Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det på tide å forny passet til sønnen min.

Jeg har alene foreldreansvar for han, så da trenger jeg egentlig ikke fars tillatelse til å forny passet (han har fått tilbud om å få "halve" foreldreansvaret, men takket nei. Så før noen begynner å skrive innlegg om at jeg er en dårlig mor, siden jeg nekter far foreldreansvar, så er det HANS valg).

Men siden sønnen min har pass, så synes det er ok å ha det oppdatert, siden vi to reiser en del.

Faren har flyttet ganske langt unna siden sist, så det å "be om skriftlig tillatelse" som jeg egentlig ikke trenger, virker litt unødvendig. Men hos politiet vil de ha "bevis" for at jeg har alene foreldreansvar for sønnen. Hvordan beviser jeg det? Skal jeg skrive ut mailen der jeg har det "svarte på pc-skjærm"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at for å ha foreldreretten alene, så må enten far ha skrevet under på et papir hvor han sier fra seg foreldreretten. Eller dere har hatt en rettssak hvor far har mistet foreldreretten. Eller far aldri har hatt noen foreldrerett for barnet.

Den daglige omsorg vs foreldreansvar er to forskjellige ting. Barnet mitt har ikke sett sin far på mange år, men faren har fortsatt foreldreansvar (vi har delt foreldreansvar) siden han ikke vil gi fra seg denne. Vi har vært igjennom rettssaker, og han har minimalt med samvær med barnet i henhold til dom. Det lille han har, får han ikke brukt fordi han flyttet så langt unna. Men han mistet aldri foreldreretten, ikke engang i retten.

Hvis det er slik at far til ditt barn virkelig ikke har noe foreldreansvar, så er jo saken biff. Da kan du kanskje henvende deg til folkeregisteret? De burde vel ha oversikten over slike ting? De kan sikkert også gi deg bekreftelse på dette, siden det i systemet et eller annet sted må finnes et dokument på at du alene har foreldreansvaret. Hvis det ikke finnes slike dokumenter, så tviler jeg litt på om du har foreldreansvaret alene rent juridisk sett. Da burde du enten få far til å skrive under på søknad om pass, eller få han til å skrive under på papiret om at han gir fra seg foreldreansvaret.

Skrevet

Da sønnen min ble født, var det ikke "automatikk" i at en fikk delt foreldreansvar hvis foreldrene var samboende, slik det er nå. Da X flyttet ut, fikk han tilbud om å levere papirer slik at det ble delt foreldreansvar, men han ville ikke. Også fikk han tilbud om å ha sønnen vår halve tiden (delt samvær), og det var vist iallfall uaktuelt. Han ville ikke ha han mere enn det som er bergnet som "minimalt" av samvær. Men ferier og slikt, vil han ikke ha.

Jeg har kontaktet folkeregisteret, og fått beskjed om at jeg har foreldreansvaret alene. Men hvordan beviser jeg det hos politiet? Kan de kontakte folkeregisteret? Må jeg få ett "bevis " utstedt fra folkeregisteret?

Skrevet

tror det. Ring folkereg og fortell saken, og de gir deg et dokument på at du har foreldreansvaret alene. De er vel den eneste instansen som kan gi deg dette dokumentet, bortsett fra en eventuell domstol, så vidt jeg vet.

Skrevet

Hemmm... Da er det enklere å kontakte barnefar og få han til å skrive tillatelse og ta kopi av id og slikt...

Jeg har en mail der det står at jeg har hele foreldreansvaret. Muligens det kan brukes?

Uansett. Hvem er mest sannsynlig å få dette unnagjort fortest? Sikkert folkeregisteret...

Skrevet

Politiet her i Bergen kunne i hvertfall gå inn og sjekke i folkeregisteret da jeg skulle ha pass til min datter som jeg har foreldreansvar alene for, så det gikk helt fint å få pass til henne/fornyet passet selv om jeg ikke hadde med verken erklæring fra barnefar eller folkeregisteret :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...