Gå til innhold

Blir litt fortvilet her nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minste sønnen på syv måneder har hatt løs mage i to uker, han har fått tenner og itillegg begynt å krabbe så jeg har bare tatt det med ro med tanke på at det er bare mye nytt.

På onsdag tok vi BCG på torsdag ble matlysten redusert drastisk og litt løsere i magen, men han drakk rikelig og godt. I dag er matlysten helt borte, han har nesten ikke drukket i hele ettermiddag og har helt tyntflytende diare (hadde det ifra i natt) og må skiftes hver time, ittillegg begynner han å få litt tempratur (37,9 kl 17)

Under normale omstendigheter så hadde jeg nøyd meg med å overvåke han siden almentilstanden er ok, men vi bor i Afrika og i morgen er det meldt masse demonstrasjoner og alle hvite er et mål ergo har vi fått sterk anbefaling om å holde oss inne.

Sykhuset ligger i byen (hvor man ikke bør gå) og legen til lille fjasen er på andre siden av byen. Jeg kan egentlig bare en vei dit og den går igjennom byen, det er en annen vei, men den er jeg ikke sikker på og svinger jeg feil så ender jeg opp enten i ørkenen eller i kjempefattige strøk hvor det også er litt skumelt. Spesielt hvis opptøyene fra byen når dit.

Jeg sitter å teller på knapper om jeg skal reise til legen i kveld, eller om jeg skal se det ann å evt ringe ambulanse med eskorte i morgen hvis det blir nødvendig. Lille fjasen kunne ikke ha "valgt" et verre tidspunkt å bli syk på ( det kan jo sikkert bli verre, men det har vært ganske fredlig her og vi har blitt skjermet for mye av hatet mot de hvite som er her)

Måtte bare få ut frustrasjonen min nå, skulle ønske jeg kunne forstå hatet mot oss, men det er nok for inngrod til å gjøre noe med. Er litt skremmede å tenke på at disse meneskene som er hyggelige og høffelige en dag kan ta livet av meg imorgen fordi de kom at de ikke likte hudfargen min.

Håper at lille fjasen min ikke trenger medisinsk tilsyn til mandag (hvis han trenger det) da skal situasjonen normalt ha roet seg.. .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, mye vi er spart for som bor i Norge! Det hørtes ikke greit ut :(

Er det ingen mulighet for at legen kan komme til dere på hjemmebesøk, hvis dere ringer og forklarer situasjonen? Er det en ambasade eller et konsulat i nærheten dere kan ringe for å få hjelp? Lykke til, og god bedring til sønnen din!

Skrevet

Hvorfor bor dere i Afrika? Ble nysgjerrig jeg nå. Men jeg hadde nok heller vært litt føre var og dratt på sykehus ikveld slik at du slipper å tenke på det imorra.

Skrevet

Om det er mulig kan du jo ringe til legen å snakke med henne...?Men heller føre var ja.God bedring og lykke til!!

Skrevet

Vi flyttet hit fordi pga jobben til mannen min.

Det norske konsulatet her nede er en vits, det er en inkompetent italiener som hverken snakker norsk, engelsk eller fransk. Han har tatt konsulent vervet kun for å få innpass i det diplomatiske miljøet her som er ganske stort og har en del fordeler.

Lille fjasen har heldigvis skjønt at mamma var bekymret og han har tatt seg sammen og har drukket litt melk. Har snakket med legen og vi har blitt lovet militær eskorte hvis vi virkelig trenger medisinsk tilsyn, håper vi slipper det, men det er bedre å ha muligheten enn å måtte reise ned alene med to barn.

Skrevet

Hvor i Afrika bor dere da? Er det fint der nede eller? Ei jeg kjenner er der nå, men hun er i Sør Afrika. Bor dere i et boligfelt eller hva?

Sorry mange spørsmål, men synes det er så spennende med folk som bor langt unna;)

Skrevet

Huff, for en ekkelt situasjon å være i.....Får håpe han er på bedringens vei når da. Bra dere får ordentlig hjelp hvis det trengs, må være betryggende.

God bedringsklem

Skrevet

Hvorfor bo der ned når man har små barn?

Du sier jo at dere kan bli drept av folk som tilsynlatende er hyggelige mot dere for å vende seg mot dere senere

og at alle hvite er et mål!

Er bra idiotisk å holde små barn der da!

Hadde heller latt mann og hans arbid vært der alene og holdt ungen min i sikkerhet her hjemme!

