Gå til innhold

Utvikling

Sanasol har 2 herlige jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner virkelig å skjønne at Mia er et lite barn med egen fri vilje og ønsker. I dag tok hun tak i en kulepenn og satte i gang og gnafse på den. Jeg syntes ikke det var noen god idé, så jeg tok den fra henne og sa "nei". Hun så sjokkert på meg og satte igang med det verste lille sutreansiktet og gråt sine bitre tårer, for en manipulerende liten luring ;-) Store tårevåte øyne og alt hehe, helt i sjokk over at hun ikke fikk gjøre som hun ville. Jeg begynner å skjønne litt av hva jeg har foran meg hehe.

Men ellers koser vi oss med 8 måneders glass som har gått mye bedre enn jeg fryktet pga store biter. Hun digger de! Snart blir det nok også krabbing siden hun står så mye på alle fire. Jeg synes hverdagen er skikkelig kul, hun gjør så mye artig og jeg trenger ikke tv så lenge jeg har henne :-)

Har dere andre noen hverdagsglimt dere vil dele? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det også mye på gang om dagen ja. Her for noen dager siden hadde hun plutselig snudd seg over på ryggen to ganger etter hverandre. Hun fikk jo helt sjokk og begynte å grine for hun dunket jo hodet i gulvet. Mamman har var jo helt i ekstase og fikk roet henne ned. Må jo nevnes at det ikke har skjedd igjen. Ellers må jeg si at hun skravler og underholder hele omverdenen hver gang vi er ute. Mon tro om det er arvet av mamman, hmmm....

Hun jobber også fælt med beina og rumpa om dagen. Så vi er også spent på det med krabbingen. Kan se for meg hvordan Mia så ut da hun fikk nei fra deg. Vi må nok forberede oss en del på det fremover.

Hun skrattler også når vi tuller og tøyser om dagen og er bare sååå herlig når hun smiler. Det smelter både mamma og pappa hjertene. Utrolig hvor glad man blir i disse små nurkene. Vi har også vært i Sverige og kjøpt 8 måneders glass. Ikke lenge til de skal prøves. Blir spennende med ulike fiskeretter og thai mat blant annet. Nå har hun jo fått ett par tannebisser og tygge litt med også.

Skrevet

hehe tipper hun så søt ut jeg når hun fikk nei av deg :-)

Her i gården så er høyre fortann på full fart frem. Skal skrive i dag i boken hennes for nå ser jeg den titter frem. Og når hun skulle spise kveldsgrøten så fant hun ut at å gnisse tennene mot hverandre var gøy!!! Trodde jeg skulle få spasmer der jeg satt...forferdelig lyd hehe

Ellers så babler hun i vei. Var å handlet på obs rett rundt åpningstid, lite kunder i butikken, så begynner hun å kjefte mamma mamma mamma....rallet gjennom hele butikken! Og når vi kom til kassa satte hun igang med blablabla blabla hehe

Hun er nesten oppe på alle fire, men tror nok det er en stund til hun får skikkelig teken på det, ganske lat av seg :-)

Rulling derimot har hun fått skikkelig teken på, alle veier :-)

Skrevet

hehe, kjenner godt igjen reaksjonen ved "nei". Erica skjønner helt klart at hun gjør noe hun ikke får lov til og ser på meg med et liksom sjokkert ansikt og lager gjerne et dramahyl i sammenheng med det. Morosmt med egen vilje, ja!

Her er det også så morsomt om dagen! Skulle ønske denne tiden varte forevig, det er jo så herlig tid nå! Erica har fått skikkelig dreisen på rulling, dog bare en vei. Men det er et stort steg synes nå jeg. I tillegg er det å bevege seg rundt i ring og ake seg bakover som gjelder. Tempo begynner å bli bra også. Mye latter om dagen, og mye skravling. Så er det jo dette med dansingen/diggingen til musikk, som er såå herlig å se på.

Gleder meg over hver dag, og synes tiden går så altfor fort! Merker at jeg nesten savner henne litt nå som hun ligger å sover så søtt i sengen sin! Herlige lille jenta mi!

Skrevet

Dette var jammen en koselig tråd:)

Her har Sebastian nå gått fra å stå på alle fire til å dra seg opp etter møbler eller bukseben for å stå oppreist. Han har gått rundt i gangen og skjøvet på kassa med det radiostyrte helikopteret til Øivind:) Jeg får jo helt mammahjertet i halsen hver gang jeg ser han står på vaklende ben og slipper den ene hånda, det synes mamma kanskje er litt tidlig!

