Gå til innhold

Om å ta smarte valg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det å ta smarte valg egentlig? Er det å alltid ta de valgene som gjør livet enklest? Hvor smart blir man egentlig av det i lengden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom hensikten med valget er å gjøre livet enklere, og den hensikten oppnås, så må man jo kunne si at man har gjort et smart valg. Om hensikten derimot er å bli smartere, så går det ikke automatikk i at det som blir et riktig valg i den sammenheng også gjør livet enklere.

Skrevet

Jeg tenkte på det som på folkemunne kalles å ta et smart valg. Jeg oppfatter det å være noe som innebærer at man unngår motgang.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at ganske mange, for ikke å si folk flest, ønsker å velge minste motstands vei, ja. Sånn sett har du sikkert rett. Jeg har også inntrykk av at en ganske stor andel av disse ikke lar seg affisere så fryktelig mye av at enkle utveier ofte fører til fordummelse og at de ikke minst går på bekostning av integriteten, ergo er det vanlig å kalle forenklende valg for smarte valg.

Nå sier jeg jo ikke at det i alle tilfeller er en uting å velge strømlinjeformet.

Skrevet

Jeg tolker det som å velge det som lønner seg for å få et godt liv. Altså velge en utdannelse som kan gi deg en god inntekt og trygg jobb, velge partner etter hodet osv osv. Ikke nødvendigvis minste motstands vei.

Skrevet

Å ta smarte valg betyr ikke (for meg) at man velger minste motstands vei eller det som gjør livet enklest, men å velge vekk de tingene som er nyttesløse og ufruktbare.

Det betyr at man må være kommet så langt at man kan ta lærdom av andres feil for man har ikke tid til å kunne ta lærdom av alt selv.

(Eks: Ikke bli hos en som slår eller drikker. Sannsynligheten for at du klarer å forandre ham/henne er omtrent lik null.)

Man kan ikke velge vekk alt som gjør livet vanskelig, men man kan styre unna "unyttig" lidelse. Da har man tid til å utvikle seg selv og bli klokere på livet.

Andre "smarte" valg er å få en utdannelse til et yrke man kan leve av og trives i.

Skrevet

Jeg pleier å tyte dette til datteren min:

De riktige valgene er ofte de som er vanskelige å ta. Den letteste utveien er sjelden det beste valget.

Skrevet

Slik jeg har forstått det, menes et smart valg på folkemunne, som f eks:

Priortere skole

sunne hobbyer

Få en godt lønnet jobb

ha et ryddig forhold til mennesker rundt deg.

og det er jo vel og bra. Kan være et godt fundament for å bygge et godt liv. Men om du tar de valgene som regnes som gode av samfunnet, har du garanti for å få det bra og for å få det gode livet du forventes å få, utifra priorieteringene sine.

Det som er et virkelig smart valg,tror jeg, er å velge utifra hjertet, og være tro mot deg selv.

Skrevet

Men for å i det hele tatt være istand til å "se" fordelene av et smart valg er man jo nødt til å ha tatt noen skikelige dårlige innimellom også.

Dårlige valg er nok en direkte kobling til lærdom og viten. Det som så fint kalles livsvisdom!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...