Gå til innhold

Synes det er "omvendt" ammepoliti her jeg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha deltatt i flere diskusjoner vedrørende amming, for og i mot, så har en ting slått meg. Man hører jo så ofte om det beryktede ammepolitiet, fæle mødre som slår knusende ned på de som er så fæle at de ikke gir barna sine morsmelk! Men, hvor er de hen??!

I diskusjoner vedrørende dette, så er ofte de som svarer positivt om amming mindre dømmende i tonen, og mer åpne for mme - enn mme-tilhengerne (ofte anonyme) er om morsmelk! Er nesten sånn at så fort noen skriver et innlegg ang ammetrøbbel så er svaret: Kutt ut amminga, det er bare slitsomt og pes. Og kommer det da noen, oftest med nick, og ymter forsiktig frampå at kanskje du skal prøve litt til, gir noen velmenende og selvprøvde råd, så slenger mme-politiet ut "jævla ammepress"!

Måtte bare få det ut, syns det er dumt det skal være sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt inntrykk er at de som ikke ammer eller har lyst til å slutte å amme og søker støtte for det, får det i denne debatten i større grad enn andre steder. Og det synes jeg ikke er problematisk, for hos hs, barsel og samfunnet ellers møter man ofte fordømmende blikk og kommentarer dersom man ikke ammer. Mange, inkludert meg selv, har dårlige erfaringer med det. Jeg (del)ammer, men det er fordi jeg har en mye mer avslappet holdning til hele greia enn jeg hadde med førstemann (da jeg hørte på ammepolitiet).

Skrevet

Ja jeg tror de fleste her inne vet at ja morsmelk er absolutt å foretrekke, men blir ikke folk her inne lei av å diskutere dette å svare på fordeler og ulemper? La nå folk gjøre som de vil og føler for, det er det beste mener nå jeg for da har de det bedre med seg selv og får det da bedre i situasjonen som nybakt mor:)

Og trenger folk råd og lurer på nå så er det lov å være litt objektiv å ikke så innmari bedømmende, noen positive og noen negative sider er det alltids ikke bare det ene eller det andre:)

Skrevet

Jeg kan i grunn være litt enig i det. Likevel tror jeg det er godt ment. Måtte selv gi opp ammingen, så jeg vet hvilket nederlag det kan være. Jeg tror mange vet hvor mye press man opplever fra resten av verden, derfor vil de(meg selv inkludert) gjerne være støttende om noen har store problemer med amming. Om man nevner mme på helsestasjonen får veldig mange til svar "ja men morsmelk er det beste for barnet ditt". Det er ikke spesielt oppmuntrende når man har et sultent barn og er dødssliten. Noen fakta er det jo i denne debatten da som jeg tror alle er enige i:

- Det er et enormt ammepress

- Morsmelk er det beste for barnet ditt

- Mamming er viktigere enn amming

Skrevet

Det er jo ikke samme folkene som diskuterer hele tiden da, det kommer stadig nye debattanter til mens like mange forsvinner for ettårsgrensen...

Skrevet

Og det er et "jævla ammepress"!

Jeg tror mange som gir mme (meg inkl. selv om vi er over babystadiet) er anonyme, fordi vi føler oss forhåndsdømt (dvs. "hun som ikke ofret alt for å få igang melkeproduksjonen og nå kommer barnet til å lide for det resten av livet"). Hvorenn vi mme-mammaer ferdes rundt HS blir vi møtt med vikende blikk og helsepersonel som ikke vet hvordan de kan gi råd om mme.

F.eks var vi på isolat med babyen når han var 2 mnd pga RS, han var veldig syk. Legene som gikk runden spurte hvordan jeg kunne vite at han ikke spiste nok. Fordi han får flaske, sa jeg, det gikk ett sus av vedkjennede nikk gjennom legeflokken og jeg følte at de tenkte: "jasså, der har vi grunnen til at babyen har blitt så syk".

Jeg følte ammepresset allerede før babyen kom til verden og jeg tror at det var en av grunnene til at jeg ikke fikk igang min melkeproduksjon. Med dette mas og stress med mine pupper (som jeg følte var allemannseie rett etter fødselen) og melken så fikk jeg bare en total phsykisk sperre. Neste gang skal jeg tidlig hjem fra sykehuset og starte melkeproduksjonen i kjent og rolig miljø.

Det blir gjort tonnevis av undersøkelser på at morsmelk er det beste i verden (og jeg motsier det ikke), men hvorfor er det ingen som undersøker hvordan ammepresset påvirker mammaene og babyen??

Måtte bare få det ut, synes det er dumt at det skal være sånn...

Det er utenom ditt tema... jeg kan bare si at jeg ikke svarer på innlegg vdr. amming, fordi jeg vet lite om det. Jeg svarer på innlegg vdr. flasking.

;)

Hilsen en anonym mme-mamma...

Skrevet

Dette er et så sårt punkt for mange, inkludert meg selv, at det har lett for å bli krasst og dømmende. Noen ganger føles det som om det er amme mødre mot flaske mødre:) Men det er nok mest oppi hodene til oss som gir flaske. Av alle som slutter å amme er det høyst få som VELGER det av egen vilje. Vi andre har vært tvunget til det..... Når det da dukker opp innlegg hvor det hamres inn nok en gang at morsmelk er det beste bla, bla,bla.... Så blir vi lei oss...fordi vi kunne ikke gi barna våre det aller beste...for det er jo det vi alle vil, å gi barna våre det beste i verden. Og når man blir lei seg...så blir man fort sinna også.

Du sier at det ymtes frempå om at man skal prøve litt til og selvprøvde råd i beste meningetc... kjempefint:) men ofte så har man faktisk prøvd i månedsvis, og man er rett og slett bare helt utkjørt. Da er dette kanskje ikke det rette forumet.... men gangsyn og rasjonalitet er ikke i overskudd akkurat da. Så du får bare unnskylde at "jævla ammepress" slenges ut.... men det føles faktisk sånn.

Hvis vedkommende ikke har bedt om råd...så kanskje det er best å la være å gi noen??

Skrevet

Jeg mener også absolutt at folk skal velge selv, tanken bak innlegget var at det av og til føles som om det er et "mme-politi" her inne også :) Jeg tviler heller ikke på at de som velger mme faktisk har prøvd alt for å få til amminga i forkant.

Vi "amme-mødre" får, som "mme-mødre" (liker egentlig ikke å sette folk i bås) av og til ufortjent kjeft vi også, om enn ikke av HS, så iallfall her ;)

Skrevet

Tpop: Ja, er helt enig med deg. Men jeg kan av og til føle det sånn som at de som gir mme har vanskeligere for å være objektive enn de som ammer! Var det som var poenget mitt - i litt annen språkdrakt :)

Skrevet

Og det her var ikke vedrørende om mm er det beste; Det var ment som et innlegg om folks holdninger og måte å svare på her inne.

Skrevet

"Jeg følte ammepresset allerede før babyen kom til verden og jeg tror at det var en av grunnene til at jeg ikke fikk igang min melkeproduksjon. Med dette mas og stress med mine pupper (som jeg følte var allemannseie rett etter fødselen) og melken så fikk jeg bare en total phsykisk sperre. Neste gang skal jeg tidlig hjem fra sykehuset og starte melkeproduksjonen i kjent og rolig miljø."

Har samme erfaring somd eg ang nr 1, så nå sist så avviste jeg høflig, men bestemt, alle på barsel som så gjerne ville hjelpe til med ammingen. Jeg sa at vi først ville finne ut av det selv. 1 time etter ks tok han puppen, og melka kom for fullt etter 2,5 døgn. Dro hjem 3. dag, selv om de helst ville ha med der i fem døgn. Veldig lurt å dra tidlig hjem dersom alt er OK.

At jeg sliter litt med nattamming er en annen sak. Kunne muligens fått til å øke melkeproduksjonen, pumpe meg på morran osv, men foretrekker altså å gi ham en flaske før natta. Fungerer flott for oss, i alle fall.

Poenget er at alle bør gjøre sånn som de føler er best for dem. Jeg driter en lang marsj i både ammefantaster og mme-mødre i skyttergrava, men har nok kanskje mest sympati/forståelse for sistnevnte gruppe...

Skrevet

Er helt enig med deg Eileithya.

Selv har jeg født to barn og har begge gangene strevd. Dette fordi jeg alltid har hørt at mm er viktig.

Men så får jeg høre stadig vekk at jeg ikke skal ha dårlig sammvittighet for å gi mme og du bør ikke slite deg ut osv..

Joda det er nok sant nok det, men hva med et klapp på skuldern. Så flott at du ikke har gitt opp. Stå på dette klarer du.

Noe jeg har gjordt begge gangene. Førstemann ammet jeg i 1,5 år. Noe som er anbefalt.. og då få høre ÆSJ ammer du en så stor unge. Nei unger som ammes lenge blir bare mammadalter og puppefikserte..

Noe som ikke stemmer for barna mine..

Og mammadalt kan de da bli selv om de får flaske..

Jeg mener ikke at man skal ha dårlig samvittighet om det ikke går, men det er verdt et forsøk ihvertfall.. og støtt de som prøver ihvertfall..

og jeg skal stolt amme nr 2 lenge også.. Ihvertfall til neste jul hvis det går.. eller kanskje enda lengre.. vi får se..

Skrevet

Ammepress er det om man blir tvungen til å amme mot sin vilje.. og det har jeg aldri hørt om noen som har blitt.

At det er et stort fokus på at mm er bra kan umulig være et press. Synd at det ikke går for alle, og de må ty til det nest beste. Og det blir folk av dem også.

Skrevet

Ikke bare blir det folk av unger som er fostret opp på mme, det blir t.o.m. bedre folk enn mange som får mm. Årsaken er at mødrene oftest er mer avslappete og ikke fullt så hysteriske.

Forresten, rekk opp alle som selv ble ammet mer enn noen få uker. Tenkte meg det, det er ikke veldig mange. Gikk det bra med der ei livet, tross alt?

(Jeg ble f.eks. ammet i et par mnd, men har ingen allergier eller andre sykdommer Og den mme de laget tidlig på 70-tallet beto hovedsaklig av utvannet kumelk...)

Skrevet

Herregud for en syk holdning. At mme blir bedre barn enn mm... haha må bare le jeg..

Jeg er forresten født i -76 og ble ammet i 13-14 mnd'er. Mamma har senere angret på at hun ikke holdt på lengre. Det gjorde hun med broren min som kom noen år senere.

Skrevet

Er ikke så enig med deg jeg HI, synes bare mange av jentene her inne viser solidaritet ifht de som virkelig sliter med ammingen. Og jeg mener faktisk at ammepresset fra det øyeblikket babyen kommer ut er medvirkende til at så mange sliter og føler seg mislykkede den første tiden.

Nå mener jeg de som ikke får til av ulike grunner i det hele tatt, ikke de som har oppstartproblemer. Jeg synes det er mange som gir gode ammetips her inne og legger til på slutten "hvis det ikke går er det greit å ty til mme også". Og det tror jeg de gjør fordi de vet hvilket nederlag det er å måtte gi opp ammingen. De snakker ofte bare av erfaring. At det er et gap mellom mme-mammaer og mm-mammaer... jeg må bare le;) Dette har jeg aldri opplevd, mange av mine venninner hadde null problemer med ammingen og det synes jeg er helt supert for dem, er jo helt rart om jeg hadde blitt sur for det.

Skrevet

Nei, in real life er det sjelden sånn,. Men her inne kan det av og til føles slik ;) Og anonym over her bekrefter jo innlegget mitt! Samme anonyme svarer egentlig ikke på det tråden handler om, men det får nå være...

Skrevet

Hei anonym mme-mamma! Veldig fint innlegg!! :-)) I feel the same way. Hilsen fra også-anonym-mme-mamma!

Skrevet

Har ikke lest alle innlegg her men må si at jeg har tenkt samme tanke som HI flere ganger

Skrevet

"Syk holdning"? Du må da vel klare å se ironien? En motsetning til alle som skriver at "de blir folk av mme-barn også" (underforstått: "til tross for at det ikke har fått så god oppfostring som mine barn"...)

Tror forresten moren din var rimelig ensom om å amme så lenge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...