Skrevet

Kjære vene.... det var da voldsomt.. Man kan vel dø uansett hvor man bor i verden... Folk må da få ta sine egne valg.

Skrevet

klart man tar egne valg, men man tar også valg på vegn av sine barn og da mener jeg at en døds risiko eller skadeskutt risiko burde holdes på et "minimum"

bare ble litt satt ut av innlgget

Skrevet

Hun hadde vel neppe tatt med ungene dit om de levde i konstant livsfare, tror da virkelig hun er en oppegående dame. (Alt hun gikk gjennom før hun dro til Afrika beviser vel det). I tillegg er det vel ganske viktig for to små gutter å få være sammen med faren sin også. Den situasjonen som er nå er vel unntakstilstand, vil jeg tro....

Skrevet

Tror ikke jeg ville gitt melk ved diare, hellr en blanding av eplejuice og farris.

Skrevet

Så heldige unger som lærer å kjenne en annen kultur enn nordmenns trangsynhet!

Skrevet

Ja, det var jo et fantastisk godt argument for å bosette seg i et land med store rasekonflikter. Skker helt fjerne for trangsynthet der.

Skrevet

Les den en gang til, så ser du at det står "nordmenns" foran trangsynhet :)

Skrevet

Skjønte hva du mente. I et land preget av store rasopptøyer tror jeg neppe storsinnethet er den fremste kvaliteten i samfunnet der nede.

Skrevet

Vi lever ikke i konstant livsfare og dette landet er et av de tryggeste landene på afrikas østkyst. Det er 95% "ordentlige" menesker og 5% som mener at roten til ALT vondt som noengang har skjedd med dem skyldes de hvite. (disse er også farlige for de andre innfødte spes damer, de er som regel sterkt religiøse og veldig fattige, de har ikke noe å tape uansett)

Sannheten er at landet er bygd opp av og med bistanspenger og de som er rike i dag er fordi de stukket endel i egen lomme. (noe som også er et problem.

Presidentpallaset er absolutt nydelig, men 20 min unna bor det folk i blikkskur som aldri har sett en tv. Det er ikke skole til alle sammen så utdanningen går gjennom imanen eller gjennom mannen i huset. Det er da ikke så vanskelig å lære litt vranglære.

Det er ANBEFALT å ikke gå ut i helgen, fordi man ikke kan garantere sikkereheten til alle de hvite og da for å unngå en eventuell konfrontasjon er det lettere å fjerne eventuelle mål. Jeg har bare bodd her litt over en måned og på den tiden har jeg hatt større problemmer med de franske hærstyrkene enn med lokalbefolkningen som ikke har vært noe annet enn hyggelige mot meg og barna mine.

Hvis jeg skulle ha blitt igjen i enten Frankrike eller reist hjem til Norge hadde jeg stått alene (litt pga stolthet og litt pga at familie og venner har sine egene liv. )

Derfor har jeg tatt et valg som gjør at far og barn kan få være sammen, noe jeg ikke hadde gjort hvos jeg hadde trodd det var en real fare for noen av livene våre.

Vi tar forhåndsregler, dvs går ikke i dårlige nabolag alene, har alltid med meg mannen min første gangen jeg skal noe sted slik at de kjenner meg igjen når jeg kommer alene, er alltid høffelig mot de innfødte uansett hva de sier eller gjør, har alltid telefon med meg.

De fleste forhåndsreglene er ting jeg ville ha gjort i Frankrike eller i Norge for den saks skyld.

Jeg skjønner at noen ser på det å flytte utenfor Norges trygge grenser som risikosport, men jeg gjør dette for å holde familien min samlet og lærer samtidlig vi en del på kjøpet.

Takk til alle som ønsker lille fjasen god bedring, han drikker litt igjen så jeg krysser fingrene for at det skal gå bra med han, men er veldig redd for dehydrering.

Skrevet

huff, stakkar lille fjasen....-(

godt du har snakket med legen og h*^n var forståelsesfull for situasjonen..

Bra fjasen har begynt å ta til seg litt drikke i alle fall.

goooood klem til deg gunda snuppa....:-)

Skrevet

Takk børdi!

Hadde ikke bekymret meg så fælt hvis morgendagen var en vanlig dag, men jeg vil ikke risikere å kjøre rett inn i en mobb. Håper jeg husker veien rundt hvis jeg blir nødt til å reise...

Klemmer tilbake til stavanger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...