Gå til innhold

Diskusjon; skal flykapteiner slippe samme kontroll som vi passasjerer må igjennom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article963216.ece

Jeg synes regelen skal være lik for alle, og ferdig med det.

Men det kan godt være gjort et annet sted enn akkurat der 157 passasjerer står i kø, bare det blir gjort.

Det er min mening..

Hver gang jeg skal ut og fly, så skjer det noe i lufta ukene før vi reiser. Jeg liker ikke å fly. Så jeg synes det er greit og vite at alt og alle er sjekket nøye (håper iallefall det er det).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det skal gjelde alle. Noe annet blir jo for dumt...

Skrevet

Det skal gjelde absolutt ALLE! Men jeg synes de burde få en egen kø hvor de kan gå, har jo ikke tid til å stå i de lange køene som vi må gjennom...

Skrevet

Helt enig med deg Northernlights. Om det ikke er påbudt med alkotest, syns jeg det bør bli det.

Skrevet

på gardermoen har iallefall alt crew egen inngang.. *trall* skjønner ikke at det er noe å bråke etter.

Skrevet

Tja.

Ja, jeg synes de skal gjennom samme kontroll som alle andre ombord. Minst - de har jo langt bedre muligheter til faktisk å kapre et fly.

Men jeg synes de skal roe ned på flysikkerhetskontrolleringen generelt, og i særdeleshet i USA, hvor det er temmelig åpenbart at paranoia går foran sikkerhet.

Skrevet

Jeg har selv jobba i sikkerhetskontrollen på Gardermoen og det disse "oppegående" kapteinen ikke skjønner er at de blir ikke kontrollert fordi man er redd for at DE skal kapre et fly! Hallo, liksom! De FØRER jo flyet! Det man er redd for er at en som vil gjøre noe med et fly bruker en ansatt på flyet til å smugle noe ombord... Når skal "flyplassens konge" skjønne det!!??

*sukk*

Er så glad jeg slipper å krangle mer med disse fisefine fjompene! Både sjåførene og serveritørene... ;-)

Skrevet

Flere meninger????

Skrevet

Klart at det bør være de samme reglene for alle! Jeg synes godt det bør være egne innganger også, men det er det jo på store flyplasser allerede. På den andre siden er alkotester kanskje mer nødvendig enn å lete etter kniver, for vil de kjøre et fly i bakken, klarer de vel det uansett...

Skrevet

Jeg synes absolutt at både kaptein og resten av crewet skal gjennom både sikkerhetskontroll og alkotest. Egen inngang kan de gjerne ha, men kontrollen synes jeg er kjempeviktig.

Gardermoen er forøvrig helt elendig på sikkerhet.

Skrevet

Jeg har en god venn som er flykaptein for Alaska Airlines med base i Seattle. Han kan ha ganske mange turer på èn uke, og jeg skjønner når du jobber der at det er litt kjedelig å stå i samme kø som alle de andre (for det må han nemlig). Må beregne ekstra god tid osv.

Jeg synes de skal sjekke pilotene like godt, men synes både dem og de andre ansatte kan få en egen kø.

Skrevet

Ser noen nevner alkotest.

I USA er alkogrensen for å kjøre bil 0.8 promille. I Norge er den 0.2. For å kjøre fly i USA er den 0.4!!!!! Det er dobbelt så høy som vår grense for å kjøre bil!!! Skremmende synes jeg....

Skrevet

Jeg synes det er latterlig, jeg. Hallo! Det er flykapteinen vi snakker om. Hvis han ønsker å krasje et fly, så gjøre han det.... han trenger ikke et stikkeredskap i lomma eller andre artikler for å gjøre stor skade.

Litt annerledes med de ansatte i kabinen, kanskje - men flykapteinen har vel det meste av makten i lufta - eller?

Skrevet

Har nok desverre blitt litt paranoid etter all terror, noe som irriterer meg kraftig men klarer ikke å hjelpe det. Jeg synes derfor at alle skal sjekkes på lik linje, da jeg vil vite at kapteinen som flyr flyet jeg skal sitte i ikke har en bombe rundt magen :-)

Hilsen paranoid (som fortsatt flyr mye) :-)

Skrevet

De bær alkotestes, men å tvinge dem til å ta av seg skoene? Vil de styrte flyet, så gjør de det glatt uten en kniv i skoen.

Jeg har en venn som er pilot i Widerøe som jeg ikke har snakket med på noen uker.. jeg tør nesten vedde på at den episoden med skoene var han, han er kjent for å ha litt temperament.

Men tilbake til saken: Hvis en pilot langs kortbanenettet har ca 12 flygninger hver dag, så må han kle av seg og la vaktene rote i sakene sine 12 ganger. Jeg har full fortståelse for at det kan være ganske kjipt. Men det blir vel ikke gjort noe med det heller, siden Luftfartstilsynet er i fritt fall.

Skrevet

Hehe, der har du et poent. Vil de ta livet av oss så klarer de jo det uten et bombebelte rundt magen *litt flau her nå* :-)

Da ombestemmer jeg meg og mener at d bare trenger å alkotestes :-)

Skrevet

Absolutt et godt poeng at piloter tross alt ikke trenger kniver eller bomber for å styrte et fly...

Skrevet

nei herregud...det skal være likt for alle,noe annet blir for dumt ja!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...