sagitarius Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Hei. tenkte vi kunne lage en bank, med gode opskrifter for oss hektiske alenemødre og fedre. orker ikke bare ha ferdigmat hele tiden. legg inn din gode oppskrift så vi alle kan nyte av gode middagsforslag
Kosel Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 god ide! - skal legge inn over helgen når jeg får litt bedre tid. "svigers" kommer på middag på søndag, så jeg får rydde og vaske litt - latt det fare litt de siste par ukene:) vært så mye annet:) Men kommer tilbake til det!
Matja Skrevet 19. oktober 2007 #3 Skrevet 19. oktober 2007 Disse er noen av mine favoritter: KJØTTBOLLER MED GRØNNSAKER OG KOKOSMELK Noen kjøttboller (kommer an på hvor mange man spiser hver) Paprika Squash Løk Sukkererter Kokosmelk Karripulver Ris eller nudler Skjær grønnsakene i litt store biter, stek kjapt i litt olje. Hell over en burk med kokosmelk og smak til med karripulver. Server med ris! SNADDER FISKEKAKER MED POTETET, GRØNNSKER OG RØMMEDRESSING Stek så mange fiskekaker du spiser (de har mange gode på Rimi) Skrell potetene og del dem i 4. Når potetene er nesten kokt heller du oppi så mye grønnsaker du spiser, og koker opp vannet igjen. Server med rømmedressing (hakk løk og hvitløk og bland det i rømmen) Ellers bruker jeg mye Santa Maria kryddermixer. Veldig mye spennende
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 19. oktober 2007 #4 Skrevet 19. oktober 2007 jeg er kansje verdens dårligste kokk :-) men dette lager jeg ihvertfall ganske ofte. fisk kok opp en kjele med ris, ta en grønnsaks mix oppi sammen risen, ta oppi fisk i terninger. ferdig :-) bare ikke bruk grøtris, det gjorde jeg en gang¨og det smakte IKKE godt. burgere :-) en pakke med kjøttdeg eller karbonadedeg (spør hvor sunn du ønsker og være) ta oppi en bolde, ta 2 egg oppi, og ønsket mengde kryder, noen små biter med champingjong, løk og ost (alt etter som hva du liker) ta oppi potetmel til du får en ønsket konsistens, stek degen i ønsket burger størelse. dress den etter eget ønske. fisk igjen sett ovnen på ca 200 grader ta 2 skjer mel på en askjet, ta ønsket mende krydder oppi melet (ta ganse mye, for elles blir det ikke noe serlig smak, ta litt lite salt for barnas del ) ta ønsket fiskefilet type (helst fet fisk om vi skal være fornuftige ) rull fisken i melblandingen og legg dem i enden av en illfast form. ta en pakke med varm opp og server fløtegratinerte poteter og legg i andre enden (ta av plastiken:P) ta ønsket mengde grønnsaksmix i mitten. ta ønsket mengde ost på grønnsakene og potetene. la stå i ovnen tid det ser digg ut. ca 15 min(?)
Gjest LindeOgWill Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 *puffer opp* Men fiskepinner og potetmos/ris er alltid en schlager. Hjemmelaget fiskegrateng er også godt: *Valgfri fisk/fiskepinner *Mel, melk og margarin (til hvitsaus) *Pose med div grønnsaker/evt valgfrie grønnsaker i biter *Ost -Sett ovnen på 200 grader. -Lag hvitsaus, rikelig mengde -Stek valgfri fisk/fiskepinner i biter og stek deretter grønnsakene i samme panne -Hell grønnsakene og fisken i en ildfast form -Hell over hvitsaus -dryss over/legg på osten -Sett i ovnen til osten er gylden Voìla Ellers så kan man kjøpe tacosaus, lettrømme, pastarør (fullkorn), 50g farse og krydderblanding til taco og gjøre følgende: -Tilsett ca halvparten av krydderblandingen i farsen og bland godt -Rull små kjøttboller av farsen og stek -Kok pastaen Denne er en favoritt her iallefall, da det blir en middag som lillemann liker så godt, for da får han dyppe all maten i saus og rømme (som han elsker). Det er utrolig hvor mye mere barn spiser om de bare får gjøre litt med den selv. Kjøttboller er jo lett mat det også, for det kan man lage og ha i fryseren, og bare tine opp når man vil ha det. Til kjøttboller må man jo selvfølgelig ha potet/ris, grønnsaker og en god brunsaus Pastasalat er også lett og godt, og da kan man jo blande som man vil. Risotto med kylling er også ganske lett å lage, nå husker ikke jeg oppskriften helt, men det er jo bare å google
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #6 Skrevet 22. oktober 2007 Kyllingwok: 4-5 personer 5-6 strimlete kyllingfileter 500 gram grønnsaker egnet til woking (ferdigblandinger kan brukes hvis man ikke orker kutte og skjære) 700-800 ml kokosmelk frisk hvitløk frisk chili hot karri 300 gram nudler green curry paste (fås kjlpt på glass, blant annet fra santa maria) wok kyllingen med 2 ss hot karri og hele glasset med curry paste. Tilsett grønnsaker og hakket hvitløk og chili. (chili kan sløyfes hvis man ikke vil ha en sterk rett, hvitløk etter smak, jeg bruker 3-4 fedd) La lat wokes sammen i et par minutter, tilsett kokosmelk og la det småputre i 3-4 minutter. Tilbered nudler etter pakningsanvisningen. Tar kort tid å lage, er magert, og hvis man bruker riktig nudler er det laktose og glutenfritt også. Bruker man fettredusert kokosmelk er retten også veldig mager.