Ellers så får jeg også rasende kjeft hvis jeg sier nei eller tar fra han noe han "vet"han ikke får lov til å leke med. Det blir en høylydt klaging og kjefting som ingen ende vil ta:) Han har begynt å hyle og rope så fælt. Hvis noen av de andre barna i den åpne barnehagen nærmer seg leken han holder på med skremmer han de vekk ved å brøle til dem! Det samme gjør han hvis mamma/pappa er litt for treg med matserveringen........ Tror jeg er i ferd med å få en liten brøleape!

Favorittleken for tiden er en blanding av sisten og titten på hjørnet.... Da er det Sebastian som jager mamma/pappa eller vi som jager han rundt i leiligheten og prøver å hjemme oss og "tar" hverandre. Sebastian krabber for harde livet og hyler av fryd og skvetter like mye en av oss titter frem og sier bø. Hvis noen vet hvor jeg kan få kjøpt meg noen billige knebeskyttere så er det bare å si i fra for jeg begynner å bli ganske sår på knærne etter all krabbingen:)

Skrevet

Dette var en koselig tråd! Vi koser oss masse for tiden her også. Har akkurat kommet hjem fra hyttetur, bare den lille familien på tre. Det var veldig koselig, og kan anbefales! Maja stor-kosa seg med foreldre som ikke hadde noe annet ore enn å kose oss (ingen som tenkte på at det burde ha vært rydda, vaska, handla et eller annet...).

Maja lærer også stadig nye ting, og vi blir utrolig stolte av hver minste lille ting:-) Noe av det morsomste nå er å vinke til skyggene av oss og til speilbildet. Videre har hun nettopp lært å vise "så stor er Maja" (strekker hendene opp i lufta) og "åååå, så god!" (bøyer hodet mot oss og skal kose. Det er jo bare så søtt!!

Ellers har hun i den siste tiden løftet rumpa mye når hun ligger på magen, men har enda ikke kommet seg opp på alle fire. Vi venter spent på det.

Bestemora til Maja har lært henne en liten grimase. Hun lager smilemunn og smale øyne, mens hun rynker på den lille nesen. Og da må vi alle selvfølgelig le av henne, så hun synes det er supergøy!

Jeg er så utrolig fornøyd med å være hjemme for tiden, og skulle også ønske at tiden ikke gikk så fort.

Skrevet

Ja, nå skjer det mye.

Vesla snurrer også rundt på magen, og aker seg bakover - og fortvilelsen øker ettersom hun kommer lenger og lenger vekk fra det hun egentlig ville ha tak i...Hun velter seg fint fra mage til rygg, men fra rygg til mage kommer hun bare halvveis. De siste dagene har hun begynt å bable kjempehøyt - dædædædæ - og hun prøver å løfte rompa når hun ligger på magen, men det er nok litt tungt.

Forrige uke hadde vi besøk av ei som var to uker eldre, men mye mer aktiv. Stakkar vesla ble skikkelig redd første kvelden, men det kom seg heldigvis dagen etter. Jeg hadde håpt at hun skulle bli like flink til å spise, men dengang ei.

Nå blir det formiddagsgrøt.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg henter opp denne tråden igjen jeg.. Synes det var så koselig å høre hva de andre barna gjør (alt går jo så fort nå!), og ikke minst få skryte litt av eget nurk også ;-)

Vi har jo hatt ei lita skravle-bøtte lenge. Men nå har hun begynt å herme også. Når vi sier "borte - bø", kommer det et aldri så lite "bø" tilbake. Så søtt! Og i går kveld når hun skulle legge seg og vi sa "natta", kom det et kosist "tatta" tilbake. Moro med en skravle-bøtte i huset!

Ellers er vi enda ikke i gang med krabbingen. Hun har begynt å åle seg mye fremover nå, så det går i det og rulling. Hun løfter rumpa en del, men det ser ikke ut som hun har noen planer om å krabbe.

I forhold til mat, har vi valgt å gå tilbake til 6 mnd middag. Tror det var klumpene i 8 mnd som gjorde henne så skeptisk en stund. Hver gang vi prøver oss på 8 mnd middag med klumper, nekter hun plent å spise. Men det må vel komme seg etter hvert (hun er jo glad i brødskive), ellers må hun lære å like suppe med tiden:-) Dessuten er hun ikke så glad i grøt. Men hun er god og rund, og lider ingen nød akkurat..

Hvordan går det med dere andre da?

Skrevet

Så søt lille Maja er, synes jeg ser henne si "bø" og fryde seg over reaksjonen. Hun har jo skravla en stund :-)

Her er det jo krabbing som er det store, og det krabbes til den store gullmedaljen. Jeg går i et annet rom, og hun tasser etter og klukker fornøyd. Det beste i verden er om jeg sniker på henne, da ler hun høyt og koser seg. Hun har også begynt å sette seg ned, så hun klarer seg mye bedre selv nå og det synes mamma er deilig.

Hun hadde matstreik i et par uker, men gubben sa det sikkert var fordi hun hosta og hadde vondt i halsen, og det kan han jaggu ha rett i for de siste par dagene har maten igjen vært topp.

Sovinga er litt opp og ned, noen netter kan jeg like godt bare stå opp fordi det går i ett, mens andre våkner hun ikke en eneste gang. Vet egentlig ikke hva som skjer, og tar det som det kommer. Jeg skulle gjerne sagt at det er tenner på vei, men det har jeg sagt siden hun var 3 mnd så jeg begynner å tro at det er noe annet. Jeg er ganske sikker på at alle i gruppa skal få tenner før henne, men hun er nest nest eldst så hun burde kjappa på litt ;-)

Hverdagen er så fin, og vi har det så bra. Rart å tenke på at alt var så innmari pyton for 8 måneder siden, men nå er livet herlig! Kjenner at jeg ikke vil tilbake til jobben, og det sa jeg ikke de første par månedene, da gledet jeg meg til å jobbe. Ting forandrer seg :-)

I dag fant vi ut at bilstol nr. 2 som vi har kjøpt kan festes begge retninger i Isofix'en, så lettelsen var stor over at vi slapp å kjøpe nytt sete (så filmen på Trygg Trafikk og fant ut at vi ikke ville ha foroversete likevel). Så hurra for det!

Gleder meg til å høre fra dere andre! :-)

Skrevet

Ååååh! Så gøy med Maja! Hun har jo alltid vært en pratsom dame, og det har jo vært mye sammenhengende mamamma en periode! Jeg har jo trodd at hun kommer til å bli en baby som prater tidlig og det er jo så moro!

Og så gøy med lille frøken krabbe-Mia også! De gror til disse småttisene! Det er jo så bra når de får til ting og trives med det.

Her jobber vi fortsatt mye med fysio øvelsene vi får og det er jo gøy så lenge det gir resultater. Rulling går nå bra til begge sider, og vi er såå glade for det! Ellers jobber vi nå med å få rompe opp og bøy i knær, og disse øvlsene er IKKE poppis! Hun hyler og nekter plent! Men sånn var det jo med de forrige øvelsene også...

Det morsomste nå er at hun har lært å vinke hadet og at hun kjenner snur seg etter bamsen sin når jeg spør "hvor er Arne?" Hun skjønner helt klart hva jeg spør om og snur seg og ser til hun finner han. Moro!

Vi har det mye moro om dagen, men jobber også mye med å lære henne å bli flinkere til å ligge alene å leke. Det er ikke så lett...

Skrevet

hehe gleder meg til å høre Maja si Bø og se Mia krabbe ivei :-) Og selvfølgelig Erica som har lært seg å vinke hadet :-)

Camilla vinket hadet ganske mye, men har nå funnet ut at det gidder vi ikke mere.

I dag har hun for første gang klart å komme seg fremover! ikke bare bakover og i ring. Sååå stolte begge to da ja!

Er jo ikke så lange biten hun klarer og jeg må lokke ganske mye, men det er da noen cm i riktig retning hehe

Vi øver også på rompe opp og bøy i knærne, hun klarer det alene om hun har noe å sparke ifra mot, men ikke så lenge av gangen.

Hun sover som regel godt om natta, men det hender at jeg må opp å gi smokk. Noen netter er helt klart værre enn andre, men jeg klager absolutt ikke :-)

Som dere alle sikkert har fått med dere så vil hun ikke ammes på dagtid lenger, det var jo ganske sårt til å begynne med, men nå er det bare greit :-) Så vi øver masse på å drikke fra tutekopp

Storkoser meg med henne om dagen, hun smiler, ler og er bare helt herlig om jeg skal få si det selv :-)

Skrevet

Hei.. Jeg tenkte jeg skulle prøve å gi noen ord fra oss også. Det skjer masse om dagen, og gutten min er ikke lenger immobil. Han er i aller høyeste grad aktiv og mobil. Men også veldig frustrert. Han vil så gjerne fremover, og det er neimen ikke lett. Hans krabbestil kan se ut som blir med rette ben med rompa i været.. Ser ut som en V.. Og da går det ikke fremover. Da går det gjerne med hodet i gulvet etterfulgt av litt skråling.

