Gå til innhold

Aldersgrense for å være fadder ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som er den nedre aldersgrensen for å være fadder i dåp ? Har lyst å ha nevøen min som fadder til baby i magen - men han er 14, muligens 15 før dåpen. Er det for ungt ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

han må være over 15, og konfirmert...

Skrevet

Ok, han skal konfirmeres i vår, og blir 15 i mars. Babyen kommer i januar, så da kan det hende det passer sånn at dåpen blir etterpå. Hadde vært koselig.

Skrevet

om så dåpen blir før konfirmasjonen så skal det gå greit. bare snakk med presten og si at han konfirmeres samme år. flere jeg kjenner som har gjort det slik.

Skrevet

Til vår førstefødte hadde vi våre søsken som faddere, dem var da 13 og 14 år. Det var ikke noe problem, men foreldrene våre måtte skrive under.

Skrevet

Det kommer faktisk litt an på presten..

Han første presten jeg pratet med nektet oss å ha min søster på 12 år som fadder..

Kom dårlig overens med denne presten,så vi fikk heldigvis en annen prest før dåpen..

Denne andre presten syns det var greit at vi brukte søsteren min,hun ble skrevet inn som fadder,så begynner det å gjelde fra hun er 15 år..sa presten..

Skrevet

Er ikke sikker på den nedre aldersgrensen, men må ikke være konfimert som noen her sier :)

Skrevet

Trenger da ikke være hverken konfimert, døpt eller medlem av statskirken for å være fadder. Jeg er ingen av delene og har vært fadder flere ganger.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Da er det sikkert forskjell fra kommune til kommune.

Når jeg døpte snuppa, så fikk jeg beskjed om at broren min kunne skrives inn som fadder året etter, for da ble han konfirmert.

Snakket med kirkekontoret i går ang dåpen til lillebror, og hun sa " faddere må være over 15, konfirmert og medlem av statskirken, minimum 2, max 6 stykker". Det samme sa presten til oss når vi døpte eldste.. og det var ikke samme kommune...

Skrevet

her i kommunen er den eneste grensen at de skal være konfirmert. alle som er faddere må være medlem av statskirken her. vet ikke om det er vanlig men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...