Gå til innhold

For sent aa bli to-spraakelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i England, mamma er norsk og pappa er engelsk.

Vi har saa langt bare snakket engelsk i huset, (mens jeg snakker norsk med sosteren min naar vi er sammen).

Gutten min er 4 aar og gaar paa engelsk skole, og jeg lurer paa om det er for sent aa gjoere han to-spraakelig?

Noen med erfaringer? som har begynt sent aa laere et annet spraak, mener jeg? Hvordan boer jeg gaa frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med en eneste gang å snakke norsk til han!!

Datteren min kunne ikke et ord engelsk da hun var 5 år,og vi flyttet til USA. Det tok 1 mnd for henne,så kunne hun engelsk.

Jeg snakker 85% norsk hjemme sånn circa, og alle sammen skjønner norsk.

Les norske bøker,syng norske sanger og snakk hver eneste dag på norsk til barnet ditt.

Det er ikke for sent =o)

Skrevet

Takk for svaret!

Jeg tror jeg bare er litt redd for at han skal bli totalt forvirret, og at det kan slaa uheldig ut midt oppi det aa laere aa skrive/lese paa skolen osv. Datteren din, hvordan taklet hun overgangen? Gikk det bra paa skolen? Hvor fort gikk det foer hun snakket flytende engelsk, og var det som aa bli kastet ut paa dypt vann?

Jeg har saa lyst til at denne prosessen skal vaere saa glatt som mulig, og at han kan snakke mer med familien naar vi er i Norge, (den eldre generasjonen, mener jeg, og andre barn paa sin egen alder - naar vi reiser over paa ferier saa blir han alltid veldig isolert...)

Skrevet

Det har gått helt fint. Nå er hun i High School, og det er norsk skriftlig som er problemet. Men hun snakker godt norsk,og det er jo det som er det viktigste. Synes unger er utrolig til og ta til seg språk,og de er flinkere enn voksne til og takle det. Iallefall ikke vært noen store problemer her i huset.

Sønnen min på 9 har problemer (lærevansker),men jeg tror ikke det har noe med det tospråklige og gjøre. Han hadde nok hatt problemer uansett,da han har adhdog LD.

Da jenta mi var 5,og vi flyttet hit,begynte hun med en gang på skolen, og det var ikke noe problemer for henne. Hun har vært honor roll student i mange år, og gjør det fantastisk bra på skolen nå.

Jeg angrer veldig på at jeg ikke hadde fast daglig rutine på lesing av norske barnebøker høyt.

Det burde jeg ha gjort,for hun liker ikke lese norsk...dessverre.

Men snakkinga går greit=o)

Skrevet

Takk skal du ha - da setter vi igang her i huset!

Jeg snakket litt enkel norsk til han i gaar, veldig enkle oppfordringer som "sitt ned", "se der", osv. Deesuten kan han allerede noen enkeltord som kroppsdeler, tante, mommo osv. Tror dette kan bli litt morsomt - da barna dine var yngre, (5aar), naar de enda var ukjente med engelsk, hendte det at du forklarte paa norsk hva du mente, eller kjorte dere konsekvent paa engelsk enten barna skjonte noe eller ikke?

Vet ikke hvor mye engelsk jeg skal blande oppi det norske til aa begynne med?

Det gar seg vel til;o) Takk for veldig gode raad, de kommer godt med!

Skrevet

Jeg sier mange ganger ting på begge språk,samtidlig. Uten at jeg tenker over det. Kan si ting som "vil du gå ut?" og rett etterpå "wanna go outside?" (dette til 2åringen).

Han skjønner begge språk,og har gjort det lenge. Han sier "nei" og "no" om en annen, og "sko" og "shoe".

Man må bare ikke gi opp,og stå på hver eneste dag.

Datteren min som nå er 15 år, og den andre datteren på 19, snakker kun amerikansk når de prater sammen, og det nytter ikke å mase på dem. har gitt opp. Enda de snakker perfekt norsk!

De har nok bodd her for lenge ;o)

Det tok et par måneder,husker jeg, så kranglet de på engelsk! hehe

Jeg snakker mest norsk til barna,da de får amerikansken inn overalt uansett.

Det har iallefall fungert helt bra,selv om ikke 9 åringen min prater så godt norsk som jeg gjerne vil han skal. Men han skjønner jo nesten all norsk,så han kan hvis han vil.

Vi skal hjem til jul, og da tenker jeg han får prøvd seg,for da skal han tilbringe mye tid sammen med mormor,og hun snakker ikke engelsk noe særlig. Og det vet han.

Barn er veldig lærenemme.Du må bare stå på,og ikke gi opp. Så går det der helt bra.

=o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...