Gå til innhold

kan man reise med fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

når man er i uke 30?

vil gjerne reise ned og besøke mora og søskene til exen min, og syns fly virker mer komfortabelt enn en tog tur på over 7 timer.

noen som vet hvordan reglene er med flygning og gravide??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er noen regler, men at man skal være litt forsiktig med lange reiser mot slutten (hvis det skjer noe plutselig er det jo ikke leger til stede, og flymannskapet vil ikke ta ansvar for deg da...). Går nok helt fint hvis du ikke skal langt, og du bare er i uke 30 :-)

Skrevet

Sjekket det opp, og var visst litt strengere enn jeg trodde. Her er det som står i Kitzingers "Den nye boken om svangerskap og fødsel":

"Flyreiser: Drikk vann eller fruktsaft i fly, unngå alkoholholdige drikker da dette er uttørrende og flyreiser virker uttørrende (daa...). Hvis du er mer enn 25 uker gravid, vil de fleste flyselskaper forlange et brev fra legen din om at det er i orden for deg å reise. Legen vil kanskje gå med på å skrive et sånt brev, så lenge risikoen for at fødselen kan begynne mens du er ombord i et fly, er minimal. Det ville være rimelig om legen nektet å gi sitt samtykke hvis f.eks. blodtrykket ditt er høyt, eller hvis det tidlig i svangerskapet har vært fare for abort. I slike tilfeller kan en høydeforandring frembringe for tidlig veer. Likeledes er det uklokt å reise i et lite fly som ikke har overtrykkskabin. Tilførsel av oksygen til fosteret kan noen ganger bli dramatisk redusert.

Hvis du tenker på å fly over en lang avstand, bør du også huske på påkjenningenved forsinkelser og jetlag"

Skrevet

takk for svar

jeg tenkte på en reise fra oslo til kr.sand den reisen varer i 45min så det er jo ikke så lenge, og jeg har hatt ett normalt svangerskap og har normalt blodtrykk så hadde nok fått ett skriv fra fastlegen min

Skrevet

da kan jeg se dem snart :) det blir koselig, gleder meg :)

takk for det Darla :) ha en fin natt

Skrevet

På flyselskapenes nettsider står deres regler for å fly i svangerskap. Tror både SAS og Nprwegian har en regel om at du kan fly uten noen som helst bekreftelse frem til fire uker før termin. Jeg ville ha spurt jordmor om hun syntes det var greit med hensyn til deg og hvordan ditt svangerskap har vært. Jeg reiste til Warzawa på firmatur i uke 31 og det gikk helt fint! Har hatt et problemfritt svangerskap. Det eneste som var tyngre enn ellers var å stå i kø... Det ble to flyturer hver vei på to timer. Viktig å reise seg opp under flyturen og bevege seg litt.

Ønsker deg god tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...