for ammingen sin del, hvis du eller barnet er stresset kan det ødelegge veldig mye, det har jeg både lest og hørt mange mange steder... Jeg skjønner ikke at dere vurderer det engang, og jeg skjønner absolutt ikke at svigerforeldrene dine ikke klarer å ta hensyn. Det hadde vært helt aktuelt her i gården ihvertfall, men du bestemmer jo selvfølgelig selv...
martemia Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 21. oktober 2007 Vi vurderer det egentlig ikke, men vet ikke helt hvordan vi skal få til å si nei uten å fornærme noen. Foreldrene mine bor 2min unna, og det hadde på en måte vært lettvint å tatt julemiddagen der og så gått hjem og lagt oss..... dilemma... Hvem vet-kanskje vi er på føde/barselavd de dagene. Der er d begrensa visittid..
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #14 Skrevet 21. oktober 2007 Ja, og det er det jo en grunn til. Hvis de blir fonærmet for noe sånt (som de egentlig burde forstått av seg selv), så får det være deres problem mener no jeg... Ikke tenk på det, bare si det som det er :-) Du kan jo f.eks si at det er sykehuset eller jordmor som har sagt at dere MÅ ta det rolig av hensyn til barnet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå