Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #1 Skrevet 20. oktober 2007 Hva trengs av kremer og såper til en nyfødt baby? Vil ikke kjøpe en masse greier som ikke bli brukt. Har ikke plass til mer ubrukte produkter på badet :S Jeg tenker spesielt på hva babyen trenger den første måneden.
Mamma'n til 2 Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 babyolje og zinksalve. resten kan du ta ettersom det kommer. Ungen kan ha kjempefin hud, og ikke ha behov for mere, hvis ungen har eksem, sår rumpe e.l. så vil du alikevel søke råd hos apoteket/lege for å få tak på den/de rette salvene.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #3 Skrevet 20. oktober 2007 Bruker man ikke noe sjampo eller såpe i badevannet? Noe spesille merker som anbefales? Hadde tenkt å kjøpe på apotek til å begynne med og nesten gang kjøpe vanlige produkter fra butikken. Tenker huden er ekstra sensitiv i begynnelsen og bruker da gjerne litt ekstra på litt dyrere produkter fra apotek. Men om noen mnd. om hun ikke har problemer med huden kjøpe vanlige babyprodukter. Hadde selv masse eksem som liten, så er litt redd for at det skal gå i arv.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 Hei =) Er førstegangs og har heller ikke så mye peiling på hva man trenger og ikke trenger. når det gjelder eksem kan jeg svare på at jeg var dagmamma for to gutter som var plaget med mye eksem, de brukte neutralproduktene - de funket veldig bra på de iallefall
Mamma'n til 2 Skrevet 20. oktober 2007 #5 Skrevet 20. oktober 2007 Barringen babyprodukter og Aco er jo milde, neutral like så. Har holdt meg helt borte fra johnson og natusan. Aderma sine produkter er helt fenomentale ved atopisk eksem (om babyen er viser tegn til slikt). Babyolje kan du benytte i badevannet, og til evt babymassasje - men det er ikke nødvendig, såpe/shampe kan jo kjøpes inn, men heller ikke dette er nødvendig. Det er egentlig helt opp til deg og hvordan du føler at din baby best bør bli stelt. Du vil få mange tips på barselavdelingen, det er standard prosedyre å vise de nye foreldrene hvordan stelle barnet, og de fleste sykehus har jo apotek - så da kan du jo sende noen til å kjøpe det du evt ikke har fra før.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #6 Skrevet 20. oktober 2007 Så det jeg trenger til henne når hun er nyfødt er en god babyolje. Ikke noe såpe eller sjamo. Sinksalve da? Brukes det hele tiden eller kun om man ser tegn til irritasjon? Hva med talcum?
Amanda- Skrevet 20. oktober 2007 #7 Skrevet 20. oktober 2007 jeg har hørt at natusan sine ting ikke er bra for babyer.. vet ikke om det er sant da men.. jeg har fått simpel sine produkter i hus.. hørt mye bra om de...
singo Skrevet 20. oktober 2007 #8 Skrevet 20. oktober 2007 babyline sine produkter er veldig gode.fått veldig bra på tester også
Mamma'n til 2 Skrevet 20. oktober 2007 #9 Skrevet 20. oktober 2007 Når det gjelder babyprodukter så gjorde Grønn Natur en test i 2006: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2754. En mild såpe er jo kjekk å ha, og blir før eller siden brukt opp uansett. Zinksalve og andre salver/kremer brukes best kun når huden er irritert. Brukes det unødvendig kan huden venne seg til det. Talkum lukter jo godt, men er ikke nødvendig. Mange sverger til potetmel i steden. Om stumpen er litt irritert, så kan det være verdt å forsøke med "lufting" først (la lillen ligge uten bleie), og så er det viktig å tørke godt. Min første var veldig sensetiv. Han fikk kjempe utslett som ingen krem virket på, og da var helsestasjonen god å ha. Det viste seg å være sopp, og vi brukte dartcorte på ham (fikk også tips om canesten blandet 50/50 med zinksalve og det var kjempe effektivt). Vidundersalvene mange mødre er glad i er: inotyol. Forøvrig har apotek 1 en oversikt over ulike produkter og virkning her: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/hud_og_haar/spedbarnspleie/spedbarnspleie. Hva som er nødvendig er ulikt for hver baby, her finnes det mange gode råd og mange produkter. Det er veldig forvirrende, og fortvilende - særlig når ditt barn er plaget og det er uvisst hva som egentlig hjelper. Spør og prøv deg frem - Du kommer snart til å være ekspert på din unge :-)
KristineH79 Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 Jg har hørt mye posetivt om A creme og aderma og løveapotek salven istede for sink, har kjøpt A og a selv til å begynne med! Har oxo hørt man skal holde seg unna natusan sine produkter... Ellers er morsmelk oxo veldig bra til d aller meste m baby, såre rumper, tette neser ol :-)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #11 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg brukte kun babyline babyolje og Sebamed sin spesialsalve de første 8 mnd og fra da vasket vi håret med shampo ca. 1 gang annen hver uke. Trenger ikke noe mere. Jenta mi er nå 2 år og bruker sjelden såpe på kroppen. Venter nå nr.2 og kommer nok ikke til å bruke noe mere på den. Det tørrer bare ut huden og hodebunn. Badet babyen 1 gang i uken slik det er annbefalt.
Krokodillemor Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 Nyfødte trenger ikke såpe og shampo. Du kan ha noen dråper babyolje i vannet når den skal bade. Har også hørt at noen tar litt babyolje på kluten hvis det er mye bæsj som skal vaskes bort. Lufttørking er det beste mot såre stumper, men sinksalve hjelper også.
sund Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 Fint du tar fram testen til Grønn Hverdag. Ganske skummelt egentlig alt det som finnes i pleieprodukter for små babyer! Kan også legge til denne linken Tips om småbarnsstell som er verdt å lese. Unødvendig å bruke for mye kremer og stæsj på de minste, og på oss sjøl egentlig også. Vi er bevisst på hva vi putter i oss av mat, men glemmer lett at mye skadelige stoffer kommer inn i kroppen via pleieprodukter....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå