Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #1 Skrevet 20. oktober 2007 ååååå. jeg er så innmari sur på meg selv!!! jeg klarer ikke slutte å røyke!!:-( blir helt gal!! klarer tilogmed å sjule det for samboer! føler meg så dum og ekkel når jeg gjør det!! sikkert mange som synes jeg er teit som sier jeg ikke klarer å slutte å røyke men er bare sånn! please kom med noen råd eller tips!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 Hvor langt på vei er du? Ja forresten så er du vel i andre trimester siden du skriver her..? Jeg fikk UL i uke 7, når jeg så at det faktisk var et liv inni der sluttet jeg på dagen. Nå har jeg sagt i mange år at jeg skal slutte den dagen jeg blir gravid da. Hadde aldri klart det ellers, ikke motivert i det hele tatt. Har ingen problemer med å holde meg nå, men er veldig redd for at jeg kan begynne igjen når jeg er ferdig med å ruge og amme.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #3 Skrevet 20. oktober 2007 Er ikke lett, nei. Slutta for over 4 år siden, og syntes ikke det var enkelt(er til tider fortsatt litt sugen).... Finn noe annet å putte i munnen istedet for! F.eks gulrot, agurkbiter etc, og si til deg selv at du skal ikke røyke akkurat nå, kan vente litt. Pleier å hjelpe. Jo lenger du utsetter røyken, jo lettere er det å ikke ta den!! Husk at det tar ikke kroppen mer enn noen få dager å kvitte seg med den fysiske avhengigheten, det er den psykiske som er værst! Finn noe å holde fingrene i! Jeg strikket som besatt i to dager rett etter jeg slutta, og det tok knekken på det værste. Men går det ikke, så går det ikke. Prøv i allefall å kutte ned til det absolutt minimale!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 vet akkurat hvordan du har det. Er en røyker selv. Holdt meg unna røyken en god stund etter et jeg fant ut at jeg var gravid. Men så begynte jeg å ta en innimellom (veldig sjelden), men nå syns jeg selv at det blir litt for mange den siste tiden. Har kuttet radikalt ned, vet jo at det ikke er bra å røyke, og spesielt nå. Men det er ikke lett altså. Håper at jeg blir enda flinkere etter jeg har vært på ultralyd om et par uker, da har jeg jo faktisk sett at det er liv der:) Og det er jo litt spesielt når man faktisk ser det med egne øyne. Men jeg tror uansett at det ikke er bra å gå med dårlig samvittighet eller uroe seg heller, hvis man tar seg en røyk.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #5 Skrevet 20. oktober 2007 tusen takk for svar!! føler dårlig samvittighet pga det, men alike vel, så føler jeg at det nesten er værre for barnet om jeg går rundt å bekymrer meg enn å ta 2-3 røyk om dagen.. røyka jo masse mer før.. vet ikke jeg, men prøver hvertfall så godt jeg kan å slutte! og hadde aldri trappa ned så mye om det ikke stod på babyen!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #6 Skrevet 20. oktober 2007 hmm.. jeg bare bestemte meg en dag for å slutte. helt enkelt og greit faktisk. er ikke så vanskelig hvis man bare virkelig går inn for det. lykke til
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #7 Skrevet 20. oktober 2007 Nå skal ikke jeg rakke ned på deg eller andre her som ikke slutter under svangerskap! men min mening er: SLUTT og røyk! ett friskt og sunnt barn er mye bedre en en røyk i hånda vel! var storrøyker selv jeg, røyka over 20 om dagen, men slutta med en gang jeg visste jeg var gravid! vanskelig er det ikke når u må tenke at u faktisk slutter for den lille i magen din som u elsker så høyt! lykke til
Tobias og Robin Skrevet 20. oktober 2007 #8 Skrevet 20. oktober 2007 Hei.. jeg slutta den dagen jeg slutta på pillen jeg, for da visste jeg at det kanskje var noe på gang snart... Det som hjalp meg er at jeg ikke sa til meg selv at jeg aldri mer skulle røyke, jeg sa bare at jeg ikke skulle røyke nå.... Lovet meg selv at jeg skulle få ta meg en røyk 1.juli 2008, for da har vi bryllupsdag,babyen er kommet, og jeg kan pumpe meg for en kvelds skyld... hehe... Høres teit ut, men funka!! Har vært røykfri i 5 mnd nå! Lykke til med røykeslutt!
HelenFlores Skrevet 20. oktober 2007 #9 Skrevet 20. oktober 2007 Hei du. Jeg leste boken "Endelig ikke-røyker" for 3 1/2 år siden, og har ikke tatt ett trekk siden. Hadde røykt i syv år, og sluttet på dagen. Så for meg og andre jeg kjenner som har vært motivert til å slutte har den vært helt super:) Om man ikke har lyst er den ikke mye hjelp i tror jeg, min søster har lest den tre ganger og røyker enda he he.. Men kanskje den kan hjelpe deg om du leser den med den rette innstillingen:) Og, man blir oppfordret av forfatteren til å fortsette å røyke mens man leser! Jeg brukte tre dager på boken, tredje dagen satt jeg med en halv-røykt sigarett i hånden og 30 sider igjen å lese, lukket boken, stumpet røyken og sa til meg selv at No, e eg ferdig! og det var jeg! Ble langt innlegg her, men men.. Lykke til..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg brukte også boken"Endelig ikke-røyker" da jeg sluttet 4.juli 2004. Dette var dagen før vi begynte prøvingen på en baby. Jeg hadde da røkt i 15 år og over 20 sigaretter om dagen. Jeg syns den boken og det at jeg aldri ville utsette ungen min for røyk gjorde at jeg holdt ut de første vanskelige ukene og da ble det lettere å fortsette. Var da faktisk røykfri i 6 mnd før jeg ble gravid.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #11 Skrevet 21. oktober 2007 tror faktisk at når jeg har sett den lille der nede og at det faktisk er liv der at jeg klarer det helt! virker så utrolig uviskelig at det er et liv inni meg!
mammaTilLinnea Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 jeg slutta å røyke når jeg var 6 uker på vei... våknet om morgenen med den verste kvalmen noensinne, som varte i 3 mnd! så det gikk smertefritt må jeg si:) men sluttet ved første graviditet også, som endte i ma, da var det ren og skjær viljestyrke!(begynte jo på igjen når jeg mista da:/) nå er jeg i fin form, kan ikke si at jeg savner røyken, selv om sambo røyker. spørs hvordan det går når jeg er ferdig med graviditet og amming da;) bra at du klarer å trappe ned da, alle monner drar vettu! lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg er omtrent som deg, jeg slutta for 6 år siden når vi planla 1 mann, men begynte å fest røyke igjen for 3 år siden ( har tenkt på røyk siden dagen jeg slutte), og fest røyken ble mer. Slutta på dagen i nov. i fjor da jeg ble gravid. Har 1 barn med CP mistet den andre i mars. Denne gangen har jeg ikke helt klart å legge bort røyken men det blir veldig lite (1-2) om dagen. Har kjempe dårlig samvittighet, men klarer det bare ikke helt. Men tror ikke det er noe bedre å stresse for mye heller, har hatt veldig mange rare tanker og "nevroser" denne gange. Det er flere av oss.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 21. oktober 2007 #14 Skrevet 21. oktober 2007 Huff Vet det er vanskelig å slutte, da jeg har vært røyker selv. Men jeg så en film engang, hvor de viste hvordan barnet reagerte da moren røykte. For hver gang moren trakk røyk ned, krympet babyen seg i smerter. Skriver ikke dette for å være stygg mot deg, men det er kanskje lettere å slutte, dersom du tenker på det..... Uansett, prøv å kutte ned så mye du kan, dersom du ikke klarer å slutte. Er bra for hver røyk du IKKE røyker Lykke til.
Dizzie_mortil3 Skrevet 21. oktober 2007 #15 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg er absolutt FOR at du må slutte å røyke. Jeg antar at du vet alle skadeeffektene det har på barnet og hvilke økte risikoer (risiki?) du løper på vegne av barnet ditt, og personlig hadde jeg aldri tort å røyke under svangerskapet. Man gjør så mye annet for å sikre barnet gode vekstforhold i magen, jeg nevner i fleng mosjon, sunn mat, unngår alkohol og diverse fristende matvarer....så å slutte å røyke bør være den selvfølgeligste og viktigste av alle endringer når man blir gravid. Men vet du dette, og VET innerst inne at du har forsøkt av all kraft å slutte og ikke kan yte mer (og ikke bare sier det til deg selv og andre for å unnskylde din ugunstige påvirkning av fosteret og for å slippe ubehaget ved å virkelig prøve å slutte), så synes jeg at du har gjort ditt. Du har tross alt klart å redusere og det er bedre enn ingenting. Jeg synes ikke du skal la deg knekke av dårlig samvittighet eller fordømmende holdninger hvis du virkelig har gjort alt for å slutte. Lykke til!
mummyshome Skrevet 21. oktober 2007 #16 Skrevet 21. oktober 2007 Første bud for å klare å slutte å røyke er: Slutt å kjøpe røyk!!! Skal du slutte å røyke, MÅ du slutte å kjøpe!!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #17 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg tror det er stor forskjell på folk når det gjelder å slutte å røyke. For meg er det kjempelett, jeg slutta da jeg fant ut at jeg var gravid (i 6. uke). Har også sluttet og holdt opp i flere år to ulike ganger tidligere i livet. For min del er det bare å holde ut den ene uka med abstinenser, kanskje spise litt ekstra godteri og være litt svimmel og sånn. Og så er røyksuget helt borte. Enkelt og greit. Eneste grunnen til at jeg har røyket er at jeg liker det, det smaker godt og føles godt Utrolig teit unnskyldning for å ødelegge kroppen sin, men sånn er det. Og jeg begynte å røyke som 12-åring, og sluttet første gang da jeg var 19 (er 25 nå), så det er ikke snakk om litt festrøyking heller... MEN. Jeg har flere i min nærmeste omgangskrets som ikke klarer å slutte for sitt bare liv. Det er ikke det at de ikke vil, men de KLARER det bare ikke. De har all verdens gode grunner, lyst, og prøver alle mulige råd, bøker og kurer i hele verden, men slutte klarer de ikke. For meg er dette helt uforståelig, og i begynnelsen tenkte jeg bare 'dårlig selvdisiplin'. Men etterhvert som jeg har observert dem og snakket med dem om dette, så har jeg begynt å tenke at kanskje vi mennesker takler avhengighet og abstinens så ulikt, at dette bunner ut i noe mer enn bare disiplin? Fordi det ER virkelig enkelt for meg å slutte, samtidig som det uten tvil ER ubegripelig vanskelig for dem... Vet ikke helt hvor jeg skal med dette innlegget, annet enn at jeg har sett hvor sårt dette temaet er for mine ikke-sluttende venner, og hvor dårlig samvittighet de får. Det må være utrolig vanskelig. Jeg vil oppmuntre dere gravide til å gjøre alt dere kan for å slutte, og mitt beste råd er kanskje: Hold ut, stapp i deg hva som helst av godteri for å lindre abstinensene, og hold deg unna røykende venner en stund. Og om du er av dem som virkelig sliter med å slutte, ikke la de det er så lett for gi deg enda dårligere samvittighet. Bare stå på og prøv å finn dine egne grunner og din egen styrke for å klare å slutte. Lykke til!
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 22. oktober 2007 #18 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg røykte masse før. Sluttet da jeg ble gravid med datteren min for 10 år siden, men begynte igjen da jeg var ferdig å fullamme. Røykte deretter i 3 år, før jeg bestemte meg for å slutte igjen. Det er ikke lett i det hele tatt. Men jeg fikk akupunktur-nåler i ørene, og DET hjalp som bare det. Det kan jeg virkelig anbefale. Jeg sluttet på dagen og har ikke rørt en røyk siden (6 1/2 år siden nå). Husk at jo mer du klarer å trappe ned, jo lettere vil det også bli å etterhvert kutte helt! Lykke til!
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 22. oktober 2007 #19 Skrevet 22. oktober 2007 fant ut at jeg var gravid i uke 6 og sluttet i uke 7... er litt vanskelig til tider men bare tenk på babyen...den får det du tar... det hjelper meg ihvertfall...
Hvitkløver2020 Skrevet 23. oktober 2007 #20 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg sluttet å røyke når jeg var 6 uker på vei, dagen etter bryllupet vårt!! Det gikk fint,men bestemte meg for det når jeg beg å røke igjen når storebror var 8 mnd. Har røket i 10.mnd denne gang..sa til meg selv at jeg kansje kan ta meg en fest røyk når ammingen er over for denne (neste) gang..tror det hjelper slik at det ikke blir så vanskelig:) Lyke til alle sammen:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #21 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg sluttet å røyke et halvt år før jeg ble gravid med min første. Da hadde jeg røkt halve livet mitt (13 år) og de siste årene ble det rundt 30 i døgnet. Stod til og med opp flere ganger om natten og røkte... Det var selvfølgelig ingen lett kamp og jeg syntes veldig masse synd på meg selv... og det må være lov, så lenge man ikke tillater seg å ta en røyk for å trøste seg med. Jeg fikk masse hjelp ved å lese informasjon om hva røyk gjorde med folk når røyksuget kom. Dessuten fant jeg en oversikt over milepeler etter antall dager som røykfri. f.eks risikoen for å få kreft nede på en ikkerøykende risiko etter så og så mange dager.... Etter 10 dager hadde jeg det helt jævelig, da fikk jeg mannen min til å kjøre rundt å lete etter boken "endelig ikkerøyker" til meg, og det hjalp veldig å lese i den. Jeg vil ikke anbefale noen å tro at det er greit å røyke i svangerskapet, og jeg håper veldig at du klarer å slutte både for din egen samvittighets skyld og ikke minst for det lille barnet du har i magen, som faktisk ikke kan velge selv om det vil bli utsatt for denne giften eller ikke....
Lille`mor & lillebøll Skrevet 23. oktober 2007 #22 Skrevet 23. oktober 2007 Etter og ha røyket i 11 år sluttet jeg på dagen når jeg fant ut at jeg var gravid(uke5) Ville så gjerne slutte pga masse luftveisinfeksjoner pga røyken,men ventet vel bare på den ``gode`` grunnen til og slutte... Jeg ser på meg selv som røykfri,men har hatt 4 røyk på 5+2 mnd.Det har jeg ikke dårlig samvittighet for i det hele tatt. Når jeg har hatt disse røyka har jeg vært helt alene og egentelig ikke hatt god samvittighet i gjerninga og den smakte pyton!! Men nå har det seg slik at jeg kan gå i mange uker og tenke på røyken,men holder meg vekk helt til jg eksploderer.da må jeg ha 1..bare 1 så holder det for mnd.. Så jeg har hatt 1 røyk per mnd.. Er skikkelig stolt av meg selv jeg...
72moddelen og tulla Skrevet 23. oktober 2007 #23 Skrevet 23. oktober 2007 Hei var jeg deg ville jeg slutte å røyke på dagen. Så et program her for noen år siden, der var det en mamma på UL som tok et drag av en sigarett og man så tydelig hvordan navlestrengen trakk seg sammen og hvor ubehagelig babyen i magen fikk det, den vrei seg og hele kroppsspråket visste at den hadde problemer med å få nok oksygen. Etter dette programmet bestemte jeg meg for å aldri røyke i mine svangerskap. Helt ærlig uten å være fordømmende, det burde ikke være problem å stompe røyken med tanke på hva man utsetter det skjæreste man har. Lykke til, hilsen en som har sluttet å røyke for 3 1/2 år siden
Jordbæret <3 Skrevet 23. oktober 2007 #24 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg er egentlig litt sånn antirøyk. Har aldri prøvd å røyke, og det har ikke min samboer heller. Men jeg er også veldig i mot antirøykehysteriet. Jeg blir lei meg når jeg hører at folk føler seg dum og mislykket fordi de ikke klarer å slutte å røyke Klarer du ikke slutte å røyke, så prøv å begrense det mest mulig. Jeg har ei god venninne som alltid har røyka mye. Hun prøvde i mange år å bli gravid. Til slutt måtte hun ha prøverørsbehandling. Da fikk hun beskjed om at dersom hun ikke klarte å slutte å røyke før forsøkene startet, skulle hun ikke stresse med det. Det var faktisk bedre for kroppen og babyen at hun ikke stresset med røykekutt og fikk dårlig samvittighet og humør. Hun ble gravid, men klarte ikke slutte å røyke, men kuttet ned så mye hun klarte. Hun har nå flere barn, hun har røyka med alle sammen. Men hun røyker ikke når barna er til stede, og hun har et røykfritt hjem. Det er bra synes jeg. Og det er så mye som hun klarte. Noen klarer lett å slutte, andre har ikke sjans. Det er fordi vi er så forskjellige. Jeg synes du skal kutte ned så mye du klarer, og kose deg ekstra med de få røykene du tar. Lykke til videre!!
Katrine♥ ~Over terminen~ Skrevet 23. oktober 2007 #25 Skrevet 23. oktober 2007 Uff. Veit det er veldig vanskelig, er jo faktisk jæ.... godt med en røyk for de som røyker.. Jeg brukte selv et par, tre uker fra jeg fant ut at jeg var gravid, til jeg hadde sluttet å røyke. Det som fikk meg til å slutte var tanken på alle jeg skuffa ved å røyke, samboeren, familien min, familien til samboeren, venner og BABYEN..! Alle forventer jo med at man slutter å røyke når man er gravid. Det var bestevenninna mi som fikk meg til å stumpe røyken for godt, hun sa at hvis jeg hadde samvittighet til å røyke så kunne jeg jo fortsette med det.. og det hadde jeg ikke.. Er så glad for at jeg har sluttet å røyke, da slipper jeg å ha dårlig samvittighet for at jeg har røyka under svangerskapet, og da veit jeg at jeg har gjort det jeg kan for at ungen min skal bli sunn og frisk og ha det bra! Måten jeg gjorde det på var å si til meg selv at når jeg våkner i mårra skal jeg ikke ta en røyk..! Jeg sto opp, spiste frokost, pusa tenner (vanligvis tok jeg meg en røyk før frokost...!) Det var jo ett skritt, å droppe mårrarøyken.. Det motiverte meg til å droppe neste røyk.. Sånn fortsatte det ut dagen, og når jeg sto opp dagen etter hadde jeg jo klart det i et døgn, så hvorfor ta en røyk da...?? Samboeren min røykte og alle på jobben røyket, så jeg fant ut at jeg kunne jo bli med ut når de skulle ta seg en røyk. Jeg var fortsatt sosial og ble med som før, og syns det lukta veldig godt:) Et par råd (funka for meg!): -Tenk på alle som gleder seg til babyen kommer, vil du at de skal tro du ikke vil gjøre ALT for ungen din? -Ikke trapp ned, kutt helt ut med en gang. -Tenk på babyen din og hvordan røyken du koser deg med påvirker den. -Fortsett å vær sosial og fortsett med vanene du hadde når du røyka, men dropp røyken. -Spis grønne epler (eller annen frukt). -Tenk på alle pengene du sparer, som du kan bruke på deg selv og babyen din.. -Når du blir sugen, så gå deg en tur, eller finn på noe, ikke sitt og tenk på røyken... -Når du får et røyksug går dette over på et par minutter.. -Den første dagen er verst, klarer du deg igjennom den, klarer du resten...! -Det er lettere enn du tror!! ;-) Håper dette hjelper litt.. Jeg røyka 20++ om dagen og har røyka i ni-ti år og er helt røykfri idag. Har jo selvfølgelig lyst på en røyk i ny og ne, men da tenker jeg: Hva er vitsen og koser med magen min istedet... :-) Samboeren har klart seg i to uker nå, ved å følge måten jeg gjorde det på (er kjempestolt av han!!), så nå er alt klart for den lille! Lykke til! Håper du klarer det!!! :-) Klem fra Katrine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå