Gå til innhold

Fordeling av husarbeide......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre for at mannen min selv skal ta initiativ til å ta sin del av husarbeidet? Eller er det rett og slett å be om for mye? Jeg er så utrolig lei av å mase og minne han på hva som skal gjøres, hva hans oppgaver er osv. og han er enda mer lei av det. Allikevel klarer han ikke å gjøre det han skal og mener jeg ikke gir han en sjanse/viser ham tillit til at han selv kan finne ut av det, noe som jeg jo selvfølgelig har forsøkt, flere ganger, med like nedslående resultat hver eneste gang. Han prioriterer der rett og slett ikke. Han ser rot, men ikke støv/møkk. Misforstå meg rett, det er overhodet ikke sånn at han løper rundt og rydder, bare fordi det er noe han legger merke til. Eksempel: Vi har to innekatter, og han har jo hatt ansvaret for dette siden jeg ble gravid, men jeg har nok blitt nødt til å ta den også noen ganger, rett og slett fordi noe annet er utenkelig, stakkars kattene. Han glemmer det/prioriterer det ikke, jeg må minne han på det, og nå har han begynt å 'true' med at om jeg maser om det, kommer han ikke til å gjøre det...og om han får vite/ser at jeg gjør det, blir han kjempesur! Og det at han truer men ikke å gjøre noe fordi jeg ber han om det, gjelder ikke bare kattesanden, men også alle andre oppgaver. Det er utrolig barnslig og umoden oppførsel, og han forstår ikke at vi blir nødt til å samarbeide om gjøremålene, om dette skal fungere. Når han arbeider og jeg er gravid og studerer/mye hjemme, gjør jeg mer, men hverdagen vil jo også bli en annen på et tidspunkt, hvor vi begge arbeider/studerer. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å få dette til???? Alternativet er hushjelp, noe jeg også har sagt til ham i fullt alvor, selv om vi bor på knappe 60m2, noe han jo selvfølgelig mener er tull. Men om han ikke tar sin del snart, blir det eneste utvei. Jeg har termin om under 2 mnd, og er fullstendig klar over at jeg vil komme til å makte mindre og mindre, og at det høyst sannsynlig vil ende opp med x antall krangler om vi ikke finner ut av det....helt ærlig, jeg forstår godt at dette er en grunn til parforhold går i oppløsning.

Tips eller råd mottas med et STORT takk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Ja, den evige konflikten om husarbeid... Vi fant en løsning på dette som har fungert ok for oss. Vi satte oss ned og gjorde en avtale om èn husarbeidsdag i uka. Han fikk velge hvilken ukedag og hvilke gjøremål han ville ha ansvaret for (støvesuging, gulvvask, tørking av støv og vaske badet). Jeg har tro på at han får lov til å velge hvilke opgaver som skal være hans, slik at han ikke får følelsen av at du har tredd noe over hodet på han. Som både du og jeg sikkert er enige om; det spiller ingen rolle når det blir gjort, bare det faktisk blir gjort. Dette har faktisk hjulpet. Det er klart han trenger en påminnelse i ny og ne, men absolutt bedre enn tidligere.

Lykke til!

Skrevet

Det har vi også begynt med. Husarbeidsdag hver torsdag. Da er det rent og pent til helgen og vi kan slappe av. Hans hovedoppgaver er å ta ut all søppel (papir, hermetikk+alt vanlig søppel..tar jo ut i løpet av uka også da! :) ), støvsuge, vaske gulv og enten do eller bad.

Mine oppgaver er å tørke støv i hele huset, vaske do eller bad, skifte på sengen og rydder før han kommer hjem.

Siden jeg er mest hjemme (sykemeldt) lager jeg mat nesten hver dag, vasker alt av klær og står for alle innkjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...