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 sodd:D ferdigpakke chicken tandoori, er bare å følge oppskriften på pakken, supper, wok med nudler og svinetrimler/kyllingstrimler osv osv osv
ukjent Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Vi bruker mye råvarer. Det er faktisk både billig og sunt. Her er våre noen av middagene: Laksefilet bakt i ovn med smør. Poteter og brokkoli Potetrester fra dagen før i ovnen med smør og urtesalt+rødbet dampet i panne med pepper, salt og rømme. Speilegg. Hvis man skreller potetene og skjærer dem opp+kutter rødbeter dagen før, tar denne middagen kortere tid enn en grandis i ovnen. Speltpasta(fullkornspasta) med tomatsaus Semulegrøt eller risengrynsgrøt på Lørdager. Pannekaker med litt fullkornsmel+ blåbærsyltetøy. Gjerne med eks rest av suppe først
Kosel Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 *ScampiTACO - Jeg bruker 2 varianter her : en som hvor jeg bruker akkurat det samme som til taco (tortillas) men bytter ut kjøttdeigen med scampi. ELLER mariner scampi i olje,sitron,hvitløk,chili og koriander og en liten dæsj sweetchili saus og stek de. Tortillalefser med salat,avocado,ananas,agurk,mais,fetaost,pesto - hell litt sweetchilisaus på og rømme...namnamnam *stekt laks m kokt potet agurksalat og rømme *polarpizza - bruk polarbrød og fyll på med hva du måtte ønske som pizzafyll... *chicken tikamasala (ferdigpakker..bare tilsett kyllingen) * burgere. kjøttdeig,egg,mel, koriander,hvitløk,chili - serveres med salat etter eget ønske, stekte potetbåter. *fiskeboller i hvitsaus *kjøttkaker i brunsaus med kokt potet og kålstuing *scampi i samme marinade som nevt over her en plass. servert med hvitløksbrød, salat og fløtegratinerte poteter. * pastaplater, svinekjøttdeig, pastasaus og beceremfenerk(litt usikker åssen det skrives, men mener den hvite sausen...) og ost ååå ble nesten sulten jeg nå... elsker å lage mat:)
ukjent Skrevet 24. oktober 2007 #10 Skrevet 24. oktober 2007 Kjempebra intiativ dette:) Skriver litt mer og dytter opp jeg. Indisk linsegryte ( sunn og lettvint mat for 2-3 dager) 3 dl linser( velg de røde, bløt gjerne. Kan evt droppes) 4-5 gulrøtter 1 paprika 3 løk 6 fedd hvitløk 1 matfløte/melk kan også brukes Garam masala(indisk krydder) Chillipepper Karri salt og pepper Skyll linsene og putt dem i en stor gryte med vann i. Kok dette opp. Hakk grønnsakene og stek på svak varme (gjerne u lokk) i panne til de blir myke. Ha oppi karri og vann fra linsegryta. Hell grønnsakene oppi linsegryta( linsene skal bli brune når de er ferdige). Ha oppi fløte og resten av krydderet og kok litt. Kan serveres med ris. Versjon 2: Rest av linsegryte og ris blandes. Piff opp med eks litt kjøttbiter. Ha ost og tomat på. Putt det i ovnen i ca 15 min. Server med eks hvitløksbaguetter til. Versjon 3: Hvis det fortsatt blir rester kan det stekes opp i panne med andre rester eks poteter, kjøtt. Det blir en slags pyttipanne. Lag grove pannekaker med blåbærsyltetøy til. Dette er god og billig hverdagsmat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå