Gå til innhold

Er dette rettferdig? (litt langt, men håper noen tar seg tid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt meninger/innspill her nå... angående fordeling av utgifter i samboerforhold...

vi har vært sammen i snart to år nå... har en gutt på snart 5 mnd. vi har det bra sammen, men jeg syns kanskje vi har litt for atskilt økonomi... eller - vi deler alt likt, og jeg syns kanskje han kunne bidra litt mer.. (uff - hørtes ille ut når jeg sa det sånn)

Sambo er i full jobb, har ca 23 000 utbetalt i mnd... i tillegg har han leieinntekter på 8000 (3000 fra meg, 5000 fra leieboer) jeg er student, og har alt i alt ca 10 000 utbetalt i mnd... da skal jeg betale ham 3000 (jeg betaler 20 % på boliglånet), så sitter igjen med 7000. så går det gjerne noen tusen til regninger, så har som regel 5000 igjen...

Så kommer spm mitt, er det da rettferdig at vi deler alt likt? matutgifter, strømregninger, andre felles regninger... i tillegg kjøper jeg det meste av klær til gutten vår, siden jeg får barnetrygd.... Jeg skulle ønske han kunne bidra litt mer, siden han tjener såpass mye mer enn meg, men vet ikke om jeg kan be om det? eller er det frekt av meg? vet ikke helt hvordan jeg skal ta opp det her... men syns det er litt urettferdig, jeg sliter for å få det til å gå rundt hver mnd...

(jeg syns han er litt sær med penger egentlig, f.eks skulle han ha tilbake halvparten av det han hadde betalt i parkering når han besøkte oss på sykehuset etter fødselen... var ca 400 kr til sammen, så var ikke så mye, men syns det er litt rart jeg....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har det ganske likt dere når det gjelder alle faste kostnader.....ivertfall har vi hatt den sånn. MEN hadde samboer kommet og sagt han skulle ha igjen penger for å besøke meg og vårt nyfødte barn på sykehuset hadde jeg seriøst begynt å le....eller gråte. Nei det er ikke normalt.

Skrevet

Han høres jo ikke god ut... Hva i allverden er det han bruker pengene på da? Og krever HUSLEIE fra deg???

Og ha tilbake parkeringspenger... Er du sikker på du vil være sammen med denne mannen?

Skrevet

btaler du husleie til samboern din?? han er jo da husverten din jo!!! herregud!!! det hadde eg ikek klart, hadde følt det at det ikke hadde vært mitt hjem...

nei, kutt ut den "husleia" din vennen, å si at skal han ha deg, må du få bo der!

eg betale ikke en skit her!!! INGENTING!!!

Skrevet

husleie ble litt feil... dårlig formulert av meg! jeg betaler 20 % av lånet på huset, men da blir jeg også sittende som eier av 20 % av huset :)

Skrevet

Ja, dette har nok vært oppe mange ganger før... men går jo fint det :)

Pleier ikke svare, for jeg fatter og begriper ikke at par som bor sammen, deler seng sammen og har barn sammen ikke også kan dele inntekter og utgifter etter regelen: alle penger er våre penger.

Det som gjorde at jeg svarte nå var faktisk det siste avsnittet ditt om den parkeringsavgiften... Er han SÅ nøye?

Og skal han først være så nøye får dere jo dele det skikkelig da. Dersom han mener du er "verdt" 20 % på boliglånet får dere dele 80/20 på resten også da?

Uansett er du nødt til å prate med han om det.. Fortell han hvordan du ønsker at det skal være.

Her har vi 4 kontoer, vi disponerer alle begge to.

Regninger betales ut fra en konto, og vi har en brukskonto med kort og to sparekontoer. Vi betaler, sparer og fører over alt etter som...

Alt sammen er våre penger!

.... og vi har ikke barn sammen en gang. Vært gift i 6 uker, samboere i snart 8 mnd.

Skrevet

Jeg er av den oppfatning at er man en familie, deler man alt likt.

Både inntekter og utgifter.

Har aldri falt meg inn noe annet.

Skrevet

vi lever på bare en inntekt vi, eg er bare hjemme med mini, å min kjære som jobbe. å eg betale ikke noe!! for eg har bare barnetrygda på 1290 pr mnd, å det er ikke så mye.. han betale for alt! om du ikke har så mye peng, så må du bare få han til å betale det. ha en alvorsprat med han, at alt hans også er ditt. å sånn er det bare!

Skrevet

Jeg synes en sånn deling er merkelig. Her deler vi i den forstand at den som har mest der og da, betaler. Vi får penger til vidt forskjellige tider, og har derfor bedre råd på forskjellige tider. Jeg handler en del mat og klær, mens han gjerne tar strømregninga osv... Regner alt som "våre" penger. Vi vet ca hvor god råd vi har til sammen der og da, og legger opp personlig forbruk deretter.

Det om parkeringspengene er jo bare helsnålt. Mener jeg da..

Skrevet

her er alle penger våre penger.

det opplegget med parkeringen tar kaka, det virker litt sykt rett og slett.

hos oss betaler mannen alle regninger og huslånet og så går mine penger til forbruk og sparing. vi har likevel felleseie på huset.

hans bankkort blir tomt rett etter lønning og mitt brukes resten av måneden. strengt tatt er det vel jeg som har mest oversikt og avgjør til syvende og sist om vi kan unne oss dette eller hint.

Skrevet

Hadde det vært mannen min som skulle hatt igjen halvparten av parkeringspengene etter fødselen så hadde jeg blitt så utrolig skuffet og paff. Tror nesten jeg hadde blitt sint også. Og penger hadde han jammen ikke fått.

Hos oss så har han mest utbetalt siden jeg går hjemme i perm. Så han betaler en del mer enn meg. Han synes også det er riktig og viktig at jeg har penger siden jeg går hjemme i tilfelle jeg vil kjøpe eller gjøre et eller annet. Det vil nok alltid være slik for oss at den som tjener mest betaler mest. Det er mest riktig for oss.

Vi har også felles konto som vi setter inn penger på. Og pengene våre er felles uansett. Ingen av oss kommer til å gå blakke hvis den andre har penger.

Skrevet

nei her har vi to lønninger...jeg tjener litt mere enn ham og alle pengene væres går inn på EN konto..vi deler alt likt.

Skrevet

Stakkars. Her få dere ta en skikkelig alvorsprat. Hvis han ikke hører på fornuft høres det ikke ut som han er noe særlig å samle nei.

Det er vel ting som tyder på at du begynner å bli en smule oppgitt over samboeren din, og med god grunn. Han høres over gjennomsnitt gnien ut.

Lykke til. Håper han skjønner poenget.

Klem fra

Skrevet

Etter min mening er det ikke rettferdig å dele utgifter likt når den ene tjener bedre enn den andre. Det bør justeres etter inntekten.

Hva om noe noen år, du får deg en godt betalt jobb, mens han får sparken (bare for å sette det på spissen), da er det ikke bare bare for han å betale....

Jeg og sambo har hver vår lønnskonto, og en felleskonto. Vi betaler inn hvert vårt beløp til felleskontoen, jeg 8000,-, han 11000,-. Men lønnskontoene vår blir vel egentlig også brukt om hverandre (jeg har visa-kortet for felleskontoen), så her er det ganske rettferdig etter min mening. Egentlig ikke så nøye hvem av oss som betaler hva.

Skrevet

Vi går litt for den betale etter evne..

Om mannen din har 60 % av inntekten betaler han 60% av utgiftene. Skjønner du?

Da vil dere sitte igjen med et rettferdig beløp til overs..

Vi deler boliglånet likt også betaler mannen min bittelitt mer når det kommer til strøm, telefon ol.

Skrevet

Faktisk, dersom du betale 20% på boliglånet men 50% på alt annet så vil mannen din tape på det ved et smalivsbrudd, rett og slett fordi du (dersom dere er gift eller har samboerkontrakt som er dårlig spesifisert iallefall) faktisk har rett på mer av boligens verdi siden du blidrar 50% med alt det andre.

Skal det være riktig skal han betale 80% av alt som har med boligen å gjøre, forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold, men ikke ting som går på rent forbruk som strøm, men han bør betale 80% av nettleien, siden det går på selve boligen, ikke bare på forbruket, det samme med vannregningen...

Men det er jo ikke slik verden fungerer, og han er sikkert blodig uenig.

Jeg for min del kunne aldri levd med en mann med et slikt syn på økonomi som hverken din eller LOTP sin mann.

Min mann har alltid vært en "alt mitt er ditt" mann og når han slang på "også hjertet" som en herlig klisje så var jeg solgt og da var tilbudet "for alltid hvis DU vil".

Hvem kan vel si nei til noe slikt:p

Skrevet

Og han har du valgt som far til ditt barn??? En utrolig smålig fyr spør du meg...

Skrevet

Dette er vel ett innlegg som ikke er heeelt sant, vel? Det er vel seriøst ingen som har det slik?

Her er mine tiltak, eller kall det krav:

1: 20% av leieinntekter er også ditt.

2: Be om kvittering på de 400 kronene.

3: Kjøp og lag kun mat til deg selv og babyen din.

4: Vask dine egne klær med ditt eget vaskemiddel og la hans del ligge

Poenget mitt er at om dere har 50% fordeling på økonomien så får dere ha det på alt annet i hverdagen også. Slik ville det fungert dersom dere hadde hatt ett foretningsforhold.

Han kan jo foreksempel kjøpe tjenester av deg. Som klesvask og middagsmat. Vasking av vinduer er visst veldig dyrt ettersom jeg har forstått....

Skrevet

Fytti...

Jeg spurte nettopp samboer om hvordan han trodde jeg hadde reagert om han hadde krevd halvparten av park. avgiften når jeg fødte... Han sa "jeg regner med jeg hadde fått meg en på tryne"....

Helt alvorlig, det skal nesten ikke være mulig å være så gniten... Dette hadde jeg definitivt tatt opp med han.

Her i huset har vi ikke oversikt over hvem som bruker mest og minst, men bruker penger begge to. Og har ikke den ene, så bruker vi den andre sine...

Skrevet

Oi, det var en spesiell type du har... ville han ha igjen halve park. avgiften? Seriøst? Sa du ikke noe da? Hadde min samboer sagt det, hadde jeg spurt om han hadde glemt å "ta pilla si".

Her i huset betaler den som har penger. Enkelt og greit. Vi samarbeider om økonomien.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Han har jo faktisk nesten 3 ganger så mye som deg i inntekt, men likevel så skulle du betale 200 kr til parkering etter at du hadde født hans sitt barn!!!o.O Jeg hadde skjønt det hvis det var den med minst inntekt som trengte penger, men at han i del hele tatt kan tenke slik sier jo noe om fyren.

Du må ta dette opp med ham...kanskje greit å ha en tredjepart til stede også!

Skrevet

Mannen min betalte parkeringa selv da han besøkte oss ble aldri krevd for de,he,he...

Ellers betaler han mest på lånet og,nesten alt,jeg betaler strøm og klær til gutten vår og vi handler begge når det trengs.

Har felles økonomi,så når jeg er tom,så får jeg av han.

Hadde tatt en prat med han,for han må då ha en del stående siden han har 23.000 selv pluss 5000 fra leieboer,hvis det er begges hus og du eier 20% skulle du hatt 1000 av leieboer og han 4000,hvis ikke det er et annet hus da.

men han må vel ha en del penger stående da,eller hva bruker han de til?

Skrevet

Mann min sier vi har ei veldig grei økonomisk fordeling: Han tjener pengene og jeg bruker pengene.

Men da betaler jeg å alle regninger og kjøper alt. Vi hadde delt økonomi hel til vi fikk barn sammen....

Enig med de andre her at du må snakke m han, inngå et kompromi. Var borti en liknende i bekjentkretsen, og da hadde mann en barndom uten penger i de hele tatt og mye rart så derfor var han sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...