Men rundt kommer han, og lekene og andre ting i hans nærhet flyr veggimellom.

Hans favoritt-leke er fotballen han fikk fra Libero-klubben.. Den er med på alt, til og med på håndball-kampene til storesøster. Og der han selvsagt et lite midtpunkt.

Ord har han ikke, annet enn litt mamamamama babling. Også eeelsker han å lage boblelyder og brrrr. Gjerne så spytten står!

Mat er et annet kapittel. Vi har gitt opp mat på glass. han simpelthen liker det ikke. Så vi lager maten selv. Og det er kjempegøy, så lenge mamma ikke moser den. Jeg vil tygge!!! Børdskiver med leverpostei, kjøttboller, fiskeboller, fiskepinner, fiskekaker, pølser, potet, kalkun, kyllingfilet, u name it! Skal vi bruke glass, må vi gi 12 mnd glass. De er det nok klumper i, så stabukken kan tygge litt.

Lurer av og til på hvor han har staheten sin fra. Jeg har beholdt min!

Skrevet

Hei,

Moro tråd og ikke minst moro å se at alle er på sine stadier med sine ting. Det går jo fremover. Her i gården har vi ikke hatt det så morsomt i det siste. Men det er vel en miks av snart to uker med våkenetter på noen tenner som ikke kommer og en mamma som helst ville hatt ny jobb i går.

Mathilde har begynt å sutre noe helt villt når hun ikke får til ting. Her begynner det å bli god vilje ja. Morsomt da for det har hun nok etter meg at hun er en god dose utålmodig. Når vi er ute hos andre går det helt flott, men med en gang det bare er oss hjemme virker det som hun kjeder seg fort.

Hun er en racer på å komme seg rundt i ring og løfter rumpa som bare det. Prøver å komme seg opp, men har ikke funnet teknikken enda. har rullet over på ryggen noen ganger, men slo seg så fælt i hodet at jeg tror det skremte henne nok til å la være en stund.

Ellers skravler hun også masse uforståelig. Bortsett fra mam mam som nå begynner å likne mer på mamma. Søtt det da.

Vi øver også på vinke og klappe, men hun bare ler når jeg gjør det. Sang er en stor suksess og spesielt ro ro til fiskeskjær er en slager.

Mammadalt er hun til tusen om dagen og vil aller helst sitte oppå meg hele tida. Litt slitsomt, men veldig koselig.

Skrevet

Så koselig å lese.

Den siste uka har vesla begynt å åle seg framover. Fra å flytte seg noen cm kommer hun seg nå i alle fall rundt i halve stua ganske fort (men det ser ut som om hun blir fort sliten).

Nå er hun så opptatt av å undersøke verden at det å sitte i ro på fanget kun er aktuelt når hun er trøtt og sliten. Ellers skal det lekes på gulvet. Det varierer om det er lekene, dørkarmer, bord- eller stolbein etc. som er mest spennende. Hun prøver å løfte på rompa når hun åler seg fram, men det er nok et stykke fram til hun krabber enda. Musikk er veldig populært, både på cd og når mamma synger (og jeg må vel nyte at noen liker at jeg synger...).

Heldigvis har hun begynt å spise bedre (i alle fall når vi er hjemme) og sovingen går stadig bedre. Vi har tatt nettene gradvis, og er nå nede i ett måltid - og nå i natt sov hun helt til 5 før hun fikk pupp!! Og da sovner hun heldigvis med en gang igjen.

Mamman begynner å føle seg litt mer uthvilt - samtidig som hun innser at nå går det fort framover. Etter planen skal jeg begynne å jobbe i slutten av januar...

Skrevet

Veldig koselig å lese om alle, nå som vi ikke sees så ofte lenger, i hvert fall ikke alle samtidig! Og så store alle er blitt!

Amanda elsker å reise seg opp mot ting, utforske hva som er oppe på bord og lignende, og å gå rundt (med litt hjelp). Og hun har begynt å stå litt uten å støtte seg! (10-20 sek). Så snart løper hun sikkert av gårde...

Vi er på åpen barnehage et par dager i uka, der koser hun seg veldig. "Løper" rundt og leker med alle lekene, stjeler leker fra de store guttene, og har ikke tid til mamman sin i det hele tatt.

Mat er fortsatt en favoritt. Allt går ner. Men hun nekter å drikke noe som helst. Og så har hun sluttet med pupp, på eget initiativ. Men nå våkner hun, så nå må jeg løpe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...