Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #1 Skrevet 20. oktober 2007 Hei! er litt bekymret for språket til babyen min. jeg syntes han hadde en fin utvikling fram til han var tre måneder - han lagde masse lyder - f.eks. ø og æ, og han "svarte" når vi lagde lyder til han. Nå er han snart fire måneder, og i de siste tre ukene har han så og si ikke laget en eneste lyd. han smiler mye og han ler, men han lager ikke en eneste lyd. er dette normalt? han har blitt veldig opptatt av fingrene sine og små leker i det siste, så jeg har lurt på om det kanskje bare er en periode hvor han er mer opptatt av "leker" enn av tale. vurderer sterkt å høre med helsesøster i neste uke. har ikke lyst til å se det an mer. eller er det bare jeg som overreagerer tro? hva sier dere som har erfaring?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 Du kan ta det opp med helsesøster, men stort sett alt med barn går i rykk og napp. Kanskje han bare har "glemt" det litt.. Kommer nok igjen skal du se..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #3 Skrevet 20. oktober 2007 Ja, får håpe han bare har en stille periode. har faktisk begynt på å lure på om det kan ha noe med tremånedersvaksinen å gjøre. huff, bekymret jeg. syns det er så rart at han er så stille. han var kjempepratsom før..
Forskeren Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg tillater meg å svare, selv om det sikkert finnes mange mer erfarne. Har 2 barn og minsten er 4,5 mnd nå. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det du spurte om. Men kan si at min også er veldig opptatt av hendene sine og alle leker skal i munnen. Dette er helt vanlig for denne alderen. Det viktigste er ikke språket, men den sosiale kontakten. De bør se på og være interessert i mennesker, spesielt mammaen sin (eller de nærmeste)! Det er egentlig det jeg bryr meg mest om, for jeg har et søskenbarn med asberger, han var ikke noe sosialt interessert som baby, ingen blikk-kontakt etc... Språk og lyder og utprøving av stemmen sin kan sikkert variere, og alle barn er forskjellige. Jeg ville ikke bekymret meg. Så lenge han ler og smiler, og dere har god kontakt er nok alt bare bra!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #5 Skrevet 20. oktober 2007 takk for svar! ja, føler at vi har veldig god kontakt med han. god øyekontakt, og han smiler og ler både til oss foreldre og andre. og han virker veldig "med". det er bare det at han har blitt fullstendig taus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå