Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #1 Skrevet 20. oktober 2007 Hører overalt at morsmelk er så mye bedre enn tillegg, men finner ikke helt ut av hva som er de helt store argumentene? Bare noe med at div allergier etc kan utsettes mens man ammer. Er det andre overbevisende argumenter? Og er det noen forskjell på fullamming og delvis amming? Spiller det noen stor rolle at f.eks. ett måltid erstattes med tillegg?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 I morsmelk finnes det antistoffer som beskytter barnet mot sykdommer. Og at morsmelken er "spesialtilpasset" hvert enkelt barns behov. Tror dette er hovedargumentet. Altså jo mer amming jo mer antistoffer.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #3 Skrevet 20. oktober 2007 Det er vel ikke helt riktig at det er mer antistoffer om man ammer mer. Ammehjelpere har uttalt at om man ammer lite, så er mengden antistoffer mer konsentert, så de får uansett i seg like mye. Tror ikke da fullamming mot delamming har så mye å si.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 Like vagt det der... Beskytter mor sykdommer, hvilke da? Og, får babyen permanent beskyttelse eller bare "utsettende"? Spesialtilpasset, hvordan da? Det er da mulig å gi et barn morsmelk fra en annen kvinne (de gjorde det me dmin sønn på sykehuset).
Labbetøs Skrevet 20. oktober 2007 #5 Skrevet 20. oktober 2007 Morsmelk har nøringsstoffer som er spesielt tilpasset akkurat ditt barn, og akkurat på det stadiet det er på. Melkens sammensetning endrer seg etterhvert som barnet blir eldre. Melk fra en annen kvinne en moren selv er fremdeles bedre enn erstatning, men ikke så bra som morens egen melk. Derfor får premature (eller syke babyer) mormelk fra andre mødre ved behov, men man kan ikke donnere melk lengre dersom eget barn er over 6 mnd. Da vil melkens sammensetning ha endret seg for mye for de små premature, men melken er fremdeles perfekt for ditt barn. Man kan ikke si helt sikkert at man hindrer allergier og sykdommer ved å amme, men man reduserer risikoen for dem. Det gjelder permanent (avhengig av type sykdom da). Det er størst sjangse for å unngå sykdommer og allergier dersom man fullammer i 6 mnd eller mer. I tillegg får barnet antistoffer for alle sykdommer og virus du får i deg gjennom melken. Dersom du blir forkjølet vil du gi barnet gode antistoffer mot å bli smittet gjennom melka. Dersom man delammer vil man få med seg samme gode fordelene som ved fullamming, men ikke like mye. Antistoffene i melk blir mer konsentrert når man ammer mindre så det er riktig at "alle monner drar", men det er ikke så konsentrert at det tilsvarer fullamming. Å fullamme til minimum 6 mnd annbefales derfor dersom det er mulig. Nprsk kompetansesenter for amming annbefaler å fullamme i 6 mnd, og å opprettholde ammingen gjennom hele første leveår eller aller helst lenger. WHO (samme på verdensbasis) annbefaler å amme i minst to år. Barna har helsemessige fordeler av mormelk til de er 4 år. Derfor er det mange som gir barnehagebarnet et glass pumpemelk hver dag etter at de har fått nr to. Håper du ble klokere nå. Hilsen Ammehjelper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå