Gå til innhold

Vanncyste på den ene testikkelen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til det ?

Stelte gutten min på 2 år i sted og da oppdaget jeg at den ene testikkelen var like stor som en plomme, mens den andre var som en steinfri drue.

Noen som har opplevd dette på sitt barn ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen ?

Skrevet

Har ikke opplevd det på egne barn nei, har to jenter, men jeg ville kontaktet lege ang det der.

Skrevet

Har han vondt da?

Er den rød og spent?

Skrevet

Jeg har hvert hos legen ja.

Før jeg kommer inn her og spør.

Ellers hadde jeg vel ikke visst at det var en vanncyste.

Er nemlig en av de "hysteriske" som ringer legen med en gang det er noe istedenfor å vente.

Men lurte på om noen hadde erfaring med dette.

Fant dette på nettet da ....

Hydrocele testis betegner en tilstand med væskeansamling i hinnen rundt testikkelstrengen og selve testikkelen, altså i pungen. De vanligste plagene er ubehag og praktiske ulemper når pungen øker i volum. I enkelte tilfeller kan det være ømhet eller smerter i området.

1 av 1000 menn får denne diagnosen hvert år. Tilstanden kan forekomme i alle aldre, men er mest vanlig blant små gutter og eldre menn.

Hva forårsaker hydrocele testis?

Årsaken til denne sykdommen er vanligvis en medfødt svakhet i bukhinnen. Dette medfører at det siver væske ned i pungen fra bukhulen. Hydrocele kan også i noen tilfeller - hos voksne menn - være en komplikasjon som følge av lokale lidelser i pungen eller andre sykdommer som hjertesvikt, skrumplever eller svulster i mageregionen.

Hvordan diagnostiseres tilstanden?

Diagnosen vil stilles på bakgrunn av de typiske funn man gjør ved legeundersøkelsen. Legen kan gjennomlyse pungen med lommelykt. Man vil da se at pungen er fylt med væske - den er gjennomskinnelig.

Ultralyd kan gjennomføres hos yngre menn for å utelukke testikkelkreft. I tvilstilfeller vil en tømming av hydrocelet ved å stikke inn en sprøytespiss og suge ut (aspirere) innholdet, gi diagnosen.

Hvordan behandles tilstanden?

Behandling kan være nødvendig for å redusere ubehaget på grunn av økende volum og tyngde. Dersom hevelsen blir uttalt, kan trykket bli så stort at testiklene skades, men dette skjer sjelden.

Det er vanlig å operere. Komplikasjoner som blodansamling i pungen og infeksjon forekommer. Hos småbarn som plages, blir operasjon utført. Punksjon med nål og tømming gir bare kortvarig lindring av plagene fordi hydrocelet i de fleste tilfeller kommer igjen.

Innsprøyting av et middel som kleber sammen hinnene og dermed hindrer væskeansamling, kan forsøkes. I etterkant av behandlingen vil det imidlertid oppstå en betennelsesreaksjon som kan være plagsom.

Hvordan er langtidsutsiktene?

Ubehandlet vil volumet av hydrocelet gradvis øke. Når plagene er sparsomme, er det ikke nødvendig med behandling. Prognosen er god både med og uten behandling. Dersom man finner årsaken til væskedannelsen hos voksne med denne lidelsen, vil behandlingen rette seg mot denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...