Gå til innhold

Har hjemme-eksamen nå, og trenger noen tips! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppg: Drøft utfordringer knyttet til innvandreres møte med norsk helsevesen.

Hva tenker dere da?

Hva slags kulturelle utfordringer?

Trenger noen friske hoder som kan tenke litt her,hehe, har sittet å skrevet om dette i hele dag og trenger nye ideer!!

Redd jeg har glemt noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepleien i Arendal?? ;o) Ikke mye hjelp her, sorry..

Skrevet

Hadde villet ha med noe om hvordan man på bakgrunn av kunnskap/manglende kunnskap om hverandre kan misforstå hverandre. Tenker både på språk, kulturelle forskjeller og individuelle forskjeller.

Tror mange i helsevesenet er godt opplært i fht kultur og religions forskjeller, men de er ikke like flinke til å tolke individuelle forskjeller...

Med det mener jeg at hvilken situasjon innvandrere har vært i før de ankom norge, og mens de har vært her, kan være like vesentlige som de forskjeller som kan forklares utifra kultur/religion.

Hvilken familiesammensetning har de hatt, har de bodd sammen før de kom til Norge, hvem har kompetansen til å forklare helsesituasjonen til familien og hvilke behov de har. Mange ganger kan far ha ankommet norge lenge før resten av familien. Hvis han skal være tilstede for å tolke språk, og samtidig tolke hva hans frue har behov for hos legen - kanskje han ikke treffer helt, og at da legen misforstår kona......

Hvilken utdanning holder du på med ?

Skrevet

Først og fremst tenker jeg språklige utfordringer. Så har du jo de kulturelle som f.eks menn som ikke vil/kan(pga religion) la seg undersøke av kvinnelige leger, kvinner som ikke kan/vil la seg undersøke av mannlige, og ikke vil ta gynekologiske undersøkelser etc. I tillegg har man jo problemet med medisin, er ikke alle kulturer som godtar visse medisiner, behandlingsmetoder etc. Har jo de religiøse fanatikerene som også nekter å la seg/barna sine operere, fordi det er "guds vilje" og Han fikser det hvis det er meningen.....

Skrevet

Hei,

Lettere å finne nye idèer til deg hvis vi vet hva du allerede har skrevet.

Men, bare av nysjerrighet, er det ikke god gammeldags juks å spørre andre om hjelp - selv om det er hjemmeeksamen? Spør fordi jeg aldri har hatt hjemmeeksamen selv, så jeg har ikke peiling på regelen for det.

Skrevet

Har jo vært et problem at enkelte innvandrerkvinner ikke får bli undersøkt uten at mannen er til stede. Ekstra problmer om det er manlig lege, kanksje.

Ellers er det ganske godt tilrettelagt med tilgang på tolk osv. Står en del om dette i svangerskapsheftene jeg i alle fall, mottok på legekontoret.

Skrevet

Takk for mange svar..har igrunnen skrevet om di temaene som ble sagt her :) Det er sykepleien i kr.sand jeg går på og dette er samfunnsvitenskapseksamen.. Vi arbeider i gruppe og har delt oppgaven mellom oss. En skriver om utfordringer med språk/ kommunikasjon, en om religion og jeg skriver om kulturelle utfordringer!

Kulturelle utfordringer:

- kjønnsproblematikk

- kunnskap/ mangel på kunnskap om ulike kulturer

- kosthold

- Traumatiserte innvandrere

- ulik sykdomsforståelse

Har skrevet om disse temaer under kultur, noen som vil tilføye flere punkter?

Dette skal jo drøftes, så tar gjerne imot deres meninger om disse punktene ;)

Er en veldig krevende oppgave egentlig, men spennende! Kan bare ha 5000 ord, så det begrenser jo mye.. :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...